• vilsen

Märta, Irma, Rut och .... ?

Fanny, Molly, Jenny - Tycker nog inte att de passar med Irma och Märta ....

Frank, Harry, Henry, Knut- nej!
    Herman Väldigt bra, men ack så upptaget!
    Sixten Min mans favorit men jag tvekar av någon anledning
    Svante (kanske för vanligt nu?) - Ja, och så råkar jag känna fel Svante sedan tidigare ...

Snowgirl: Jag tror att du faktiskt är på helt fel spår även om du prickade Herman och Hilma .... Aramis! Cosmo! Noell? Noell och Märta? Cosmo och Irma? Låter det som om de ens kommer från samma universum?

Noell
    Vilton
    Cosmo
    Truls
    Bertil
    Vidar
    Aramis
    Frans
    Malte
    Mattis
    Herman

Lycke
    Timjan
    Vilde
    Hilma
    Celia
    Eva
    Etienne
    Tuva-Li

Ellika: Du har absolut fattat och är så nära (om man tar bort Alf, Allan och Bruno då .. ) men du är lika "tråkig" som vi själva!

Siamesen: Helmy, Sally, Ragna .... Gillar Sally på något vis men , det heter dotterns teddybjörn

Kapha: Märta är en kortform av Margareta, så Märta och Margareta i samma syskonskara blir lite väl .... Fast jag gillar Margareta skarpt så vi är i alla fall två!

Marianne är ett bra försök, men det har lite för mycket dubbelnamnskaraktär som sagt!

Discosmurfen: Helst inga gun-namn!

• vilsen

Så för att sammanfatta:

- Inga dubbelnamn
    - Helst inget som blir "helfel" på engelska
    - Inget som min man redan har "blockat".
    - Inget som är för likt Märta Irma eller Rut
    - Inget som släkten redan snott
    - Inte alltför vanligt

Kvar är då, på första plats på pojklistan: Elvis
    Men lite alternativ lär behövas eftersom vi är två om det här så Björn, Tage, Ivar (Men det är för likt Irma va?), Sixten (Jag är inte övertygad), Eskil..

George ligger kvar och "puttrar". Jag måste verkligen fundera på det!

Ingeborg (Men det börjar förstås på I), Laila (Så störande bara att det skulle passat så bra på vår Märta!) och Hilma eller kanske Hilja. Hjördis är ett alternativ, men blir lite omöjligt internationellt ....

Har jag glömt något nu?

Det går lite trögt på den trestaviga fronten. Enstaviga namnen har jag visst också dissat Det är som om jag vet vad jag söker men inte hittar det ..... Margareta ... Nåväl, nu är det borta!

Kommer någon med någon genial idé så tveka inte. Som ni ser så är jag ju hopplös så ni behöver ju inte känna att det är er det är fel på!

• vilsen

Glorie ...: Johannes är lite för vanligt bara ....

siamesen: Sören är en ort för mig, men det är rätt tänkt Espen? Den måste sugas på och kollas upp! Stellan! Aldrig!

Zocute: Du kommer att fixa det!

Sally - Jag gillar det, men inte mer än att jag döpte dotterns teddybjörn till det Som du med katten Elvis antar jag ...

Martina - Fint, men Märta och Martina ... Det är brist på fantasi det!

Fredrika - Jo ... men ... Nej, det går inte.

Gunilla - Åh, jag gillar det! Trots Gun- Min man bara suckade när jag sa att vårt nästa barn just nu heter Gunilla.

Dorotea- Fredrika, Dorotea, Vilhelmina Det blir för mycket helt enkelt!

Hannele - Inte riktigt ...

Hillevi- Ja, ja, ja! Jag borde kunna tjata igenom det på något vis

Justina- Hm
    Angelika- Kära nån!
    Daniela- Nej
    Laila- Japp, det är bra (som jag sagt tidigare)!
    Solveig - Njae
    Rosita - Nej, inga blommor! Och inga cirkusartister
    Andrea - Nej
    Helena - Upptaget
    Selma - Nej

Hampus - Aldrig, det heter de ouppfostade ungarna som nu är i 10-årsåldern!

Johannes - För vanligt, men rätt bra!
    Ossian- Nej
    Jarmias - Hmmmm, vill gärna "rätta till" det så att det blir Jeremia och någon sådan ska vi inte ha!

• vilsen

Nuvarande status på namnfronten:

Maken påstår att Hillevi är ett namn på en vimsig kvinna. "Kan vi inte bara ta Rut? Det är ett rejält tantnman!" Ja, och det är väl bra, men jag är inte sådär riktigt, riktigt sugen på Rut. Måste nog börja berätta vem Hillevi är så att han fattar! (Det var så jag gjorde med Irma, eller Irmelin som hon faktiskt hette till att börja med.)

