Inte passar ihop "fysiskt" e det "vanligt"??
Kramizar79: Att man "inte passar ihop" fysiskt är mycket ovanligt, och existerar nog knappast i just den bemärkelsen . Det handlar i så fall om att kvinnans livmodertapps-sekret bildar antikroppar mot mannens spermier, sk "cervixfaktor", eller att mannens sädesvätska innehåller antikroppar mot spermierna. Det kan behandlas, i det första fallet med insemination, för då insemineras spermierna ju förbi livmodertappen, i fallet vg om mannen har antikroppar mot "sig själv" så att säga så kan det ordnas med krånglig medicinering.
Hur som helst så är ovanstående mycket ovanligt! Men kan upptäckas vid postcoitaltest, sk eftersamlagsprov. Desto vanligare dock är att mannen har nedsatt kvalitet på spermierna, eller att kvinnan har någon fertilitetsnedsättning (även om hon inte märker det själv).
Statistik tyder på att 1 par av 7 har fertilitetsproblem. Av dessa par ligger orsaken hos kvinnan i 1/3 av fallen, hos mannen i 1/3 av fallen och hos båda i 1/3 av fallen. Ca 10% brukar kallas "oförklarligt barnlösa"... och jag skulle tippa att en del av de som har cervixfaktor återfinns bland dessa 10 procent. Eftersom eftersamlagstest sällan utförs i en fertilitetsutredning så gissar jag att "antikroppsproblematik" är orsaken för en del par som är anses "oförklarligt barnlösa", fast förklaringen kan vara den att läkarna bara inte kollat upp det. Likaså förklaras en del par "oförklarligt barnlösa" utan att läkarna kollat att det finns passage i äggledarna... så jag antar att iaf en del "oförklarligt barnlösa" faktiskt har något fertilitets-"fel"... utan att det upptäckts.
Förhoppningsvis har ni inget "fel" alls, utan det tar bara lite tid... Men jag förstår att du tänker och funderar, det gör jag också själv... (så jag blir skvatt galen snart )
Blev långt inlägg, sorry. Hoppas att du plussar snart!