lämna barnets far och flytta utomlands... hur funkar det?
Svår fråga TS. Jag tror svaret är extremt individuellt beroende på ens egen situation och vad man anser vara bäst för barnet.
Är i USA och har ännu inga barn. Om jag och min man hade barn tillsammans och gick skilda vägar skulle jag vilja ta med dem och låta dem växa upp med min familj i Sverige. Aldrig i livet skulle jag vilja vara utan mina barn och inte heller skulle jag vilja stanna i USA. Så vi har lite att diskutera innan barnen kommer
För oss i "internationella förhållanden" tror jag man får kompromissa och prata med varann innan man får barn om de värsta tänkbara situationerna.
Ni som säger att man inte kan flytta på barn som "grott in sig" vid två års ålder. Hur skulle ni göra om mamman var ifrån Sverige, pappan Australien och bebisen föddes i Frankrike där de levt sedan dess. Är båda föräldrarna tvunga att bo i Frankrike ytterligare 16 år tills barnet är 18? Har ni ens bott utomlands utöver eventuella studier, resor?
Jag tycker personligen att det skulle vara värre att flytta ett barn 6år+ ifrån Göteborg till Stockholm än Göteborg till Australien då jag anser att man "rubbar" barnets indentitet mer än om man skulle flytta utomlands då man är annorlunda för att man är "svensk". Sin kontakt med mamma och pappa är vad man gör den till, den är inte alltid bättre för att man bor grannar eller i samma hus.