• vilsen

Märta, Irma, Rut och .... ?

Ja, alltså, kan någon komma på ett namn som passar ihop med Märta, Irma och Sonja? Framför allt pojknamn har vi jättedåligt fantasi när vi ska försöka få fram, så det kanske är tur att det ännu inte har dykt upp någon liten grabb!

Lite kriterier, men det är inte nödvändigt att följa alla:

-Inte mer än tre stavelser
    -Gärna en- eller trestavigt som omväxling
    -Helst inte samma begynnelsebokstav, men det går om namnet i övrigt inte är för likt.

Vill gärna ha en hel hög med brillianta förslag som jag kan presentera för min man! Det brukar behövas många månaders nötning innan jag får min vilja igenom, så det gäller att börja i tid!

• Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?
  • Zocute

Gick in på CSB....kollade 100 vanligaste kvinnonamnen.
    TS, du behöver bara kommentera de som inte redan vart uppe...

Ingrid!
    Skulle inte det vara väldigt gulligt till Märta o co???

Siv?
    Har säkert varit uppe redan men det funkar till övriga.

Sonja?
    Har säkert varit uppe redan.

Lisa?
    Inte tantigt nog?? He he....jag heter så fast med Z...inte mitt fel, mamma som bestämde.

Lennart?
    Passar till tjejerna

Bosse?
    Du vill inte ha smeknamn men passar inte Bosse förträffligt?

Arne?
    För mycket "hemliga Arne" för mig men kanske funkar i familjen?

JohnJohn?
    Retro och coolt!

Kjell?
    Börjar gilla tant och gubbnamnen mer o mer....Om man inte tänker på ens farbror o morbror osv.

Birger?
    Har det vart uppe? Lite för mycket Birgitta kanske?

(Jag är lite ur gängorna, jag vet, haft ett utbrott på mitt X som borde läggas in på långvården enligt mig just nu.)

• Skrattmås

Ellen
    Valter
    Ingmar
    Vera
    Signe
    Knut
    Ture
    Rakel
    Kerstin
    ......

(åsså tre namn till i den "klassen" som är mina favvo men de vill jag inte yppa ännu, förrän mitt barns namn är bestämt )

• dalkulla85

Hulda
    Birgit
    Helmi
    Hilma
    Augusta
    Siri
    Sigrid
    Britta
    Berit

Frans
    Frank
    Bertil
    Sture
    Bengt
    Sigvard
    Harry

• vilsen

Börjar med att kommentera lite innan jag läser vidare ...

Tror snart vi har gått igenom vartenda namn! Fortfarande dyker det ju upp några nya ?.

GummiGutta: Vilken släkt! 

Kurt ? Kan inte med det. Ingår i ?hemska-lärare-kategorin?. Där finns också Leif. Fast egentligen är ju Leif ett mjukt och fint namn i alla sin hopplöshet ?

Gerhard - Nja
    Arnold- Nej

Gisela ? För lite tantfaktor!
    Henrietta (för många stavelser dock) ? Faller inte direkt för det, men jag tycker att det är ett bra försök!

Och några andra:

Gun ? Inga gun- namn!
    Agneta - jaovars
    Barbro - nej
    Gunvor- nej
    Ylva - nej

Glenn ? Kära hjärtanes! Nej!
    Fridolf ? Nej, han är liten, tjock och gift med Selma ?. Å andra sidan så heter ju barnen Selma nuförtiden så det kan ju passa 
    Fritjof - ? och Carmensita
    Bertil - nej
    Agne- nej

Dingo:
    Meri ? Hrmpf, Marie heter det i min värld!
    Senja- Soooonja!
    Lenita- Nej, det låter som om ena föräldern röstade för Lena och den andra för Anita
    Mirva- nej
    Pinja- nej
    Alina-nej

Edgar- låter så elakt ?..
    Hannu ? blir lite som Pekka och nog för att mina föräldrar är från tornedalen, men det känns ändå inte som mitt barn riktigt.
    Sauli ? Det är jättefint, men inte mitt barn det heller
    Vidar ? Hellre Arvid
    Emanuel - Aldrig
    Valmar-Va?

