Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Varför hatar alla muslimer?

Jag har inget problem med att folk har en religiös tro. Det jag har problem med är fundamentalister. Mitt _intryck_ är att andelen fundamentalister är högre inom islam än inom kristendomen - t.ex. baserat på agerandet i samband med Muhammedkarikatyrerna, då 10 (eller var det 11?) länders ambassadörer protesterade hos Fogh Rasmusson mot publiceringen. Det kan ju förstås ha berott på att begreppet yttrandefrihet helt enkelt inte är känt i de länderna, men reaktionen är fortfarande horribel.

Jesus förnedras och hånas med jämna mellanrum utan att några länder protesterar, konstnärer dödshotas eller ambassader bränns upp. Där finns en skillnad, helt klart. Om den sedan beror på religionen eller på större tolerans i allmänhet i traditionellt kristna länder är en svårare fråga att besvara.

• Mentat

Catchie80: Det var bara ett exempel, givetvis finns det fler som påverkat mig. Jag har inget problem med att Turkiet, som uttalat sekulär stat där de allra flest råkar vara muslimer, skulle bli medlem av EU. Jag skulle definivt vara motståndare till att något land som tillämpar sharialagar ens skulle komma ifråga.

Redan begreppet sharialagar antyder för mig att andelen fundamentalister måste vara högre inom islam än inom kristendomen. Jag känner inte till någon stat genom historien som har tillämpat principen att all lagstiftning måste stämma överens med Bibeln, inte ens inkvisitionen. Jesus säger t.ex. i Bergspredikan att man inte skall svära vid något alls men likväl har man väl alltid svurit på Bibeln i rättegångar. Möjligen Savonarolas kortlivade gudsstat i Florens?

Men om ett folkvalt parlament inte kan ändra lagarna har man per definition inte demokrati anser jag. Återigen, det är inte nödvändigtvis religionen i sig som bekymrar mig utan fundamentalismen.

• Mentat

Det vore synnerligen intressant om du kan ge någon länk till påståenden om att "Det finns kristna i USA som mördar och offrar människor, därefter äter upp dom medan dom fortfarande är varma för detta skulle rena blodet på syndare osv. Det finns dom som utropar sig själva till Guds sändebud och driver igenom mass självmord. Det finns dom som mördar feta för det är ett av de 10 budorden"?

Det sistnämnda har ju definitivt inget med de 10 budorden att göra, för att bara ta ett exempel. Massjälvmord känner jag i och för sig igen, vi hade fallet i Guyana på 70-eller 80-talet. För all del, det kan säkert stämma att sådana fall finns. Det finns galningar mest överallt. Men det är ju inte så att detta är direkt vanligt, eller hur?

Nej, det jag reagerar på är att dessa galenskaper inte har letat sig in i _lagstiftningen_ i någon kristen stat (vad jag känner till). Sharialagar däremot tillämpas på många platser, inte bara i Saudiarabien och Iran. Det är ett viktigt skäl till att jag fått intrycket att fundamentalismen är _vanligare_, eller mera utbredd, inom islam.

Tyvärr är det ofta svårt att jämföra statistik mellan länder. Enligt www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb502.pdf, sid 10, framgår det att Sverige hade 188 mord 1999 och Turkiet 1.541, vilket antyder att vi är ganska lika i det avseendet. Det finns dock fotnoter för båda länderna. Men jag har som sagt inget problem med Turkiet.

• Mentat

För all del, Catchie80, men mitt intryck är att fundamentalism är vanligare inom islam, t.ex. uttryckt genom att den skrivs in i lagstiftningen. Det var därför frekvensen var intressant, inte huruvida det finns galningar i kristna länder eller inte. Självklart gör det det.

Det är nog mitt svar på din fråga i TS, varför människor har något emot muslimer. Det tror jag inte nödvändigtvis att de har (även om det finns gott om fördomsfulla typer) utan att de främst har något emot _fundamentalismen_. Jag antar att vi kan vara överens om att sharialagar är ett uttryck för fundamentalism?

