• Future

Fler som fått barn med äggdonation?

Vilken bra tråd! Och stort grattis till ert lilla underverk ägget74! Så fantastiskt söt hon är!

Jag och min sambo ska till AvaKliniken och utforska möjligheterna till ÄD och ställa oss i kö. Jag tycker det är så bra att de har ändrat reglerna och att donatorerna inte längre är anonyma. Då finns ju den dörren öppen för barnen om de vill ta reda på mer om sitt genetiska ursprung.

Om vi går vidare med ÄD (vi funderar också mycket på adoption) så skulle tror jag verkligen att det är viktigt att vara öppen och berätta (med stolthet) för barnet hur de kom till. Jag har köpt ett bok om barn som kommit till genom donation (både ägg och spermier donationer) och i intervjuerna med barnen så säger de allra flesta att det är mycket viktigt för dem att få reda på sitt ursprung. En del av dem ser sig som "adopterade" medan andra inte tycker det är så viktigt med sitt ursprung.

Vad roligt att höra om den kvinnan som gjort ÄD i england och att hon gjort en bok till sin son. Jag tänkte också att jag skulle vilja göra det, så att det blir något "naturligt" för barnet och också något att bli stolt över.

Det jag personligen är osäker på är hur långt ut i sina cirklar man ska berätta? Jag skulle gärna vilja vara helt öppen med det, eftersom det inte blir något som barnet känner att de behöver "gömma". Men å andra sidan vill man ju inte att en stor del av barnets identitet ska vara att de är ett "donatorbarn".

Ja, det är ju stora frågor och jag respekterar att det finns många sätt man kan närma sig detta.

• Future

Boken heter "Experience of Donor Conception" och jag hittade den här:

www.adlibris.com/se/search.aspx

Den är rätt så tung att läsa ibland, men jag tyckte den var värdefull för då kan man ta del av både föräldrars och barns upplevelser och erfarenheter. Mycket av problematiken som adoptionsbarn kan uppleva, upplever även barn som kommit till genom donation. Men det finns mycket man kan göra för att göra det lättare för barnen. Och det de trycker på i boken är just att de tidigt får veta hur de "blev till" samt att de har möjlighet att få reda på sitt ursprung.

Min dröm vore att kunna få ett "brev" från donatorn där de beskriver hur de ser ut, vilka intressen de har, om de växte mycket i tonåren eller senare, etc, etc. Det är nog frågor som barnen kommer vara nyfikna på lite senare.

Vilket litet mirakel ni har ägget74!

• Future

Pippil8: Grattis! Åh vad härligt att snart få möte den nya lilla familjemedlemmen. Jag har också funderat på det där du beskrev. Ska man berätta för alla, några, etc? Men det kanske löser sig naturligt eftersom. Det viktigaste är nog att man är helt öppen mot barnet och att de närstående vet, samt att barnet vet att de får prata med vem de vill om det. Tror jag?
    Jag vet inte hur många äd som har utförts, men det måste ju vara rätt så få eftersom laget nyligen ändrades?
    Grattis igen!

Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?