KnutKerstin:
    Elvira- Tänker direkt på Elvira Madigan = nej
    Rosa ? Inga blommor!
    Britta - nej
    Olga- Tycker det låter som om man är från Ryssland

Kurt ? Nej, tycker det är för hårt.
    Otto - nej
    Vigor -nej

elfling:
    Ralf ? Fanns en jättetrevlig kille på min skola i Tyskland som hette så ?. Men ändå inte.
    Konra- nej
    Knut!- Äsch, alla tycker att det är ett så bra förslag. Jag gillar inte Knut helt enkelt
    Martina- Märta och Martina, nej nej
    Iris- Irma och Iris ? skulle inte tro det
    Harald- Faktiskt ett alternativ
    Hjalmar- Det tycker jag är jättefint! Börjar bli lite väl vanligt bara.
    Karin- nej (släkt)
    Pia ? Mmmm, här börjar jag nosa in mig på något men jag är inte övertygad!
    Rakel ? Nej
    Ture/Tore- Nej
    Pål/Paul-Nej
    Selma ? Är fint men för vanligt
    Darius ? Va?

Ellika:

Ulf- nej
    Anita - kanske
    Signar ? Det blir det inte, Västerbotten till trots!

Kapha:
    Ove (jag gillar Love, men det tror jag inte DU gör..??)- Å andra sidan gillar jag inte Ove heller!
    Göran - Om det inte för att min mans chef heter det så ?.
    Kerstin (såå charmigt) ? upptaget (släkt)
    Inger (tokfräckt!) ? Jo, men Irma och Inger ?..

Vombell:
    Sara- Ja, ja, ska tänka på det men jag tror inte riktigt att det är något ?..

Dalkulla85:

Hulda ? Skulle folk skratta ihjäl sig åt när man kombinerar det med vårt efternamn.

Nakinana:
    Estrid och Egon. ? Estrid är utkonkurerat av Astrid och Egon låter som ett riktigt ego!

• awesome

Bidrar med några av mina släktnamn som jag tycker är fina.

Eskil
    Henny
    Göte
    Elvy
    Elvira
    Svea

• Topdog

Mina heter Edith och Sixten. Får dom en lillasyster ska hon heta IRma för vi tycker att de namnen passar så bra ihop.

• vilsen

bustösen:

Efraim- Den var ny! Men är det inte för mycket tjock söderhavskung över det namnet?

Evert - Lite för mycket Bert ... på något vis. (Som om inte Märta var lite ..ärt då!)

Zocute:

Ingrid!
    Tycker att det är jättefint! Är lite skeptisk till att ha en Irma och en Ingrid bara....

Sonja? - Jo, det föreslog jag nog själv först ... Istället för något annat namn ... Det funkar fint! Jag gillar det bättre än Rut också. Sonja är för övrigt den lugna, eftertänksamma mörkhåriga tjejen med smilgropar ... Om någon undrar menar jag!

Lennart?
    Passar till tjejerna - Men det hade jag ett ufo på jobbet osm hette, det gååååååår bara inte!

Bosse? - Möjligen Bo.

Arne?
    Ja, frågan är om det funkar i familjen. Jag tycker att det är ett bra namn men "farfar" (till mina barn alltså) hade en bror som hette så och han dog när han var två (och farfar fyra ...). Kan skapa viss förstämning eller vara jättepoppis, vem vet?

JohnJohn? - Nej nej nej!
    Retro och coolt!

Kjell?
    Börjar gilla tant och gubbnamnen mer o mer....Om man inte tänker på ens farbror o morbror osv.

Jag vet,men i så fall borde jag ta Leif! Mjukt namn med jättefina ljud. Men det GÅR inte. Det namnet är för alltid förstört av diverse moraträskclowner, slibbiga träslöjdslärare och annat löst folk!

Birger?
    Har det vart uppe? Lite för mycket Birgitta kanske?
    Nej, jag tycker nog inte det ... Birger är bra. Måste bara fundera över det!

Har fortfarande inte presenterat Elvis. Det kan vara så att det blir tvärnej och då spelar det liksom ingen roll när man tar upp det, men jag har liksom lite förhoppningar om Elvis så jag hoppas på en djup suck och en utläggning om Elvis P. och sedan en diskussion om hur länge Elvis P. kan vara den ende Elvis egentligen. Han måste ju också sluta vara den ende Elvis alla kan tänka på när de hör det namnet. Kan slå vad om att våra barns generation inte kommer att tänka så värst mycket på Elvis som Elvis P. Med andra ord så väntar jag på att min man ska vilja diskutera namn!

• vilsen

Topdog: Ja, och det är lite det som är problemet! Vi måste byta kurs lite eftersom vi haft Edith och Sixten på våra listor i åratal! Rut också för den delen. Det var jag som sålde in det hos min man (som givetvis var emot det från början) och nu vill han inte släppa det .... om det inte visar sig vara en Sixten då

Svar på tråden Märta, Irma, Rut och .... ?