• Angla

Donatorbarn

Idag gick en dokumentär om den känslomässiga resan många donatorbarn tids nog ställs inför. Mycket intressant ämne även om jag tyvärr missade programmet - kanske någon annan såg det? Alt att det går i repris?

Från SVT:s tablå:
    "Ett donatorbarn söker svarDansk dokumentär från 2004. Fridda är 21 år gammal. Hon växte upp med två lesbiska mammor och en anonym pappa som hon fick träffa först när hon var nio - en kort tid före hans död. Fridda försöker i vuxen ålder ta reda på mer om vem hennes pappa var. Hon träffar fler donatorbarn, andra spermadonatorer och hon börjar tvivla på om den man som hon trott var hennes far verkligen var det. Från 17/7"

Förr ägnade jag inte sådan här frågor någon större efter tanke faktiskt. det fanns en tid då jag till vilket pris som helst - kosta vad det kosta ville skulle bli gravid. Idag sex år senare är jag så oändligt tacksam att livet gav mig tid för eftertanke. Att jag fick tid att sörja vår egna infertilitet innan vi gav oss i ett beslut så likt en graviditet och ett biologisktbarn men milslångt ifrån ändå.

Idag kan jag tycka det är sorgligt att sjukvården inför donation enbart framhåller att barnet juridiskt blir både mannens och kvinnans. Varför får inte dessa blivande föräldrar inblick i och kunskap om hur viktigt det för många är med ursprung och frågan Varför?

Önskar jag hade sett dokumentären då det numera är ett ämne och en etisk fågeställning som intresserar mig mycket.

Angla - mamma bortom molnen
  • Svar på tråden Donatorbarn
  • Angla

Ja intressant är det. läste dock ngn gång på nätet att donatorbarn generellt mår sämre än a-barn men jag kan inte hitta det igen - suck! Hur som haver så finns det ju trots allt mer forskning och längre erfarenhet av a-barn. Och jag kan nog tycka att sjukvården i mötet med donatormottagare har lite att lära av all adoptionsforskning vad gäller det viktiga i att som förälder att bejaka vikten av ens ursprung.

Angla - mamma bortom molnen
Svar på tråden Donatorbarn