Gunilla. Tvärstopp. Han säger att det finns en anledning till att under 10 personer har döpts till det de 10 senaste åren. Klart det finns en anledning säger jag, folk har inte fått upp ögonen för vilket guldnamn det är!

Hjördis var FÖR MYCKET TANT! Va? Kan det bli för mycket av det? Däremot kan han tänka sig Gösta på en pojk. Nix pix säger jag!

Okej, okej, jag har inte ens nämnt Elvis för min man ännu. Väntar på det rätta tillfället.

Laila måste också sparas lite....

George har jag själv strukit. (Men du är riktigt duktig ändå Zocute, så deppa inte för det! )

Björn, Karl, Eskil och Tage är sådana där namn som vi har på lager ifall att det inte kommer upp något bättre (Läs: Om vi inte kan enas om tex Elvis eller Sixten).

Sedan börjar namnen komma upp flera varv, men några måste jag kommentera:

Assar - Det är så rätt och så logiskt. Inte allt för vanligt, passar riktigt bra med övriga namn osv, men jag sväljer det inte av någon anledning. Tror att jag kanske läst för mycket serier Problemet är alltså att jag inte kan se framför mig vem Assar är! Och om jag fantiserar ihop en bild så är det då inte min unge i alla fall!

Siv - Ja, ja det passar in och är tom enstavigt, men jag börjar ändå rabbla (Syran I Vattnet)

Ingela - Irma och Ingela blir lite för nära ....

Margit- Det ÄR ett bra namn, men vad säger ni om Märta och Margit? Lite väl likt kanske?

Bror - Faller in i "Lillemor"-gruppen. Jag gillar inte sådana namn.

Evald- Folk skulle skratta ihjäl sig på mitt jobb! Varför ska jag inte tråka ut er med att berätta just här.

Gert - Never

Harry - Är Harry ett så uppenbart förslag? Jag gillar det inget vidare och hade inte ens tänkt på det.

Holger - Nja

Reinhold- Nej vet ni vad!

Sigurd

Stig- Det ÄR ett bra förslag, men upptaget. (Och för alla som varit med från början är det uppenbart att jag har en rätt stor släkt )

Ture - "Märta! Ture! Ropade de över sjön!" Försök inte lura mig att göra något så löjligt!

Valentin - Åh kära hjärtanes! Med de systrarna?

Valter- Nej

OBS! FRÅGA!
    -----------
    Ivar- Ja, jag vet att jag tjatar, men jag skulle faktiskt gärna vilja veta om någon tycker att det är lite väl likt att ett syskonpar heter Irma och Ivar?

Och till alla som förespråkar Fanny, Anton, Ville, Stella, Gabriel (funkar ändå inte med Irma) och allt vad det nu är. Det är visst fina namn men det känns inte så originellt när grannarnas ungar redan heter så ....

• vilsen

siamesen: hmmm...sibylla...Jag ska ge det en chans, men tror tantfaktorn är för låg

mammacatta:
    Erik är bra om nu inte min syrra nödvändigt ska hålla ihop med den hon har hittat förstås .... Elsa är fint men lite mesigt.

elfling: Stina är inte ett dugg aktuellt!

• vilsen

Ja, tyvärr har jag sjuka barn så det blir inga långa stunder vid tangentbordet .... Dock kan jag läsa lite....

Kan konstatera att namnen börjar upprepa sig.

Zocute: Eftersom du är min favorit så ska jag svara genast! Marielle är inte bra! För låg tantfaktor!

Alla andra: Tackar! Jag återkommer! Svara gärna på om ni tycker Irma o Ivar tillsammans blir katastrof! Måste ju finnas någon mer än Kapha som inte gillar det...

• vilsen

Börjar med att kommentera lite innan jag läser vidare ...

Tror snart vi har gått igenom vartenda namn! Fortfarande dyker det ju upp några nya ?.

GummiGutta: Vilken släkt! 

Kurt ? Kan inte med det. Ingår i ?hemska-lärare-kategorin?. Där finns också Leif. Fast egentligen är ju Leif ett mjukt och fint namn i alla sin hopplöshet ?

Gerhard - Nja
    Arnold- Nej

Gisela ? För lite tantfaktor!
    Henrietta (för många stavelser dock) ? Faller inte direkt för det, men jag tycker att det är ett bra försök!

