• vilsen

Märta, Irma, Rut och .... ?

Topdog: Ja, och det är lite det som är problemet! Vi måste byta kurs lite eftersom vi haft Edith och Sixten på våra listor i åratal! Rut också för den delen. Det var jag som sålde in det hos min man (som givetvis var emot det från början) och nu vill han inte släppa det .... om det inte visar sig vara en Sixten då

• vilsen

Och så en sammanfattning:

På topp, flickfronten: Hillevi, Gunilla (ett gun-namn, jag vet!), Laila ....

I nödfall: Sonja, Edith, Rut
    Sedan har jag några som jag bara funderar över och smakar på så länge, som Pia tex.

På topp på pojfronten: Elvis

I nödfall: Tage, Karl, Arne? osv ....

Känns som om vi måste kunna komma överens om ett flicknamn på sikt Tycker att det är svårare med pojknamn, så ni som vill tänka vidare TÄNK POJKNAMN!

• vilsen

Knutkerstin: Det svåra med Elisabet är att min chef heter det .... Men vem vet, hon kanske skulle känna sig smickrad

Alla andra: Ska kommentera vidare när jag har 2 fria händer!

• vilsen

Kommenterar de som inte varit uppe (mer än två gånger i alla fall).

Abel - För mycket Kain och Abel
    Sivert - Nej, lite för "bertigt"
    Ebbe - Faktiskt gulligt. Låter dock lite som ett smeknamn.
    Åke - För mycket Å.
    Roland- Nej
    Birger- tjaaa ....
    Roy - Skulle aldrig falla mig in!
    Percy? (niiiiiiilegård) - Precis och hur får du ihop honom med syrrorna?
    Sune - Bara såååååå tråkigt!
    Stellan - Nej
    Joel - Fel
    Sture- Bättre
    Tommy - Över min döda kropp!
    YVONNE- Nej, nej, nej!
    Kjettil..lite norskt kanske? - Ja, lite väl norskt och lite för mycket kittel!
    Elmer - för mesigt
    Wilfrid - för krångligt
    Hektor - ... för hans pappa är rektor. Tänker på en orm i en gammal läsebok ...
    Ragna - nej

• vilsen

Fjalar och Fulbert - skäms!!!
    Norman - suckar
    Karsten- Nej ingen har sagt det, men det kaaaaan ha varit ren intelligens och god slutledningsförmåga som gjort det!
    Ragnar- nej, nej
    Hortensia- Det är väl en blomma?
    Viggo och Vigge - Tufft men fel!
    Hilmar - nej, men det passar onekligen!

• vilsen

Pelle - Det är gulligt! Skulel nog döpa till Per ändå och det är upptaget kan man säga .....
    Axel - Ja, det är fint och det tycker alla andra också! (för vanligt)

Gunborg - nej inget med Gun om det inte är Gunilla
    Malin- upptaget (släkt)
    Göta - nej (och funkar dåligt internationellt)

Valfrid - nej
    Mauritz - klingar inte rätt med döttrarnas namn
    Mikael- nej, nej
    Leif- Namnet som får kaffepannorna att koka över. NEJ!
    Tom - nej
    Edvin - upptaget (släkt)

• vilsen

Anja - hellre Aina
    Klas- upptaget (släkt)
    Victor - en av min mans favoriter, men jag tycker att det är för vanligt
    Henrik - upptaget (släkt)
    Måns - nej, jag tänker bara på Måns i Pelle Svanslös
    Mickel- Mickel räv han är ett farligt djur ....
    Oscar- För vanligt
    Sten- Jag gillar det, men min man säger bara Sten-Dum och annat ovänligt när jag föreslår det
    Stig - Jättebra men ack så upptaget!
    Lovisa - tjingpaxat
    Asta- Nej, inte när det finns så många andra....

Kitty Shark: Japp, Svea har min farmor förbjudit oss att döpa vårt barn till och Hjalmar tycker jag är fint. Det skulle fungera rätt bra, men det börjar poppa upp så många med det namnet häromkring ....

elfling: Absolut inga dubbelnamn! Torkel och Torgny, liksom Tore och Tord går bort i det här sammanhanget.

• vilsen

Loke - Fast jag gillar Folke bättre
    Wilgott - gillar inte gott-namn.... förutom möjligen Algot
    Hilder- låter som någon gammal viking, men inte så dumt
    Solke- tänker på solkig
    Vile- njae
    Stickan - smeknamnsvarning
    Alvi- fint
    Elvie - lite för lite stuns i
    Erla- också lite lite stuns
    Eira- fint
    Hilja- det gillar jag! maken bara suckar
    Lycke- gulligt men inte mitt barn
    Ragni - nja
    Ingemo- nej
    Tove?-aldrig
    Sigismund- för tungt
    Wilhelm (heter min)- är jättefint, men det heter grannens unge

• vilsen

Oj, vad ni jobbar på! Det gör jag också ..... Maken jobbar borta i veckan och yngsta dotra har fått feber igen ... Suck! Nu till namnen. Tar de någotsånär nya!

