Inlägg från: blackangel |Visa alla inlägg
  • blackangel

Självmord, är det själviskt eller inte?..

Ja, det var en bra fråga.. Har varit med om det själv ett par gånger nu att människor tagit livet av sig. Min bror och en nära vän. Min bror hade inga barn, så honom kan jag inte klandra, däremot min vän hade flera barn så det var väldigt jobbigt för hans barn. Fast jag kan nog inte klandra honom heller..

Men på ett sätt kan jag tycka det egotrippat med självmord, men är man i ett sådant troligtvist dåligt psykiskt skick, så kan/försöker jag ändå förstå dom... Men många gånger så får människor inte heller den hjälp de borde få från psykvården, och då händer nog detta tyvärr i allt för mångas liv..

• blackangel

Fast förlåta måste man nog göra för att kunna gå vidare... Annars blir det outhärdligt. Jag har gråtit, varit arg, skrattat, ja allt.. Men förlåtit har jag gjort även om det är svårt.

• blackangel

Men kan det inte vara så att vissa människor som tar livet av sig tror att det blir lugnare utan dom? Att familjen inte behöver oroa sig mer för dom? Det är så svårt att förklara hur jag menar.. Att vissa kanske tror att det gör mer gott än ont att de dör..
    Men jag säger nu inte att alla tänker så, bara en liten fundering av mig..
    Har som sagt gått igenom detta själv med min bror som tog sitt liv, och min familj raserades tyvärr ihop helt och hållet.. Något av det hemskaste jag gått igenom

• blackangel

Zaria: Ja, det är sådant jag har funderat en del på med min bror och min vän. Hur de har tänkt. De gjorde det ju inte för skoj skull så att säga.. Men det är jobbigt när man ser någon må dåligt och man inte kan hjälpa dom. Men nog jobbigare på ett sätt om man inte vet att personen mår dåligt och helt plötsligt bara tar livet av sig. Att bara göra det så helt oförberett..

Har du fått medicin för din sjukdom? Hade en kompis när jag var yngre som var manodepressiv och där gick det otroligt mycket upp och ner i tankegångarna..

• blackangel

Men fortfarande skulle nog många självmord kunna förhindras om människor får rätt vård. Men tyvärr är det inte lätt att få den vården alltid. Och de som skriver in sig frivilligt kan alltid knalla ut därifrån när de vill, även om de mår skitdåligt..
    Många sitter inte och säger att de mår så dåligt att de inte vill leva, utan håller det inombords, och de som ber om hjälp från tex psykvården får den inte alltid.. tyvärr..

• blackangel

Jag hittade min vän som tog livet av sig. Jag har absolut ingen utbildning av att ta hand om döda människor. Men fortfarande försöker jag förstå honom på något knepigt vänster. Han var en ensam människa och han visste att jag skulle vara den som fann honom. Men inte kan jag vara arg på honom för det.. Han litade på mig..
    Men visst finns bilden kvar i huvudet fortfarande.. och den kommer nog alltid finnas kvar..

• blackangel

Nä, jag tycker inte det är ok, men kanske hellre jag än någon annan. Han visste väl att jag skulle fixa det, och det har jag också gjort. Om du läser hela tråden så ser du att jag har varit arg, ledsen, ja allt man kan vara. Hela registret av känslor. Men ska jag fortsätta vara arg, tycker du?

• blackangel

Eris: Kanske ville min kompis även ha lite värdighet kvar. Sen detta ang sjukvårdspersonal och poliser. Jag har vuxit upp i en familj där min ene förälder är polis och jag vet att det inte är vackra syner man möter ibland.
    Men fortfarande blir inte alla människor friska igen efter de har gått ner sig och de finner endast självmord som utväg. Men självklart, du har din åsikt och jag har min. Jag rättfärdigar inte självmord, men jag försöker så gott jag kan att förstå varför. Och hatisk och arg mot mina nära orkar jag längre inte vara. Mår bättre av att tänka positivt.

• blackangel

Zaria: Det du skrev förut om att självmord sjunker i åldrarna, det är nog sant. Tyvärr ser skolorna inte så mycket alltid. Det är otroligt tragiskt. Men din bror var väldigt ung och det är jättetråkigt att höra.

• blackangel

Ja, det är starka känslor det handlar om så det är inte konstigt.. Men ok är ju inte hela svaret för min del, men jag måste ju tyvärr acceptera det som har hänt, både med min bror och min vän.. Kan tyvärr inte få det ogjort.

Men hoppas och tror fortfarande på att fler borde få hjälp av psykvården. Det är inte det enklaste att få hjälp därifrån alltid, tyvärr.

• blackangel

Eris: Det är sant.. De borde satsa mer pengar på sjukvården så att fler kan få hjälp. Många som söker blir tyvärr hemskickade med ett recept i handen, men det är inte alltid den hjälpen som behövs för någon som är självmordsbenägen.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..