Nuvarande status på namnfronten:
Maken påstår att Hillevi är ett namn på en vimsig kvinna. "Kan vi inte bara ta Rut? Det är ett rejält tantnman!" Ja, och det är väl bra, men jag är inte sådär riktigt, riktigt sugen på Rut. Måste nog börja berätta vem Hillevi är så att han fattar! (Det var så jag gjorde med Irma, eller Irmelin som hon faktiskt hette till att börja med.)
Gunilla. Tvärstopp. Han säger att det finns en anledning till att under 10 personer har döpts till det de 10 senaste åren. Klart det finns en anledning säger jag, folk har inte fått upp ögonen för vilket guldnamn det är!
Hjördis var FÖR MYCKET TANT! Va? Kan det bli för mycket av det? Däremot kan han tänka sig Gösta på en pojk. Nix pix säger jag!
Okej, okej, jag har inte ens nämnt Elvis för min man ännu. Väntar på det rätta tillfället.
Laila måste också sparas lite....
George har jag själv strukit. (Men du är riktigt duktig ändå Zocute, så deppa inte för det! )
Björn, Karl, Eskil och Tage är sådana där namn som vi har på lager ifall att det inte kommer upp något bättre (Läs: Om vi inte kan enas om tex Elvis eller Sixten).
Sedan börjar namnen komma upp flera varv, men några måste jag kommentera:
Assar - Det är så rätt och så logiskt. Inte allt för vanligt, passar riktigt bra med övriga namn osv, men jag sväljer det inte av någon anledning. Tror att jag kanske läst för mycket serier Problemet är alltså att jag inte kan se framför mig vem Assar är! Och om jag fantiserar ihop en bild så är det då inte min unge i alla fall!
Siv - Ja, ja det passar in och är tom enstavigt, men jag börjar ändå rabbla (Syran I Vattnet)
Ingela - Irma och Ingela blir lite för nära ....
Margit- Det ÄR ett bra namn, men vad säger ni om Märta och Margit? Lite väl likt kanske?
Bror - Faller in i "Lillemor"-gruppen. Jag gillar inte sådana namn.
Evald- Folk skulle skratta ihjäl sig på mitt jobb! Varför ska jag inte tråka ut er med att berätta just här.
Gert - Never
Harry - Är Harry ett så uppenbart förslag? Jag gillar det inget vidare och hade inte ens tänkt på det.
Holger - Nja
Reinhold- Nej vet ni vad!
Sigurd
Stig- Det ÄR ett bra förslag, men upptaget. (Och för alla som varit med från början är det uppenbart att jag har en rätt stor släkt )
Ture - "Märta! Ture! Ropade de över sjön!" Försök inte lura mig att göra något så löjligt!
Valentin - Åh kära hjärtanes! Med de systrarna?
Valter- Nej
OBS! FRÅGA!
-----------
Ivar- Ja, jag vet att jag tjatar, men jag skulle faktiskt gärna vilja veta om någon tycker att det är lite väl likt att ett syskonpar heter Irma och Ivar?
Och till alla som förespråkar Fanny, Anton, Ville, Stella, Gabriel (funkar ändå inte med Irma) och allt vad det nu är. Det är visst fina namn men det känns inte så originellt när grannarnas ungar redan heter så ....