• kramizar79

Inte passar ihop "fysiskt" e det "vanligt"??

E det någon som vet hur "vanligt" det är att en man å kvinna inte passar ihop "fysiskt" tillsammans (om man försöker att bli gravida)??

• Svar på tråden Inte passar ihop "fysiskt" e det "vanligt"??
  • Gustie

Nä, jag har inga siffror, men om du menar att det inte finns några "fel" på någon av dem men de kan ändå inte bli gravida så tror jag inte det är så vanligt...
    Men jag vet inte..

• kramizar79

ja har funderat på detta ett tag å det skrämmer mig lite.. Ja hoppas du har rätt, tack för ett snabbt svar!

• Gustie

Jag förmodar att ni har försökt ett tag, får man fråga hur länge?

Det är ju relativt hur lång period som känns lång för en person men inte för en annan.

Själv fick vi napp på elfte försöket

• kramizar79

jo än e det väll ingen fara (e på 7 e försöket, men det känns)! Å ja ältestar varje månad så ja vet att vi pricka äl oxå!

• Gustie

Jag har för mig att genomsnittet på att bli gravid ligger på just 7 försök.
    Så misströsta inte, det kan hända när som helst..

• kramizar79

jo ja har oxå läst det! men det e så jobbigt när ja har en nära vän som e en frögurka (hon e inne på 5 grav nu)! Ja vet inte ens om ja kan bli grav (har aldrig gjort abort el fått mf)! Det känns ännu mer nu..

• Pingu32

Jag förstår att det känns jobbigt, speciellt när många i omgivningen blir gravida. Min vän har en son som är 3 år nu, hon "jobbade" hårt för att bli gravid igen och det tog ett år för henne men nu kommer syskonet snart.Detta hjälprt ju intr dig kanske men det finns många som också får vänta. Jag tror att det är din tur snart. Jag menar de flesta får ju barn.

• kramizar79

jo det hjälpte lite faktiskt! men det känns så fel att många som vill ha barn får vänta å planera medan vissa som inte planerar blir grav direkt (förlåt om ja låter negativ).. Tack för peppet iallafall..

• Mmmtjejen

Jag o min sambo har vart ett par i över 7 år nu, o vi har aldrig använt något som helst p-medel...Vi har aldrig tänkt på om ja har äl eller inte utan vi har haft sex när som helst...O ja har inte blivit gravid...Tror ni att ja måste försöka, då ja har äl eller ska ja prata m någon läkare om ja ska börja undersöka saken...Eller vart vänder ja mej först?? Vi har börjat prata jätte mycke barn o vi har börjat längta...

• angeliqe

Hej!!!!

Jag o min man har hade heller inte använt nåt p-medel eller tänkt så mycket o vi har varit ett par i över 9 år nu...och vi har inga barn (än) nu ska vi börja med hormon behandling efter att ha gjort en utredning på oss och det visade att allt var bra hos båda!

DEt är skillnad på att ha haft samlag hela vägen så att säga....och att ha "avbruten" sex, och vi sa att vi haft båda men "risken" att bli gravid då e lite mindre fick vi höra såklart.Många blir ju gravida bara dom tänker på sex hahahaha,men inte vi!!!Tanken har ju slagit mig att vi måste ha svårt att bli gravida, men nu får vi ju hjälp på vägen med ett läkemedel som heter Pergotime (hormontabletter)

Sedan tycker läkare mm att ni ska ha försökt i ett år minst innan ni börjar med en utredning,men samtidigt en liten lögn kan ju gå om man tycker det e ok.Vi hade försökt till och från i fem år så nu e det dags!!!

LYcka till hälningar från mig

• angeliqe

OJ ursäkta pratar med "Mmmtjejen" .......!!!!!!!!!!

• Panna82

Hej!

Har ett par bekanta som inte kunde få barn tillsammans. Kvinnan har barn från ett tidigare förhållande.
    De har adopterat en jättesöt tjej.

Tror dock inte att det är särskilt vanligt.

• Kwela

Jag har oxå tänkt tanken Kramizar. Vet inte alls några siffror. Vet bara att ca 10% av alla par som försöker bli gravida, blir inte det efter ett år. Av dom barnlösa är det 10% som är oförklarligt barnlösa. Dvs inga fel har hittats, läkarna kan inte hitta orsaken. En tänkbar förklaring är att både mannen och kvinnan inte är högfertila, men det betyder inte att de inte kan få barn. Enligt min läkare har vi (är oförklarligt barnlös) ca 70-80% att inom 5 år bli gravida på egen hand. Jag orkar inte vänta så länge utan vi kör med ivf nu.

