Inlägg från: backtimjan |Visa alla inlägg
  • backtimjan

Nakenhet

Jag skulle inte vilja ta på mig badkläder och gömma mig för mitt barn om vi tidigare har bastat nakna i familjen och enda anledningen är att jag är tveksam till hur h*n uppfattar nakenhet. Men så är jag hyfsat van vid att basta naken med kompisar och jag ser det nog på samma sätt. Att börja skyla sig skulle jag se som att jag höll med barnet, "ja, nakenhet är enbart till för sex, bra att du upplyste mig", liksom. Jag skulle säga ifrån om h*n gjorde eller sa något som jag inte var bekväm med och i övrigt skulle jag bete mig som vanligt, som jag brukar göra i bastusammanhang.

• backtimjan

Men olika familjer/släkter/kretsar har olika traditioner vad gäller nakenhet. Flera i tråden har skrivit att de kommer från Finland och badar bastu nakna tillsammans som en självklarhet - i så fall är det inte konstigt för en 17-åring att göra det heller, om hela släkten gör det!

Och om jag och mina kompisar tycker det är normalt att basta tillsammans, varför skulle det plötsligt bli onaturligt för våra barn? OK, de kanske inte kommer att berätta det för alla pryda klasskamrater, men det är inte samma sak som att de skulle tycka att det var jobbigt att ens tänka på.

• backtimjan

Och jag tycker att Kramnalle killes mamma verkar ha varit en kvinna med god självkänsla som kan ta sina barn på ett bra sätt, och visa dem på en naturlig sund syn på kroppen. Jag hoppas att jag skulle ta det på samma sätt, och INTE tycka att mitt eget barn var obehagligt för något det inte kunde rå för.

• backtimjan

Nej, jag tror inte det. Lite pinsam å hans vägnar kanske, men inte obehaglig. Obehaglig låter för mig nästan som att jag skulle skämmas (över min eller hans kropp?) eller vara rädd.

• backtimjan

Moffans förslag tycker jag var jättebra! Om han inte har snappat upp hur man lämpligen beter sig i bastu, oavsett om det är i sällskap med mamma eller i sällskap med kompisar av blandat kön, så får du ta upp det med honom, inte undvika situationen. Då skulle han ju inte lära sig hur man gör.

Svar på tråden Nakenhet