Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Självmord, är det själviskt eller inte?..

Ja det är ENBART själviskt

• Zaria

"Låta andra människor sörja en stund"

HALÅÅÅ!!! Människa!!!!

Snarare sörjer de hela livet och kommer alltid att bära med sig en STOR sorg och saknad så länge de lever.
    Vet själv eftersom min lillebror tog sitt liv för några år sedan.

Man sörjer inte en stund,för oss i familjen gjorde han en skada som aldrig kan repareras igen...

Trots det hoppas jag att han har det bra, men oss andra han lämnade (familj, flickvän, vänner) kommer att bära med oss ett smärtsamt minne resten av livet...

• Zaria

blackangel: Jo så kände iaf jag när allt rasade för flera år sedan, har fått diagnosen bipolär nu, men innan kände jag bara att det var fel på mig, jag var inte som alla andra, inget jag gjorde var rätt, jag fungerade inte som andra och alla skulle bli myyycket lyckligare om de slapp mig (dvs en stor börda)
    Jag bara förstörde och var ivägen för andra,lika bra att de slapp mig osv...

Nu blev det inte så lyckligtvis, men jag känner igen tankegången.

• Zaria

Balckangel:Jo jag har fått medicin, eller rättare sagt de håller fortfarade på att prova ut, dock existerar inga självmordstankar, dock tänker man ju att man skulle vilja försvinna, men inte att man vill dö, lite konstigt, men efter min bror dog so existerarde liksom inte självmord längre när man fått se på nära håll vad det gör med ens anhöriga.

Jo det är hemskt när man bara får veta pang bom att nu är personen död, man får ju bära med sig skuldkänslorna resten av livet "varför såg jag inte" "vad gjorde jag under tiden", "varför kunde jag inte hjälpa" osv...

Även om den som begår självmord ofta inte tror att någon bryr sig så finns oftast stöd och hjälp att få även fast den inte kan se hur många han/hoin lämnar efter sig.

Något annat jag tcker är otäckt är att det sjunkit så emormt i åldrarna, på min brors skola begick 7 st självmord under 3-4 år (gymnasie) även ett par under min gymnasietid på en annan skola tog några livet av sig, tycker det är väldigt tragiskt att många i sådan ung ålder inte kan se någon annan utväg än att dö, trots allt har man ju MÅNGA år på sig att få det bättre på när man bara är 16-18 år...väldigt hemskt att många tyvärr aldrig får chansen att se det...

• Zaria

Fattar fortfarande inte varför det skulle vara så modigt att våga ta livet av sig, det tror jag alla är kapabla till om de mår tillräckligt dåligt...det är modigare att kämpa för att överleva och våga ta emot och se hjälpen som finns, det är en mycket tuffare väg som tyvärr inte alla klarar, aannars skulle det inte se ut som det gjorde idag...hoppa framför ett tåg tex tror jag de flesta av oss skulle kunna göra, dock hoppas jag ju att ingen gör det...men speciellt modigt tycker jag inte att det är, som sagt jag tycker det är starkare och modgare att våga leva.

• Zaria

Lightswillguideyouhome: Vilken otroligt klok och stark människa du verkar vara...Önkar dig lycka till på vä'gen och hoppas att du får må bra...

• Zaria

Eris: *håller med*

Och jobbar man dessutom i dessa yrken och har noll empati och bara säger "jajaja whatever,sånt är livet" så har man nog valt fel arbete och borde jobba med något annat.

• Zaria

Eris: Har också jobbat inom vården, med äldre, gjorde lika otn varje gång någon dog även fast de var gamla så sörjde man ju, även fast man inte kunde låta hela världen rämna för det.
    Klart m,an blir ledsen, iaf jag ser mina vårdtagare som mina vänner på något vis.Inte bara som ett stycke material jag jobbar med.

Givetvis går det inte att jämställa när min egen lillebror tog livet av sig, men men, man är väl egoistuskt som önskade honom något annat än döden vid 18 års ålder =(
    Tyvärr verkar många resonerna så

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..