Jag var ledsen redan efter några månaders försök och det känns ju onödigt nu när vi är uppe i över 2 år. Men det är lätt att vara efterklok... Så jag kan verkligen förstå om det känns jobbigt, men om det är möjligt försök att spara på dina krafter för de behövs senare.

Jag önskar dig lycka till och jag hoppas verkligen att det tar sig snart för er. Ni har ju några månader kvar innan ni kan söka hjälpa.

Skolsköterskan på högstadiet hade fel...
  • kramizar79

tack tjejer för peppen! Jo det e ju bara att fortsätta känns lite bättre nu när ja "pratar" me er.. Men det verkar ju va en babyboom nu alla verkar va grav ( el så tänker man mer på det nu när man håller på att försöka)

• Mmmtjejen

Min syster på pappas sida hade problem o hon fick en hormon behandling o hon har en son nu...Ja vet inte om det kan vara ärftligt så, men...Vi ska gifta oss först, så ja vill inte blanda känslorna bröllop/besvikelse när mesen kommer med besked...O få lite mer ordning i huset...Vi stressar inte o har nyligen börjat tänka, att kanske det är snart dax o söka hjälp??!! Men samtidigt så har ju kroppen vart inställd på INTE BARN...O nu börjar ja tänka om, att det snart kan vara dax o bli BLI GRAVID så att säga...Kanske vi "försöker" pricka in det runt ÄL o så...Men vi har nåra år till o vi tar det lugnt...O som sagt...Bröllop först!!

• Bliglin

Kramizar79: Att man "inte passar ihop" fysiskt är mycket ovanligt, och existerar nog knappast i just den bemärkelsen . Det handlar i så fall om att kvinnans livmodertapps-sekret bildar antikroppar mot mannens spermier, sk "cervixfaktor", eller att mannens sädesvätska innehåller antikroppar mot spermierna. Det kan behandlas, i det första fallet med insemination, för då insemineras spermierna ju förbi livmodertappen, i fallet vg om mannen har antikroppar mot "sig själv" så att säga så kan det ordnas med krånglig medicinering.

Hur som helst så är ovanstående mycket ovanligt! Men kan upptäckas vid postcoitaltest, sk eftersamlagsprov. Desto vanligare dock är att mannen har nedsatt kvalitet på spermierna, eller att kvinnan har någon fertilitetsnedsättning (även om hon inte märker det själv).

Statistik tyder på att 1 par av 7 har fertilitetsproblem. Av dessa par ligger orsaken hos kvinnan i 1/3 av fallen, hos mannen i 1/3 av fallen och hos båda i 1/3 av fallen. Ca 10% brukar kallas "oförklarligt barnlösa"... och jag skulle tippa att en del av de som har cervixfaktor återfinns bland dessa 10 procent. Eftersom eftersamlagstest sällan utförs i en fertilitetsutredning så gissar jag att "antikroppsproblematik" är orsaken för en del par som är anses "oförklarligt barnlösa", fast förklaringen kan vara den att läkarna bara inte kollat upp det. Likaså förklaras en del par "oförklarligt barnlösa" utan att läkarna kollat att det finns passage i äggledarna... så jag antar att iaf en del "oförklarligt barnlösa" faktiskt har något fertilitets-"fel"... utan att det upptäckts.

Förhoppningsvis har ni inget "fel" alls, utan det tar bara lite tid... Men jag förstår att du tänker och funderar, det gör jag också själv... (så jag blir skvatt galen snart )

Blev långt inlägg, sorry. Hoppas att du plussar snart!

• kramizar79

Bliglin:Tack det lugnar mig faktiskt att läsa det du skrivit.. Men det e nog "bara" Att fortsätta att försöka å att det en dag förhoppningsvis blir ett´+!

• So nice

Jag tror absolut att vissa inte passar ihop fysiskt.
    Det finns dom som inte får barn tillsammans men som sedan får barn i nya förhållanden.
    Jag hörde någonstans att ägget "väljer" spermien. Utifån en speciell utsöndrande doft låter lite löjligt men jag tror faktiskt på det.
    Sedan finns det ju givetvis andra faktorer som spelar in.
    Vi skaffar oss barn allt senare upp i åldern och det är bevisat att fertiliteten avtar snabbt ju äldre vi blir.
    Vi kvinnor föds ju med våra ägg det bildas aldrig nya så när man kommer upp i en viss ålder så är det inte säkert att man släpper guldägg varje cykel, kanske endast varannan eller var tredje.
    För oss visade det sig att jag hade ÄL ca 6-7 ggr per år.
    Låt oss säga då att endast 2 av dessa ägg var riktigt bra det gör ju att chanserna minskar avsevärt.
    Nog om babbel, jag vet mycket då jag läste allt jag kunde komma över under de 2 åren som vi försökte.

Lycka till

Svar på tråden Inte passar ihop "fysiskt" e det "vanligt"??