• vilsen

Märta, Irma, Rut och .... ?

Ja, alltså, kan någon komma på ett namn som passar ihop med Märta, Irma och Sonja? Framför allt pojknamn har vi jättedåligt fantasi när vi ska försöka få fram, så det kanske är tur att det ännu inte har dykt upp någon liten grabb!

Lite kriterier, men det är inte nödvändigt att följa alla:

-Inte mer än tre stavelser
    -Gärna en- eller trestavigt som omväxling
    -Helst inte samma begynnelsebokstav, men det går om namnet i övrigt inte är för likt.

Vill gärna ha en hel hög med brillianta förslag som jag kan presentera för min man! Det brukar behövas många månaders nötning innan jag får min vilja igenom, så det gäller att börja i tid!

• Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?
  • Ellika

Kul tråd! Vågar man vara med? Bästa tantnamnet = Ines! Och Ester. Mina andra tjejnamn har du redan sågat!

Killnamn från 40-50-talen: Frank, Harry, Henry, Knut (om ingen dotter hette Rut alltså!), Herman, Sixten, Svante (kanske för vanligt nu?)

3-staviga var ursvårt att komma på...

• Snowgirl

Noell
    Vilton
    Cosmo
    Truls
    Bertil
    Vidar
    Aramis
    Frans
    Malte
    Mattis
    Herman

Lycke
    Timjan
    Vilde
    Hilma
    Celia
    Eva
    Etienne
    Tuva-Li
    Nå, vad sägs om de namnen TS?

• Ellika

Glömde ju Alf och Allan! Och Bruno.

• vilsen

Zocute:
    Bodil ,Boel - nej nej
    Rebecka (nej jag vet att det inte är er stil, men det är 3stavigt!!) - Ja och snyggt också! Men fel stil som sagt.
    Vilma-nej nej
    Barbro- nej nej nej!
    IngaLill- Inga dubbelnamn!
    Irene - Nästan Irma ju!
    Marianne - Lite för mkt dubbelnamn!
    Yvonne- Huga!
    Ingeborg- Nu börjar du komma igen lite! Skulle gärna komma undan I som begynnelsebokstav bara ....
    Dagmar - nej
    Judit - nej igen
    Eleonora - Var inne på Aurora med flrsta barnet, men vi har liksom kört en annan stil så nu får vi hålla oss till den!
    Sickan (faktiskt inget smeknamn) - nej
    Lillemor!!! - Hmmmm.... tror du måste låta det här projektet vila lite!

Kapha: Laila är lite bra .... Fast det skulle ha varit min senaste unge...

Ina1979:

Jonas- nej
    David - Så fint och så upptaget!
    Vidar- Hellre Arvid, fast det känns som jobbarkompisens....
    Melker- nej
    Alvar- Ja, men tänk om han blir väldigt allvarlig ... eller en riktig spelevink!

Rockmamma:
    Jan - nej
    Harry - nej
    Didrik -Min man skulle få spunk om jag ens försökte!
    Bo - Jo, kanske ...
    Cesar- nej!
    Knut ? Rut & Knut! - Äsch, vet inte ens om jag gillar Rut egentligen .....

Berit - upptaget
    Sofia -Jo, jag har tänkt på det! Kanske ..... Fast gärna något lite ovanligare!
    Lovisa - Tjingpaxat av lillasyster sedan årtionden!
    Bea -Inga smeknamn!
    Nora - Passar inte riktigt.
    Thea - Nej
    Elna - Hmmm, skulle nog välja ett annat ändå, men jag gillar det!
    Blenda- Tänker bara på "Blend".

Ska fortsätta svara om en stund ........ Matkris!

• siamesen

Gillade du inte Helmy och Sally heller?

Slänger in Ragna da

• Kapha

Margareta och Marianne (3-stavigt ) är klockrena tycker jag! Har alltid gillat de två namnen, men jag verkar av någon outgrundlig anledning vara rätt ensam om det.....*hehe*

• Pernilla3

Min farmor hette Gunhild..kanske kan vara något?

• vilsen

Fanny, Molly, Jenny - Tycker nog inte att de passar med Irma och Märta ....

Frank, Harry, Henry, Knut- nej!
    Herman Väldigt bra, men ack så upptaget!
    Sixten Min mans favorit men jag tvekar av någon anledning
    Svante (kanske för vanligt nu?) - Ja, och så råkar jag känna fel Svante sedan tidigare ...

Snowgirl: Jag tror att du faktiskt är på helt fel spår även om du prickade Herman och Hilma .... Aramis! Cosmo! Noell? Noell och Märta? Cosmo och Irma? Låter det som om de ens kommer från samma universum?

Noell
    Vilton
    Cosmo
    Truls
    Bertil
    Vidar
    Aramis
    Frans
    Malte
    Mattis
    Herman

Lycke
    Timjan
    Vilde
    Hilma
    Celia
    Eva
    Etienne
    Tuva-Li

Ellika: Du har absolut fattat och är så nära (om man tar bort Alf, Allan och Bruno då .. ) men du är lika "tråkig" som vi själva!

Siamesen: Helmy, Sally, Ragna .... Gillar Sally på något vis men , det heter dotterns teddybjörn

Kapha: Märta är en kortform av Margareta, så Märta och Margareta i samma syskonskara blir lite väl .... Fast jag gillar Margareta skarpt så vi är i alla fall två!

Marianne är ett bra försök, men det har lite för mycket dubbelnamnskaraktär som sagt!

Discosmurfen: Helst inga gun-namn!

• Fam Lycke Svedberg

Doris tycker jag passar med de andra namnen

• vilsen

Så för att sammanfatta:

- Inga dubbelnamn
    - Helst inget som blir "helfel" på engelska
    - Inget som min man redan har "blockat".
    - Inget som är för likt Märta Irma eller Rut
    - Inget som släkten redan snott
    - Inte alltför vanligt

Kvar är då, på första plats på pojklistan: Elvis
    Men lite alternativ lär behövas eftersom vi är två om det här så Björn, Tage, Ivar (Men det är för likt Irma va?), Sixten (Jag är inte övertygad), Eskil..

George ligger kvar och "puttrar". Jag måste verkligen fundera på det!

Ingeborg (Men det börjar förstås på I), Laila (Så störande bara att det skulle passat så bra på vår Märta!) och Hilma eller kanske Hilja. Hjördis är ett alternativ, men blir lite omöjligt internationellt ....

Har jag glömt något nu?

Det går lite trögt på den trestaviga fronten. Enstaviga namnen har jag visst också dissat Det är som om jag vet vad jag söker men inte hittar det ..... Margareta ... Nåväl, nu är det borta!

Kommer någon med någon genial idé så tveka inte. Som ni ser så är jag ju hopplös så ni behöver ju inte känna att det är er det är fel på!

Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?