• Peki

Hjälp! Undersökning vid upprepande missfal?

Det är supersvårt att få svenska läkare att se på immunologiskt betingade orsaker. När det gäller upprepade mf så kan det helt klart finnas såna.

Är du säker på att de har stängt kliniken i Köpenhamn. Jag vet att läakren som hade Lucinakliniken i stockholm som intresserat sig för immunologiska faktorer går i pension nu så den stängs. Men köpenhamn? Det har jag missat i så fall.

Har du tagit några koagulationsprover? Har du fått kolla NK-antikroppar? Det finns flera plodprov som man kan ta, men man måste veta exakt vad man ska kräva för prov. Det kan man ändå få gjort i Sverige. Sedan kan man kontakta utländska kliniker och kan få ett första utlåtande utan att åka dit.

Kolla med Chokladrosen här på FL. Hon kan nog säga exakt vilka prover som bör tas.

Jag har en länk till en amerikansk sida där du kan hitta mer fakta och det även finns ett forum du kan söka dig fram i. Jag återkommer med den

• Peki

SophiaP: Det där är inget som alla läkare är överens om. Det finns de, och särklit endokrinologer, som anser att man ska behandla med medicin även om enbart TPO-antikropparna är förhöjda. En förshöjd halt där visar på att de _finns_ en störning i sköldkörtelfunktionen i alla fall.

Eftersom sköldkörteln påverkar fertilitetten så brukar det vara ett skäl att behandla med medicin just när man försöker få barn.

Svar på tråden Hjälp! Undersökning vid upprepande missfal?