Inlägg från: Vacker Utsikt |Visa alla inlägg
  • Vacker Utsikt

Positiva målbilder?

När man läser om förlossningsrädsla står det ofta att det är bra att jobba med positiva målbilder. Jag har så svårt att komma på nån sån bild! En är såklart att förlossningen leder framåt och att man tillslut får sitt efterlängtade barn, men den känns så diffus på nåt sätt. Känns som man behöver nåt mer längs vägen för att inte misströsta och få panik och ångest för att det känns så långt borta.

Är det nån som kan hjälpa mig att visualisera nåt annat som kan vara bra att tänka på för att lättare koppla av?

• Svar på tråden Positiva målbilder?
  • Vacker Utsikt

Tack för alla fina tips! Just nu känns allt bara som ett enda virr varr av tankar och oro men jag hoppas att jag kan hitta fokus när det väl sätter igång!

• Vacker Utsikt

Tycker att lustgasen verkar lite otäck.. är rädd att helt tappa kontrollen.. men vem vet, den kanske blir min bästa vän oxå?

• Vacker Utsikt

Pna, har oxå försökt hitta målbilder längs vägen för att "bara" tänka på när allt är över känns lite diffust. För mig har en sån "målbild" varit att varje värk leder framåt, mot mötet med bebisen. Jag tänker mig värkarna som en trappa med en dörr och varje värk är ett trappsteg som tar mig närmare dörren och bebisen. Sen tror jag att det är viktigt att man oxå stannar i nuet och fokuserar på det som händer just nu. Att den man har med sig peppar en och hjälper en att vara här och nu. Blir man för tidsfixerad och tycker att nu borde det eller det hänt så blir man nog stressad. Det får ta den tid det tar bara du o barnet mår bra. Och under tiden, se till att din man stöttar mycket och berömmer dig, ger dig kärlek och positiva målbilder som du kan le åt och fokusera på! Lycka till!!

Kram Maria (med 4 veckor kvar ca)

• Vacker Utsikt

Grattis Pna! Vad härligt att du har din lilla tjej hos dig! Om några dagar är det min tur men jag har inte lyckats fokusera på en specifik målbild ännu.. Hade du bilden klar för dig innan eller den kom när du väl var där?

Svar på tråden Positiva målbilder?