• Mentat

Bad Sector skrev '"-Varför hatar alla muslimer?"
    Svar: "-För att alla terrorister är muslimer."'

Naturligtvis inte.
    ETA är fortfarande aktiva. Visserligen förvarnar de men oskyldiga drabbas ändå när de spränger bomber.
    IRA har i och för sig lagt ner vapnen men har utfört terrordåd.
    Sendero Luminoso har pressats tillbaka sedan man grep Guzman men är väl inte helt utraderade ännu.
    FARC är aktiva
    Timothy Veigh (som sprängde FBI-byggnaden i Oklahoma) var inte muslim
    LRA kanske inte srpänger bomber men terroriserar definitivt civilbefolkningen.
    LTTE är inte muslimer.
    Aum Shinrikyo spred saringas i Tokyo.

Sedan kan jag i och för sig hålla med om att muslimer verar vara klart _överrepresenterade_ bland terrororganisationer:
    Hamas har sprängt folk i Israel länge
    PLO sprängde flygplan på IRA:s tid.
    Islamiska Jihad spränger också i Israel
    Al-Aqsa martyrernas bridager likaså.
    Bombningarna i Madrid och London utfördes av fanatiska muslimer.
    Bombningen på Bali likaså.
    Bombningen av flera pendeltåg i Bombay (no pun intended!) spårades till Pakistan
    PKK har varit terrorstämplat länge
    Det finns en muslimsk terrororganisation som varit verksam länge på Mindanao.
    Södra Thailand, som har en muslimsk befolkning, har haft problem med terrordåd
    Jag har glömt vad den heter, men den algeriska gruppen (GIA?) har sprängt diverse civila.
    Den muslimska centralregeringen utför folkmord i Darfur.
    Islamska brödraskapet i Egypten har möjligen slutat med terrordåd men de har åtminstone utfört en hel del.

Det finns många mer, det här är bara vad jag spontant kommer på. Lika väl som påståendet att alla terrorister är muslimer är nonsens kan jag hålla med om att muslimer verkar påtagligt överrepresenterade. Hur kommer det sig? (Det har förstås bidragit till mitt intryck av att det finns en högre andel fundamentalister bland muslimerna)

• Mentat

Men att de flesta terrorister är muslimer är ju inget skäl att tycka illa om muslimer eftersom det är en försvinnande liten del av muslimerna som är terrorister. Det är ju exakt samma fel som extremfeministerna gör när de hatar män för att de står för en så stor del av våldet i samhället men glömmer att det är en ytterst liten minoritet av män som är kriminellt våldsamma. Jag återkommer hela tiden till att det är fundamentalismen som är obehaglig snarare än religionen.

Men BadSectors sista stycke håller jag med om: muslimsk fundamentalism måste uppfattas som ett problem av muslimerna själva för att omvärldens bild av dem skall förändras. T.ex. är det ju fullkomligt bedrövligt att "Sions vises protokoll" lärs ut som fakta i saudiska och, åtminstone tidigare, palestinska skolor (enligt Wikipedia)

• Mentat

Al Jazair: Jag tror att Lisa syftar inte på länder, men territorier långt utanför Europa som är del av EU. T.ex. franska Guyana och Reunion, rimligtvis Falklandsöarna, Ascension Island, St Helena och liknande.

• Mentat

Det är ju just det som är mitt intryck: Fundamentalismen är mera utbredd inom islam än inom andra religioner och terrorism är väl ett yttersta tecken på fundamentalism för någon sak. Däremot har jag inga siffror eller officiell statistik som kan stödja mitt intryck. Att inte acceptera några teckningar är ett tecken på att fundamentalismen är utbredd, ja. Sharialagstiftning likaså. Däremot har jag inte sett några vettiga förklaringar till vad det kan bero på.

Bristande utbildning med därpå följande benägenhet att acceptera prästerskapets påståenden? Bättre förslag?

Svar på tråden Varför hatar alla muslimer?