• Lill Ja

"Det är NORMALT att det tar ett par år..."

Ja, det får man höra otaliga gånger så fort man berättar att man har problem att bli gravid. Även här på FL.

Har man försökt bli gravid 12 månader utan att lyckats erbjuder landstinget gratis fertilitetsutredning. Detta pga att det då sannolikt finns en fysisk förklaring. I ca 30% av fallen hittar man ingen orsak, bara konstaterar "nedsatt fertilitet". Men detta innebär ju fortfarande att 70% av oss som försökt över ett år HAR något fel.

Visst kan det vara "normalt" i bemärkelsen att det är vanligt med fertilitetsproblem. Men hur många säger att det är normalt med cancer?

Jag blir så irriterad och besviken på denna inställning, det är som att sopa problemen under mattan likt "slappna aaaav så blir du gravid!" Jag vill vara realistisk och erkänna att något är fel i stället för att stoppa huvet i sanden.

Någon som mött dessa kommentarer? Förstår ni vad jag menar eller låter jag bara bitter?

• Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."
  • Lill Ja

Precis, TACK för att ni förstår! Jag läste en annan tråd här på FL då TS frågade om det var "normalt". Och jodå, det verkar nomalt att det tar 5 år lät det som. Dessutom av folk som själva haft problem.

Så om man har inställningen att det är normalt att vara sjuk så stämmer det ju. Ska säga det åt min pappa som har cancer. 50% av svenskarna drabbas ju någon gång under livet...

• Lill Ja

Jag blir mest irriterad på det här att "det är normalt att det tar flera år...vänta du bara ska du se."

Nonchalant. Läste på vll.se (mitt landsting om barnlöshet) att om man försökt i över ett år utan att lyckas så är chansen att bli med barn de närmsta två åren 33%.

Förlåt alla. Jag hör verkligen hur cynisk jag låter men för mig är det ingen tröst att vara naiv och tro att "jo, snart löser det sig", fast chansen att det gör det är 33 mot 67.

Vi har bestämt oss för att betala själva och kontakta en IVF-klinik snart.

Kram på er medsystrar!

• Lill Ja

Danei: Det verkar som att du trodde jag syftade på dig?! Minns verkligen inte vilka som svarat i tråden jag åsyftade... Beklagar din långa väntan men jag antar att det var många vänder om värt det!! Blev h*n till genom IVF? Grattis i alla fall!

Jag vidhåller fortfarande att det INTE är NORMALT att det ska ta flera år att bli gravid. Möjligen VANLIGT, men inte normalt. Blir man inte gravid efter 12 månaders försök räknas man av svensk sjukvård som ofrivilligt gravid. Hos 30% av paren (därav oss) hittar man inte felet. I mina ögon innebär det inte att allt är som det ska, utan just som jag skrev: man hittar inte VAD felet är.

Hade man satsat lika mycket pengar på forskning om infertilitet som många andra sjukdomar hade säkert många av oss vetat vad vi lider av.

Så visst är det vanligt att det strular. Men inte som det "ska". Stort grattis till er alla som lyckats tillslut! Det ger hopp!

Mumle: "ALLA blev gravida rundomkring och jag blev bitter och osocial." Haha!!! Tror du jag känner igen mig?!?

Trevlig kväll på er!

• Lill Ja

Men ELLERHUR MERlight! Den där uppfattningen att folk har fått barn "för att" dom adopterat är ju befängd.

Jag tror det är lite så här: Folk som inte är insatta i fertilitetsproblem tror att antingen kan man få barn, eller så inte. Dvs man är fertil eller steril. Ordet steril har jag öht ALDRIG hört talas om från sjukvårdens sida. Man talar om NEDSATT FERTILITET. Om läkaren bedömer att man har 5% chans att bli spontant gravid innebär ju det att chansen är väldigt liten, men den finns. Det är DÄRFÖR folk ibland kan bli gravida efter 7 år, då de hunnit adoptera. Inte att man "helt plötsligt" kan få barn!

Aurora Adine: TACK för visad bitterhet!

• Lill Ja

Kia 28: Jag tillhör oxå västerbottens landsting. Det är ju skit att dom inte erbjuder fler försök! Och så skryter de med att dom inte har några köer. Konstigt?!

Vart kostar 3-pack 33 000? Det lät ju "billigt"! (trodde det skulle kosta mer). Vi har anmält oss till fert.kliniken i Umeå, privat.

Varför ska ni inte göra det i Umeå förresten?

• Lill Ja

Kia 28: Ok, tack för upplysningen!

Shit, det är ju 12 000 det skiljer! Vi funderade på att göra det i falun, mest pga deras teknik. Men min barnmorska på gyn sa att de gör samma odling i umeå om det behövs.

Men nu blir det umeå iaf. Av bekvämlighetsskäl. Lycka till vad ni än väljer!

• Lill Ja

MERlight: Ja, visst är det fullständigt GALET att barnlöshet inte prioriteras bättre! Ett IVF-försök kostar ca 15 000 kr. Det är väl i storleksordningen ungefär vad en arbetslös kostar staten - per månad!

Tänk om vi västerbottningar bara hade rätt till a-kasseersättning 1 månad i vårt liv?

(ABSOLUT inget ont mot arbetslösa, utan mot vår s.k. välfärdsstat!)

Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."