• Chewie

Livrädd för att få stort barn

Jag hade BF igår, 1 jan, och sitter här med min mage.
    Min son fick jag en vecka innan BF och han var normalstor då, 3640gr. Så nu har jag alltså gått gravid en vecka längre än med sonen, då borde den lille lagt på sig 200gr till, sen plus att det är andra barnet, plussa på ytterligare 200gr och vi är uppe i 4060gr och inga tecken på att han vill komma ut.. Det kan alltså dröja nästan 3 veckor till! Dom sätter inte igång förren det gått 3 veckor över tiden här om allt ser bra ut.. Jag vet att jag tar ut allt lite väl tidigt när jag bara gått över tiden 1 dag än så länge, men det känns som en vecka pga att sonen kom en vecka innan, inte trodde man att man skulle gå längre med andra barnet! Jag är verkligen livrädd för att gå över tiden, dom gör ju inga kontroller! Ingen kollar om moderkakan fortfarande fungerar, ingen kollar om vattenmängden ser bra ut, ingen kollar om barnet börjar bli lite väl stort.
    Jag tror alltså att barnet redan väger över 4kg, det är "ärftligt" på min sida också, men BM säger bara att det klarar jag. Själv ser jag bara en mardrömsförlossning framför mig där barnet fastnar i bäckenet, det blir antingen att BM hänger på magen, sugklocka, tång, klipp eller kejsarsnitt.. Det kan bli syrebrist och för hårt tryck i barnets huvud som resulterar i blödningar. Usch jag ser bara mardrömsscenario framför mig!
    Jag har inte tid till BM förren om en vecka, då skulle jag få tid för övervägande om igångsättning en vecka senare, och sen kanske dom inte sätter igång mig förren en vecka efter det.

Vet inte vad jag vill få fram i det här inlägget, mer än att jag är livrädd..
    Kanske någon har nåt bra igångsättningstips så ungen kommer ut NU så jag slipper oroa mig?
    Någon mer som sitter med samma rädsla just nu?

• Svar på tråden Livrädd för att få stort barn
  • då var det dags

Vet du, om jag var du så skulle jag åka in och kräva att bli igångsatt. Börja skrik och gråta och leva rövare eller nåt. Det är ju din kropp, sen är det väl lite fler risker med att bli igångsatt och att man behöver ta akutsnitt om kroppen inte riktigt vill. Men har du tänkt igenom detta så skulle jag åka in och vägra åka hem innan de löst det.

Är den jobbiga typen som alltid får som jag vill till slut , visst man får en del efter sig som tycker man är jobbig men man får iallafall sin vilja igenom!

Lycka till!

• Fille Fjonkan

Det den lille lägger på sig nu på sluttampen är ju främst underhudsfett (snarare än skallomfång) och det påverkar inte förlossningen nämnvärt. Storebror har ju dessutom redan banat väg - det går säkert strålande.

Oron vad gäller mängden fostervatten och moderkakans duglighet känner jag bara alltför väl igen. Här är det överburenhetskontroll på "drop-in-tider" som man får dyka upp på tidigast i v 41+1 (vill jag minnas att det var). Sist gick jag dit då för att få se att allt var bra och för att få en viktuppskattning. BM tyckte egentligen det var lite tidigt, men hon shasade inte iväg mig i alla fall

Är du väldigt orolig tycker jag du ska be att få bli kollad. Borde inte vara alltför svårt att få komma in på en aningen tidig överburenhetskontroll, tycker jag.

Hoppas du slipper vänta länge till!

/ Fille med Kisen, 4 år i maj, Tösen, 2 år i april, & Pysen i magen, v 37
  • miss misan

ja, jag säger som fille fjonkan... det är huvudmåttet det handlar om. Har fått mina båda barn för tidigt å båda vägde över 4 kg. å det gick bra! det kommer att gå fiiint!

Men jag kan oxå tycka att det e konstigt att dom inte kollar upp de som går över tiden lite nogare...