Och några andra:

Gun ? Inga gun- namn!
    Agneta - jaovars
    Barbro - nej
    Gunvor- nej
    Ylva - nej

Glenn ? Kära hjärtanes! Nej!
    Fridolf ? Nej, han är liten, tjock och gift med Selma ?. Å andra sidan så heter ju barnen Selma nuförtiden så det kan ju passa 
    Fritjof - ? och Carmensita
    Bertil - nej
    Agne- nej

Dingo:
    Meri ? Hrmpf, Marie heter det i min värld!
    Senja- Soooonja!
    Lenita- Nej, det låter som om ena föräldern röstade för Lena och den andra för Anita
    Mirva- nej
    Pinja- nej
    Alina-nej

Edgar- låter så elakt ?..
    Hannu ? blir lite som Pekka och nog för att mina föräldrar är från tornedalen, men det känns ändå inte som mitt barn riktigt.
    Sauli ? Det är jättefint, men inte mitt barn det heller
    Vidar ? Hellre Arvid
    Emanuel - Aldrig
    Valmar-Va?

KnutKerstin:
    Elvira- Tänker direkt på Elvira Madigan = nej
    Rosa ? Inga blommor!
    Britta - nej
    Olga- Tycker det låter som om man är från Ryssland

Kurt ? Nej, tycker det är för hårt.
    Otto - nej
    Vigor -nej

elfling:
    Ralf ? Fanns en jättetrevlig kille på min skola i Tyskland som hette så ?. Men ändå inte.
    Konra- nej
    Knut!- Äsch, alla tycker att det är ett så bra förslag. Jag gillar inte Knut helt enkelt
    Martina- Märta och Martina, nej nej
    Iris- Irma och Iris ? skulle inte tro det
    Harald- Faktiskt ett alternativ
    Hjalmar- Det tycker jag är jättefint! Börjar bli lite väl vanligt bara.
    Karin- nej (släkt)
    Pia ? Mmmm, här börjar jag nosa in mig på något men jag är inte övertygad!
    Rakel ? Nej
    Ture/Tore- Nej
    Pål/Paul-Nej
    Selma ? Är fint men för vanligt
    Darius ? Va?

Ellika:

Ulf- nej
    Anita - kanske
    Signar ? Det blir det inte, Västerbotten till trots!

Kapha:
    Ove (jag gillar Love, men det tror jag inte DU gör..??)- Å andra sidan gillar jag inte Ove heller!
    Göran - Om det inte för att min mans chef heter det så ?.
    Kerstin (såå charmigt) ? upptaget (släkt)
    Inger (tokfräckt!) ? Jo, men Irma och Inger ?..

Vombell:
    Sara- Ja, ja, ska tänka på det men jag tror inte riktigt att det är något ?..

Dalkulla85:

Hulda ? Skulle folk skratta ihjäl sig åt när man kombinerar det med vårt efternamn.

Nakinana:
    Estrid och Egon. ? Estrid är utkonkurerat av Astrid och Egon låter som ett riktigt ego!

• vilsen

bustösen:

Efraim- Den var ny! Men är det inte för mycket tjock söderhavskung över det namnet?

Evert - Lite för mycket Bert ... på något vis. (Som om inte Märta var lite ..ärt då!)

Zocute:

Ingrid!
    Tycker att det är jättefint! Är lite skeptisk till att ha en Irma och en Ingrid bara....

Sonja? - Jo, det föreslog jag nog själv först ... Istället för något annat namn ... Det funkar fint! Jag gillar det bättre än Rut också. Sonja är för övrigt den lugna, eftertänksamma mörkhåriga tjejen med smilgropar ... Om någon undrar menar jag!

Lennart?
    Passar till tjejerna - Men det hade jag ett ufo på jobbet osm hette, det gååååååår bara inte!

Bosse? - Möjligen Bo.

Arne?
    Ja, frågan är om det funkar i familjen. Jag tycker att det är ett bra namn men "farfar" (till mina barn alltså) hade en bror som hette så och han dog när han var två (och farfar fyra ...). Kan skapa viss förstämning eller vara jättepoppis, vem vet?

JohnJohn? - Nej nej nej!
    Retro och coolt!

Kjell?
    Börjar gilla tant och gubbnamnen mer o mer....Om man inte tänker på ens farbror o morbror osv.

Jag vet,men i så fall borde jag ta Leif! Mjukt namn med jättefina ljud. Men det GÅR inte. Det namnet är för alltid förstört av diverse moraträskclowner, slibbiga träslöjdslärare och annat löst folk!

Birger?
    Har det vart uppe? Lite för mycket Birgitta kanske?
    Nej, jag tycker nog inte det ... Birger är bra. Måste bara fundera över det!

Har fortfarande inte presenterat Elvis. Det kan vara så att det blir tvärnej och då spelar det liksom ingen roll när man tar upp det, men jag har liksom lite förhoppningar om Elvis så jag hoppas på en djup suck och en utläggning om Elvis P. och sedan en diskussion om hur länge Elvis P. kan vara den ende Elvis egentligen. Han måste ju också sluta vara den ende Elvis alla kan tänka på när de hör det namnet. Kan slå vad om att våra barns generation inte kommer att tänka så värst mycket på Elvis som Elvis P. Med andra ord så väntar jag på att min man ska vilja diskutera namn!

Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?