• Kurreburre

Donatorbarn

Jag har oxå sett den en gång förut. Såg att den gick nu i dagarna, har för mig att det stod Repris i tidningen.
    Jag tycker iofs att det e samma sak som för ett adopterat barn. Det e inte alltid så lätt för dem heller o få reda på vem deras föräldrar e/va, var de finns, deras historia m.m.

Så här kommer jag ihåg att dokumentären va, såg den inte helt från början så jag e inte helt 100. För tjejen i dokumentären va det så att hon fick veta av sin mamma vem hennes pappa va, han va oxå homosexuell och va vän till mamman. Har för mig att han dog i AIDS, men e inte helt säker. Hon träffade pappans partner och fick veta en hel del om honom + att hon träffade sin pappa några gånger när hon va liten innan han dog.
    Jag tror att just den här tjejens "fall" är rätt speciellt.

Jag har vänner som har ett tvillingpar på 9 mån. Mamman hade svår leukemi o var när att dö för ett par år sedan. Därför har hon inga egna ägg. Men de åkte till Finland och fick en äggdonation och är nu lyckliga föräldrar. Barnen såg oxå lyckliga ut. Jag e jätte glad för deras skull att den här möjligheten finns!

Jag tror inte att det e svårare för ett donatorbarn än för ett adopterat barn när det gäller de här frågeställningarna. Ett donator barn har iaf en biologisk förälder kvar så att säga.
    Det finns ju även andra barn som tex inte vet vem deras pappa e.
    Jag tror att det viktigaste e att man kommunicerar med sitt/sina barn om det här när de blir stora nog.

Oj va långt det blev :-O Hoppas ni orkar läsa

• Kurreburre

Det där med o må dåligt gäller isf även för adopterade barn. Har läst artiklar och hört nyheter på radion att adopterade barn och långtidsplacerade fosterbarn begår fler självmord och adopterade ungdomar är överrepresenterade på de särskilda ungdomshemmen.

www.socialanatet.se/tema/nyheterTema.pml&range=50&catId=124

Det viktigaste tror jag e att man tar väl hand om det barn man får, hur man än får det. Har en bra kommunikation och tar emot den stöd o hjälp som finns i ens omgivning och i samhället om man får ptoblem.
    Viktigast av allt e en kärleksfull familj!

Svar på tråden Donatorbarn