• SusanneSJ

Var rädd för en mardrömsförlossning pga bebisens storlek, men det gick alldeles utmärkt! På juldagen kikade min "lillkille" ut med en vikt på 4630 g! Har inte såå gott om tid här ute (kikar ju in när man får chans) men undrar du nått får du gärna skriva till mig!

• Beatrize74

Min son vägde 4240 gram och var 53 cm lång (6 dagar efter BF)

Ett år senare födde jag min dotter, 5010 gram och var 54 cm lång (10 dagar efter BF)

INGET av dem fastnade i bäckenet. Det var så smidigt så och då är jag ändå "normalstor".

Det kommer gå jättebra!

• Chewie

Tack så hemskt mycket för era svar, det värmer att se att någon förstår en! BM verkade bara tycka jag var patetisk och oroade mig i onödan, men och andra sidan fick jag inte ur mig allt jag ville mellan tårarna.. Det är jobbigt just nu när jag inte kan sova om nätterna pga allt heller

• Chewie

SussieSusanne & Beatrize74: Jovisst kan det ju gå bra också vid förlossningar med stora barn, men det kan gå fel också, jag har läst så många förlossningsberättelser där det tyvärr gått fel, och syrebrist är ju inte helt ovanligt, även om det inte alltid ger men.
    Men jag förstår inte varför de inte kollar upp på tillväxtUL, särskilt som på dig Beatrize74 som redan fått ett stort barn, konstigt att låta dig gå över tiden 10 dagar andra gången och låta dig föda ut ett ännu större barn.. Var du inte rädd då? Bad du om tillväxtUL?

• SofiaD

Jag har fått ett litet (2,6 kg) och ett stort 4,5 kg) barn. Tyckte det gjorde precis lika ont.. Den storas förlossning var avklarad på allt som allt 2,5 timme så det behöver inte bli långt och utdraget för att barnet är stort. Men det viktigaste är nu att du pratar med din bm igen så hon tar dig på allvar!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • Beatrize74
    Chewie skrev 2007-01-02 16:18:31 följande:
    SussieSusanne & Beatrize74: Jovisst kan det ju gå bra också vid förlossningar med stora barn, men det kan gå fel också, jag har läst så många förlossningsberättelser där det tyvärr gått fel, och syrebrist är ju inte helt ovanligt, även om det inte alltid ger men.Men jag förstår inte varför de inte kollar upp på tillväxtUL, särskilt som på dig Beatrize74 som redan fått ett stort barn, konstigt att låta dig gå över tiden 10 dagar andra gången och låta dig föda ut ett ännu större barn.. Var du inte rädd då? Bad du om tillväxtUL?
    Nej, de kollade min SF-kurva och tyckte den såg ok ut tydligen.

I v. 31 var vi inne och kontrollerade vid ett ultraljud eftersom hon inte rörde sig. Då sade barnmorskan att hon uppskattade att dottern skulle väga runt 4500 gram. Mer var det inte med det.

Själv har jag aldrig ens tänkt tanken att det skulle ha varit "farligt". Jag kände mig så lugn när Hugo föddes. Efter den förlossningen så kände jag att jag fixar allt, den gick så smidigt och jag kände så stor tillit till min kropp.
  • Chewie

Skönt att det gick så bra för dig Beatrize74!

Det där med SF-kurvan litar jag inte ett dugg på, barnet kan ligga långt bak eller långt ner och ändå vara stort. Usch jag har ingen tillit till nån sjukvård känns det som, dom kollar upp så lite som möjligt sen när det går fel konstaterar dom att "Jaha det här hade kunnat undvikas på det här sättet" (Ytterligare kontroller av moderkaka, vatten, tillväxtUL eller kejsarsnitt mm)
    Vad ska jag göra? Prata med BM igen och få tid för övervägande av igångsättning tidigare kanske? Men det är ju inte säkert att dom på förlossningen tycker att jag borde bli igångsatt tidigare för det

Svar på tråden Livrädd för att få stort barn