• Clama

Nakenhet

En svår fråga Millan! Men för mig skulle det nog kännas konstigt när sonen är så pass gammal. Vid den åldern är det väl inte osannolikt att ett barn har en "sexuell medvetenhet", onanerar, fantiserar osv.

Dessutom tycker jag att det finns en annan viktig aspekt som jag inte tror att någon tagit upp ännu. Din pojke är nog gammal för att minnas saker som händer honom nu upp till vuxen ålder. Och jag tror att många 17-åriga pojkar (och vuxna män) skulle tycka att det kändes ganska jobbigt att tänka tillbaka på att man för några år sedan duschade naken med morsan och till på köpet fick stånd. Så även om han inte tycker det är jobbigt nu, så kan det bli ett jobbigt minne för honom som man kanske ska bespara honom. Förstår ni hur jag menar?

• Clama

backtimjan: Det har du alldeles rätt i. Det är inte nakenbadandet i sig som jag tror att man kan tycka är jobbigt. Men att få stånd är en lite annan grej som de allra flesta nog med tiden upplever som något väldigt privat.

Puberteten är ju en lite speciell tid också. Att basta naken med sina föräldrar som barn eller som vuxen är mindre problematiskt känner jag.

Svar på tråden Nakenhet