• chokla

Provera tabletter Någon som vet lite mer än jag??

Hej!
    var hos gyn den 5/10 och då såg hon att jag hade PCO och en stor cysta för det fick provera 10mg i 10dagar för att få bort cystan som bildats, efter den 7tabletten kom min mens. Sen var jag på åter besök och då var cystan bort och jag fick ett nytt recept provera 10mg att äta under ett år. För att för hoppningsvis få en regelbunden mens. Nu har jag ätit sen 5/10 tre kartor totalt. Efter andra provera kartan gick det 2 dagar och jag fick min mens men nu när jag ätit tredje kartan och det har gått 2 dagar i dag sen sista tabletten och min mens har inte kommit.
    Är det nån som vet eller har varit i samma situation som vet när den kommer?? Har det varierat efter varje kur för er inan mensen kommit??
    Hur många dagar efter sista tableten bör mensen komma???

AJg är inte med barn det vet jag eftersom jag va hos gyn för 10 dagar sen pg av en mellan blödning som jag hade mellan dessa två kurer och så gjorde jag ett g-test i måndags o det va negativt. Så gravid är jag inte!

Nån???

• Svar på tråden Provera tabletter Någon som vet lite mer än jag??
  • chokla

HangtheDJ
    Jag ska kortfattat svar på din fråga!! Min gynekolog sa att man kan mycket väl bli gravid när man äter provera. Eftersom man får ÄL av provera tableterna.
    När man tar en provera tablet så börjar kroppen tillverka ett hormon som gör att man får ÄL och mens. Så hon sa till mig att eftersom jag har pco fick det bekräfftat i oktober, att jag skulle ifall jag har sex testa mig varje månad för att chansen att man blir med barn är större under denna tiden!

• chokla

Men kan det variera antal dagar för nu har det gått 5 dagar sen jag tog sista tableten och ingen mens har kommit än! Börjar bli riktigt orolig! Eftersom denna gången när jag åt tabletterna har jag inte kännt av några mens smärtor alls. Inte äns lite värk sen föra gången jag hade mens. Känns lite konstigt och det värsta är att jag blir otroligt nojjig!! Riktigt hemskt!!!
    Jag vet att jag inte är gravid gjorde g-test i måndags det va negativt så det är det inte och har ej haft sex.

Nån som vet hur mycket det kan variera????

• HangtheDJ

chocla: Skälet till att jag frågar, är att jag själv ätit provera, och kom på att jag inte hade någon koll på saken. Efter min senaste kur, mens den 6 oktober, har jag inte haft någon mens alls, och testade neg senast runt..tror det var den 26/11.
    "Känner" mig gravid...men man vågar ju inte hoppas på att man testade för tidigt.

• chokla

om jag har fattat dig rätt så tog du din sista kur och fick mens den 6oktober. Och sen dess har du inte tagit någon mer kur eller???
    För om du inte fortsatt med proveran fast du skulle det så kan det va så att mensen inte har stabiliserat sig än. För det kan ta ett par kurer innan den blir regelbunden.

Men det kan va så att du oxå kan va med barn. Köp ett test och kolla det. Hoppas för din skull!!

Får ´bara fråga hur många dagar efter sista tablten har det tagit innan din mens har kommit?? Hur många kurer har du ättit med provera och varierade antal dagar från sista tabletetn till mensen?? För jag avsluta min provera kur för 5 dagar sen och min mesn tycker jag borde kommit eftersom sist gick det 2 dagar efter sista tableten men ingen mens fortfarande i dag efter 5 dagar!

• HangtheDJ

Nej, jag har inte ätit fler kurer sen oktober, läkaren tyckre att det räckte. Får gå vidare till starkare doningar, kanske Pergo.

Jag har ätit 4 kurer Provera. Efter kur 1 tog det 3 dagar innan mensen kom ordentligt, ett par dagar kom det bara lite "småbrunt". Kur 2-3 tog det 2 dagar och kur 4 kom mensen på kvällen när jag tagit tabletten på morgonen.

5 dagar försenad låter konstigt eftersom du ätit så många kartor. Du borde nog ringa din gyn. och kolla.

• chokla

Jag ska ringa och kolla i morgon! För jag blir riktigt orolig! men jag va hos gyn ny första dagen i denna kuren och då såg allt fint ut och det var inga problem. Jag var hos henne då eftersom jag hade haft från att min mens börja efter andra kuren och hållde på i 6 dagar efter det kom det bruna flytningar som hållde på ända tills jag börja med den här tredje kuren. Men hon sa att allt var normalt och så. Och gravid kan jag inte vara har inte haft sex sen i somras och om det skulle varit nått sådant så skulle det gått 26 veckor sen dess och det skulle ju synts på VUL som jag gjort 5 gånger sen i sommras!!

• HangtheDJ

Gravid är du nog inte. Det borde dom nog ha sett! Lycka till gumman.

• chokla

Tack så mycket!! Men man börjar ju undra vad som är så konstigt eftersom min mens har hållt på krångla sen min kille blev utvisad i somras och sen jag hade sex senast.
    Men har haft mens varje månad sen dess så två gånger fick ja den av mig själv och sen bör min 3:e provera mens komma nu!
    och har gjort g-test och VUL så jag är inte gravid!
    Gyn skulle ju sett det på tanke på hur lång tid som gått!! Så gravid är ja ju inte i alla fall?!?

• lys

har varit med om detsamma. Ibörjan kom mensen efter två dagar men när jag hållt på ett tag tog det mellan 10 och 14 dagar innan den kom.

• chokla

hur länge åt du provera?? och när kom mensen efters sista tableten??

• Pånglan

Men .. någon skrev att Provera ger ÄL.. så är det väl inte.. min gyn sa att om man har tur kan man lura kroppen eftersom man får en mens, och kroppen kan då sas bara fortsätta på en cykel, men egentligen är det ju inte ÄL stimulerande.

För mig tog det 10 dagar efter sista tabletten innan mensen kom...

• LiselottePCOS

Provera, syntetisk progesteron- gulkoppshormon.
    Progesteron: gulkoppshormon. Bildas efter ägglossningen i gulkroppen som är en rest av den kapsel som ett moget ägg har lämnat kvar efter ägglossningen i äggstocken. Hormonet stimulerar slemhinnan i livmodern till tillväxt och gör miljön trevlig för ett befruktat ägg. Fäster inget ägg sjunker halten gulkroppshormon kraftig på 14 dagen. vid normal cykel på 28 dager, efter ägglossningen och mensen kommer.
    Läkarna ger gulkroppshomon för att sätt igång en mensliknande blödning. Medicinen gör så att man lurar kroppen till att tro att den har haft "ÄL".
    Skyddar också mot livmodercancer som som PCO/ PCO-S ger förhöjd risk för om man inte blöder regelbundet. Ges också i kobmination med läkaemedle som stimulerar ägglossning tex pergotime (Klomifen).// Liselotte

• Maaaalin

Jag äter provera, men inne på 5dagen ska ta den i 12 dagar, men har valt att inte fortsätt med dom då jag får så otroligt med biverkningar , sån huvudvärk samt svettningar :/.. Kunde avsluta sa doktorn, så får se när jag får mens nu....

Hoppas allt blir bra <3

Svar på tråden Provera tabletter Någon som vet lite mer än jag??