• Chewie

Livrädd för att få stort barn

Jag hade BF igår, 1 jan, och sitter här med min mage.
    Min son fick jag en vecka innan BF och han var normalstor då, 3640gr. Så nu har jag alltså gått gravid en vecka längre än med sonen, då borde den lille lagt på sig 200gr till, sen plus att det är andra barnet, plussa på ytterligare 200gr och vi är uppe i 4060gr och inga tecken på att han vill komma ut.. Det kan alltså dröja nästan 3 veckor till! Dom sätter inte igång förren det gått 3 veckor över tiden här om allt ser bra ut.. Jag vet att jag tar ut allt lite väl tidigt när jag bara gått över tiden 1 dag än så länge, men det känns som en vecka pga att sonen kom en vecka innan, inte trodde man att man skulle gå längre med andra barnet! Jag är verkligen livrädd för att gå över tiden, dom gör ju inga kontroller! Ingen kollar om moderkakan fortfarande fungerar, ingen kollar om vattenmängden ser bra ut, ingen kollar om barnet börjar bli lite väl stort.
    Jag tror alltså att barnet redan väger över 4kg, det är "ärftligt" på min sida också, men BM säger bara att det klarar jag. Själv ser jag bara en mardrömsförlossning framför mig där barnet fastnar i bäckenet, det blir antingen att BM hänger på magen, sugklocka, tång, klipp eller kejsarsnitt.. Det kan bli syrebrist och för hårt tryck i barnets huvud som resulterar i blödningar. Usch jag ser bara mardrömsscenario framför mig!
    Jag har inte tid till BM förren om en vecka, då skulle jag få tid för övervägande om igångsättning en vecka senare, och sen kanske dom inte sätter igång mig förren en vecka efter det.

Vet inte vad jag vill få fram i det här inlägget, mer än att jag är livrädd..
    Kanske någon har nåt bra igångsättningstips så ungen kommer ut NU så jag slipper oroa mig?
    Någon mer som sitter med samma rädsla just nu?

• Svar på tråden Livrädd för att få stort barn
  • Helusa

min forsta va ratt liten da han kom i vecka 36 och det gick himla snabbt men anda kannde jag att kraften tog slut innan det va over , ar jatte radd for att den har bebisen ska vaga mer o vara storre vilket han med all sakerhet kommer att gora , tank om han fastnar , tank om jag inte orkar krysta

• JennieL

Min första var tung för tiden när hon kom dagen innan BF...
    Andra barnet, som de säger ska vara tyngre, ville inte ut förrän BF+9 och var beräknad till 4,7kg!
    Men han vägde lika mycket som sin syster (4,3) och var lätt å få ut...
    Ett barn på 4kg är ju helt normalt och behöver inte alls vara nå problem om man är normalt byggd

• little moon

Min son föddes i vecka 42+2 dock men vägde strax under 5 kg, var 56 cm lång och hade större huvudomfång än "normalt" men minns inte exakt nu.
    De hade uppskattat han till 4 kg.. Och ja förlossningen gick lätt och smidig men under krystvärkarna kändes det som om han satt fast, som om inget hände och jag fick både syrgas och värkdropp.. inte för att skrämmas nu alltså men så kände jag..

Nästa barn kommer nog också vara stort (ärftiligt) och jag ser fram emot förlossningen men ändå rädd.. tänk om barnet fastnar..

• SGN

Min dotter vägde 5.270 g. och var 52 cm. lång. Jag är glad att jag inte visste hur stor hon var innan förlossningen. Allt gick bra och förlossningen tog ca 5 h. Tog ingen bedövning. Men det beror väl på vad man har för bäcken om det ska gå bra eller inte.

• Jozze

Det beror på om man har bra personal som tar hand om en under förlossningen och är lyhörd för hur förlossningen går, om det ska gå bra eller inte...

För oss hade det gått betydligt bättre om läkaren gjort det den borde under förlossningen, alltså göra kejsarsnitt pga dåliga värkar och att vår dotter mådde så fruktansvärt dåligt under lång tid.

• anemonasussegotta

iicamamma: Ja det har jag också fått till svar - att kilona inte spelar den avgörande rollen för om barnet kommer ut eller inte, utan att det är huvudomfånget som är det viktiga. Sedan kan det ju helt klart vara så att stora barn har stort huvud.. den paralellen verkar ju rätt logisk. Min dotter hade strax över 39 i omfång och kom INTE ut. Eller jo - ut kom hon ju - genom den alternativa vägen "nödutgången".. Viktmässigt var hon uppskattad till 4,3 kg ungefär och med orden om att vikten inte var avgörande var jag ju jättepeppad inför förlossningen! "Här ska de födas" - det var min inställning. Men sen var ju huvudet lite för stort så där tog det stopp.. (En väninna till mej födde en vecka senare med 33 i omfång - gissa om jag blev avis!!!)

• Vacker Utsikt

Har oxå börjat känna lite oro inför det här med att få ett stort barn. Tänkte på det här med huvudmåttet, uppskattar de det på det sista ultraljudet precis som vikten?

• Gustafsmamma2005

Min son vägde strax över 4 kg och inte blev förlossningen värre än någon annans

• Ula

Mitt första barn vägde 4,5 vilket många tyckte var väldigt stort med tanke på min kroppsstorlek. Men det var inget problem.
    Jag själv var dock orolig att mitt andra barn skulle bli större men hon visade sig vara mindre.

• kotka

jag undrar också, som vacker utsikt, hur man upptäcker stor huvudomfång. här gör man bara ultraljud i v 18, sen inget mer. så jag har ingen aning om jag kommer få en jättehuvad bäbis. (det går i släkten)

Svar på tråden Livrädd för att få stort barn