• xJENNIEx

Misslyckat vändningsförsök..

Bebisen ville göra någon antydan till att vända på sig alls.. Ligger bra i magen med rumpan i bäckenet..
    Fått tid för kejarsnitt, vilket läkaren rekomenderade, men vilket jag har blandade känslor för.. Vill helst föda vaginalt..
    Har lite frågor..
    Är omföderska och bebisen i magen vägde runt 2500g just nu är i v.37 (36+0). Överväger en förlossning i säte.. Om nu inte bebisen i magen skulle få för sig att vända sig?! Så man får en "normal" förlossning..
    Någon som gjort ett misslyckat vändningsförsök och bebisen vänt på sig själv? Eller födde ni i säte? Eller gjorde ni planerat kejsarsnitt? Vad är era erfarenheter?
    Tacksam för alla svar!

BF 8/3-07
  • Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök..
  • JT 2an

Min dotter låg i säte och vändningsförsöket misslyckades! Fick då tid för planerat kejsarsnitt. Det var en total omställning då jag varit helt inne på vaginal förlossning innan jag visste att hon låg med rumpan ner. Men för mig kändes det säkrare med kejsarsnitt än att försöka föda vaginalt.

• xJENNIEx

JT 2an: Ja de känns väl som ett lite säkrare alternativ med kejsarnitt, men tycker att det känns lite läskigt inför det med.. I och med att det blir en operation.. Men de går säkert bra för mig vilket som..

BF 8/3-07
  • JT 2an

Det är klart, det är ju ett ganska stort ingrepp. Jag insåg nog inte det förrens efteråt! Det som var skönt var att se hur lättade läkaren blev när vi sa att vi ville ha kejsarsnitt. Då kändes det definitivt som rätt beslut.

Men vem vet bebben kanske vänder sig själv! Hoppas på det för din skull.

Jag väntar min andra nu och h*n ligger med huvudet ner och är fixerad. Bf 26/2. Börjar bli nervös.

Lycka till med allt!

• xJENNIEx

JT 2an: Va skönt att h*n ligger med huvudet ner så du får uppleva en vaginal förlossning med.. Förstår att du börjar bli nervös.. Kan ju komma närsom nu.. Lycka till du med!

BF 8/3-07
  • Anettan73

Jag var inne på kontroll i v 36 o då låg bebisen i sätes. ! v senare var det dax för ul igen, och då hade hon vänt sig. Gjort det dagen innan antagligen för d var ett himla hallå i magen o iblnad så gjorde det så ont att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Då var jag i v 36+6... alltså i v 37...

(¯`°?.¸ ღ Nino-94, Zeth-03 och bf 22/2-07 ღ ¸.?°´¯)
  • xJENNIEx

Anettan73: ja, själv är man i vecka 36+6 idag.. Så än kanske de finns hopp att h*n vänder sig...  

BF 8/3-07
  • Anettan73
    xJENNIEx skrev 2007-02-15 09:15:48 följande:
    Anettan73: ja, själv är man i vecka 36+6 idag.. Så än kanske de finns hopp att h*n vänder sig...   BF 8/3-07
    Ja om du e omföderska.

Jag hittade en länk om just sätersbjudningar. Ska ta fram den till dig.
  • bebisetta

Hej!

Vill bara lägga in ett "husmorstips" jag har hört ska funka. Få hjälp att ställa dig på huvudet mot en vägg så länge du orkar så kan bebisen vända sig .
    Har ingen egen erfarenhet av säte så jag tänkte bara dela med mig av detta. Småfnissar lite då jag tycker det måste se roligt ut med en höggravid mamma upp och ner. Men det kan funka har jag hört.

Lycka till!

• Anettan73

Jag testade det Fast jag klarade det bara i ca 3-5 min sen trodde jag huvet skulle sprängas

Några dagar senare däremot på IKEA vände hon sig

• Kärleksbarn

Det kan ju ske kraftiga komplikationer när mbarnet skall komma ut i säte som syrebrist leder till cp skada eller down syndrom eller rentav kan dö så därför rekommenderar dem kejsarsnitt. Men jag förstår hur du känner det, jag skulle aldrig villja snittas men i det läget hade det nog fått bli så...

• Celice
    Kärleksbarn skrev 2007-02-15 12:21:57 följande:
    Det kan ju ske kraftiga komplikationer när mbarnet skall komma ut i säte som syrebrist leder till cp skada eller down syndrom eller rentav kan dö så därför rekommenderar dem kejsarsnitt. Men jag förstår hur du känner det, jag skulle aldrig villja snittas men i det läget hade det nog fått bli så...
    Är rätt säker på att barnet INTE kan få down syndrom pga syrebrist, det är en kromosonskada och har inget med syrebrist att göra utan det är något som barnet får vid celldelningen!
    Storken beräknas komma 070307
  • xJENNIEx

Anettan73: Tack, ska spana på den sidan! =)

Har med testat att stå på huvudet en liten stund, tror knappt de va en minut sen kändes de som huvudet skulle sprängas...

BF 8/3-07
  • Buckaroo

Jo...jag hörde just av min bm om en tjej som var hos tandläkaren och blev nedhissad bakåt i stolen då bebisen vände sig själv. Hon hade tid för vändning dagen efter. Snacka om tur

• xJENNIEx

Buckaroo: Ja de kan man verkligen kalla tur! =) Synd att min bebis inte gjorde likadant när jag va där för 2veckor sen...

BF 8/3-07
  • Fitnessfantasten

Celice, du har helt rätt, Downs Syndrome har ingenting med syrebrist att göra precis som du skriver. Dessutom har studier de senaste åren visat att syrebrist inte orsakar cp skador som Kärleksbarn skrev att det gör, det trodde man förr... Bara lite ny, uppdaterad information ;)

Lycka till!

• epiphany7
    Anettan73 skrev 2007-02-15 08:32:15 följande:

Jag var inne på kontroll i v 36 o då låg bebisen i sätes. ! v senare var det dax för ul igen, och då hade hon vänt sig. Gjort det dagen innan antagligen för d var ett himla hallå i magen o iblnad så gjorde det så ont att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Då var jag i v 36+6... alltså i v 37...

Vad härligt! Låg hon sedan kvar med huvudet ner och föddes vaginalt?
Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök..