• roflmao

mullig..

Min dotter är ganska mullig, hon är 17 år. Jag vet inte vad jag ska göra, för hon äter nästan vad som helst och när som helst.
    Säget jag att hon inte behöver äta just det just nu, undrar hon om hon ska svälta..
    Hon bakar mer än gärna, så ja kan knappt ha varken socker, kakao, eller andra baksaker hemma. Kan ju inte låsa köket, vi är ju mer som bor här.
    Hon fick ett årskort på sportlife av sin pappa(kanske i tron att hon skulle gå ner lite) men hon är lika fräsch och nysminkad som när hon åkte dit!!!! (japp, hon sminkar sig och duschar INNAN hon tränar) Men vikten pekar tyvärr bara åt andra hållet. Man vågar ju inte säga FÖRmycket, man vill ju inte att det ska gå åt andra hållet. Vad gör man???

• Svar på tråden mullig..
  • Vi önskar

vad menar du med mullig då? kan bara säga av egen erfarenhet att när jag var i din dotters ålder och min mamma plus andra började tjata på mig om vikten så gav det motsatt effekt att jag åt ännu mer för ingen skulle minsann bestämma över mig och om de inte älskade mig som jag var kunde det vara så var försiktig med vad du säger. kanske du kan fråga om ni ska träna ihop och laga nyttig mat åt henne? lycka till. kram

• roflmao

Jag är försiktig med vad jag säger. Hon vet att vi älskar henne som hon är, men det är för hennes egen skull.
    Jag äter (oftast) viktväktarmat, det är ju vanlig mat, men i normala portioner och mycket frukt o grönt, försöker få med henne på det, det är ju bara att hänga på för hennes del.
    Sen kommer naturligtvis det onyttiga fram på helgen endå, men på vardagar kan man ju försöka hålla sig.
    Nej, man vill absolut inte tjata, bara försöka få henne att tänka om och prioritera. Hon tycker själv att det är jobbigt med att köpa kläde, går mest med joggingbyxor för att det är bekvämt.

• Vi önskar

rör ni på er då? hur mycket tror du hon väger då? är det verkligen ett problem?

• roflmao

Om vi rör på oss? Jag går fram och tillbaka till mitt jobb varje dag. Hon har ju som sagt träningskort, det borde ju göra något iallafall. Jag vet inte riktigt hur mycket hon väger, men man ser att hon väger förmycket.
    Kanske inte är ett akut problem men kan snart bli om hon fortsätter som hon gör. Hon mår ju inte bra av det heller.
    Men visst, jag kan försöka få med henne ut och promenera, men nu är det ju så att hon är tonåring och orkar ju inte göra så mycket, så hon skulle antagligen säga ORKAR INTE...

• Vi önskar

ja det är inte ett lätt problem och jag förstår att du vill hennes bästa. vet inte vilka råd du vill ha tyvärr. lycka till. kram

• roflmao

Okej, tack iallafall. Känns bara lite hopplöst.....

• emtono

Försök hitta på nåt som hon tycker är roligt.. kanske gillar hon att simma, rida, promenera eller att utöva yoga, eller kanske kickboxning?
    Jag tror att hon visst skulle kunna tycka att det är kul att göra nåt med dej.. lite mamma-dotter tid på egen hand..

Tycker du verkar vara en bra mamma som vill din dotters bästa!
    ge inte upp! lycka till!

• roflmao

Tack,ja jag ger inte upp

• vagabond77

Sporta och simma och motionera i all ära. Det hjälper lite, men man bygger även på sig muskler och muskler väger mer fett. Ofta om man tränar litegrann kan man ursäkta sig också att äta mer ändå vilket man ifos behöver. Det mest rätta är att minska intaget av onyttiga saker. Är svårt som bara den om man vant sig vid att äta saker som innehåller mycket läsk. Om ni kan få henne att äta frukost ordentligt och lunch, middag försök smyga lite mindre portioner, och gå nån långpromenad med henne på helgerna så ska du se att det tappas lite kilon. Ett halvt kilo i veckan blir 26 kg på ett år. Dvs gör inte så mycket drastiskt, se det långsiktigt. Sötsaker kan man också äta, men i lagom mängd. Är man extremt sötsugen så går det över bara av en ruta choklad (lätt att äta hela kakan) oftast eller en frukt.

• vagabond77

" Är svårt som bara den om man vant sig vid att äta saker som innehåller mycket läsk"

Natutrligtvis: som innehåller mycket socker, t.ex. läsk och bakverk. etc.

Svar på tråden mullig..