Äggdonation av släkting
Jag undrar om någon har varit i liknande sits som jag ? Efter tre misslyckade IVF-försök har vi börjat diskutera äggdonation. För mig är har det varit en process att vänja sig vid den tanken, fortfarande har jag hopp om "genetiskt" barn, tyvärr är min ålder emot mig. För några månader sedan slog det mig att jag faktiskt har en halvsyster med förhoppningsvis fräschare ägg ! Vi har sporadisk kontakt och har så varit i alla tider. Jag tog kontakt med henne och frågade helt kallt hur hon skulle ställa sig till äggdonation. Hennes spontana svar var JA, hon ville gärna hjälpa. (Hon har själv flera små barn.) Tyvärr har hon nu efter några veckors betänketid sagt NEJ, p.g.a. att hon är orolig att känna att barnet egentligen är "hennes", att hon skulle börja grubbla på detta. Beslutet kändes som ytterligare ett stort nederlag och jag är jätteledsen. Det känns som äggdonation av min halvsyster hade varit den självklara lösningen för oss. Barnet skulle då även få mina gener ! Med bakgrund av vad vi har gått igenom och hur jag tänker idag kan jag inte förstå hur hon kunde säga nej. Faktum är att jag nästan är arg på henne. Finns det någon som varit i liknande situation som kan ge mig råd ? Kan jag fråga henne igen ? Är hennes rädslor befogade ? Hur kunde hon säga nej ?! Är det jag som är självisk ? Jag har svårt att släppa tanken på våra gemensamma gener som hon "sitter på".