• fantacola

Vilken hund är farligast?

Efter hyffsat stor erfarenhet av hundar anser jag att en aggresiv hund av typen St. Bernardshund är den farligaste. Den har nästan häng om en nappe, storlek som Mastiff,skalle och bettstyrka som överstiger alla andra hundraser med råge och ett enl. mig ett vakt som en rottweiler.

För saken skull ger jag en känga åt pjutthundar som pittbull, terriers av olika slag och olika typer av bandogs av miniformat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-30 18:01:40:
    Jag anser även att en normal ST.Bernhard med dess inavlade fel, överexploatering i avel och viss medfödd agressivitet gör en "Vanlig STB farligare än en galen pjutthund med fel ägare och fel i generna. Vi pratar Cujo i saltkråkankläder.

• Svar på tråden Vilken hund är farligast?
  • Anasha

Den hund som är farligast är den hund som inte har en tillräckligt erfaren och ansvarsfull ägare med starkt ledarskap. Spelar ingen roll vilken ras, en tax kan vara mer livsfarlig med fel ägare i jämförelse med en ansvarsfull ägare till en i allmänhetens ögon sett "farligare hund".

Trollet85, anser du vargar vara aggresiva?
    Naturligtvis föds hundar med jakt, försvar, vakt och överlevnadsinstinkter, det gäller att kontrollera dem därför att hundar föds just med dom instikterna mer eller mindre präglade. Den stora faran är ägare som inte förstår det utan lullilulljämför mot människor. Det är inte barn vi pratar om, det är djur.

• Trollet85

Ja dom födds me jakt, försvar osv . men djur födds inte aggresiva . Födds männiksan aggresiv ? nej de är nåt som utvecklas med tiden .
    Och nej jag anser inte att varjar är aggresiva , varför skulle dom va aggresiva ? För att dom kanske inte tycker om männikor eller för att dom råkar döda nån häst på en gård ?

• Anasha

Trollet85, det gäller att förstå att hundar har sin natur och människor en annan. Ett av de absolut största misstagen är att förväxla detta. Du verkar ha förståelse för vargar, omsätt då detta på hundar utan att blanda in människor så kommer du sanningen lite närmare på spåret.

• Trollet85

Jag anser fortfarande INTE att hundar födds aggresiva.
    Sen kan ja gämföra de med en ko eller människa eller vad som helst . Jag anser inte att nåt djur födds aggresivt !

• Jomppelina

Hm, hund som är farlig? I rätt händer, väldigt få. I fel händer, de flesta så även en liten kaxig sak som en tax eller pudel, för att inte tala om en golden som slår slint.

Det var en kuggfråga va? Jag tycker nog att FEL ÄGARE i alla lägen är farligast oavsett ras. (min ras är belgare by-the-way).

• Jomppelina

Ang fjärilshundarna/pappilon, så skall man nog vara glad att de endast finns i tetrapack. Det är mkt hund i den lilla förpackningen, icke att förakta!!

• Catchie80
    Jomppelina skrev 2007-04-06 16:50:43 följande:
    Hm, hund som är farlig? I rätt händer, väldigt få. I fel händer, de flesta så även en liten kaxig sak som en tax eller pudel, för att inte tala om en golden som slår slint. Det var en kuggfråga va? Jag tycker nog att FEL ÄGARE i alla lägen är farligast oavsett ras. (min ras är belgare by-the-way).
    Håller med helt.
    Min son är mitt liv
  • Anasha

Det finns visst hundar som föds med kraftiga vakt- och kampinstinkter, dessa är i mänskliga ögon aggresiva vare sig du vill det eller inte. Men de kan med rätt ägare som har kompetens och erfarenhet tämjas och kontrolleras, men det är ett dagligt arbete som aldrig kan sättas på semester ens en kvart.
    Alla djur föds inte som goda, nu menar jag den mänskliga aspekten på godhet. Ett lejon som sliter itu ditt älskade barn är inte ond, det lejonet gör bara det som ligger i dess natur, så är det också med hundar.
    Sen när du pratar om kor, de är inte att leka med i vissa sammanhang, kossor i grupp har haft ihjäl mer än en bonde i sina dar. Men onda? näe

• Chira

Jag anser att de inte finns några farliga hundar..!!!!

• Jomppelina

Vissa raser har ju avlats för deras kamp- och vaktinstinkter, ofta i någon form av kombination som ändå gör dem lätthandtelliga, som tex god flockklänsla, förarvekhet etc. (dock inte riktigt alla) men de föds absolut inte aggressiva. En aggressivitet är ju en generell stressreaktion som måste väckas vid varje tillfälle, men sen kan det förstås finnas de som är väldigt lättväckta eller som har en störd hormonproduktion eller annat. Men själva aggressiviteten eller stressen uppkommer vid yttre retningar, de går ju inte omkring och är allmänt aggressiva om de är friska.

Sen finns det förstås hundar som är dåliga mentalt och det kan ju bero på såväl avel som ägarna. Men även "snälla" hundar kan ju ha ruskigt fel ägare som inte har en susning om vad det är det har i kopplet.

Svar på tråden Vilken hund är farligast?