Ulla- upptaget (släkt)
    Rune- nej
    Ragnar-nej
    Solveig- nästan, men nej ...
    Kirsi el. Kirsti- Det är ju Kerstin, fast inte på svenska!
    Olav -fint, men nej ...
    Erland- nej
    Dag - Färgas på något vis av en lekkompis från förr som hette Dan ... Det går inte!
    Gusten - Gusten grodslukare! Nej.
    Arild - Mmmm ... Arild och Alrik gillar jag ... men givetvis inte min käre man. Han kan inte ens förklara varför!
    Olle - upptaget (släkt)
    Wille , Billy - -ie och -y är inte riktigt min stil
    Öjvind - Lite svårt internationellt, men det låter som "vind i seglen" ungefär. Rätt tufft!
    Örjan - Låter så tråååååkigt!

Zocute: Agneta. Jo, det är i min stil! Dock gissar jag att för många på min mans jobb heter så ....

• vilsen

Kapha: Du börjar ta dig! Hildur gillar jag! Min mamma skulle bli matt! Fritz är också bra, men jag tror min man kommer att rata det .... liksom Hildur tyvärr...

Knutkerstin: Agne är inte mitt barn, tyvärr!

dingo: (Några har varit uppe, men jag tar dem igen)

Lilian- För mycket prinsessa för mig ... (Fast i gruppen Märta och Sonja så passar det ju! )

Saga- Jag tar det igen, för det här är viktigt! Jag skulle ALDRIG döpa en dotter till Saga eller Tindra. Det är som att putta in dem i ett fack (där jag inte vill ha dem) redan innan de blivit personer ens. Tindra ska sitta och tindra med ögonen och saga, ja jag kan liksom inte få det till något rejält!

Elvi- För mesigt.

Konrad- Jag gillar det bara inte riktigt.

• vilsen

dingo: Du har rätt! Tindra hör egentligen till ko-namnen, Tindra, Rosa, Majros .... Saga är bara för gulligt, men dock en människa

• vilsen

mamse: Men du, vi är ju fruktansvärt konservativa i vår familj, vi kan inte döpa ett barn till Olava eftersom vi för alltid kommer att vilja göra om det till Olivia eller Gustava. Förstår du? Vi är urtråkiga, det namnet fungerar inte för oss!

• vilsen

Hej hej! Ursäkta att jag bara försvunnit! Vi har varit sjuka i omgångar hur länge som helst och sedan fick vi väldigt trevligt besök! Nu ska jag kommentera. (Som om inte folk var less på mina kommentarer redan för länge sedan!)

Botvid- Alltså ... det blir lite för krångligt!
    FRANS- Det är ganska bra ...Har tänkt på det en del men det fastnar liksom inte.
    Ingrid- Fantastiskt fint! Dock skulle jag vilja undvika att ha en Irma och en Ingrid.
    Malou - nej
    Bianca- Hur tänkte du att det passar med Irma och "gänget"?

Douglas - Aldrig i livet!
    Vincent- nej
    Valborg- nja, så extrem är jag väl inte?
    Farnk - Frank? Nej.
    Morgan- Aldrig
    Valentin - Det låter för fjolligt! (Och det är inte så att jag skulle ha mer emot manliga fjollor än kvinliga, jag bara gillar lite rejälare namn! )
    Alf - nej
    Sigfrid - för krångligt
    Hugo- för vanligt och för upptaget
    Rolf- urk

Zocute: Solveig ... - Njae, kommer inte fram till varför.

Graham- Tänker för mycket på grahamsmjöl. Och vi väljer väl inte helt utifrån våra jobbarkompisar..... Skulle bara kännas så fånigt om man varje gång man hör någon uttala det måste tänka att det låter så fantastiskt fånigt!

• vilsen

Zocute: Jag måste i alla fall vänta tills han har slutat gnälla över sin förkylning!

• vilsen

Psycho ...: Mildred! Det är ju underbart! Tyvärr är det redan dissat av maken, men jag kan ju göra ett nytt försök när vi ska döpa en ny unge. Ha! Jag hade ju närapå glömt bort det.

• vilsen

Tetley: Harriet är ju förvisso en tänkbar syster till Mildred, men jag gillar det inte riktigt ändå .......

• vilsen

siamusen: Irving. Ha! Det ska upp på min lista. Tänk att "pojklistan" numera har två namn, det är ju världsrekord!

• vilsen

Siamusen: Set andra är Elvis. Dock har jag inte presenterat det för min man än. Försöker komma på hur jag ska lyckas lura honom att inte bara säga nej på rutin ....

Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?