Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

Självmord, är det själviskt eller inte?..

att låta andra människor sörja en stund???

dessa människor kommer bära på sorgen hela livet. de kommer undra vad de kunde ha gjort annorlunda. de kommer undra hur de kunde låta någon må så dåligt utan att veta. de kommer att anklaga sig själva. de kommer att må fysiskt och psykiskt dåligt. de kommer att i hela sitt liv undra hur det hade varit om personen aldrig begått självmord, hur h*n hade sett ut, vad h*n hade jobbat med. barnbarn som aldrig kommit till liv.

är det att låta andra människor sörja en stund?

hur tror du det känns för personen som hittar den döda? de händelserna kommer att påverka mer än någon kan tro.

jag satt i ett tåg när någon begick självmord genom att hoppa ut framför tåget. inte för att vara äcklig, men människans huvud fastnade i "kofångaren" och kroppen försvann åt ett annat håll. hur tror du lokföraren mår?

ja, självmord är själviskt i den mån att man glömmer hur människorna i sin omgivning kommer att må.

• vackrastarflow

C81
    jag skulle ändå inte kalla det Mod. speciellt psyke ja, men inte mod.

• vackrastarflow
    Splach skrev 2006-11-14 21:15:32 följande:
    ni nu som säger att det är själviskt, har ni någonsin mått dåligt? och då menar jag inte varit deppad en dag eller två, utan mått psykiskt dåligt i flera år?tror inte det, har man inte varit i sitsen själv, så är det svårt att förstå, och har man varit det, och minns hur det var, ja då har man troligen full förståelse för att man vill ta självmord
    personligen har jag aldrig mått så dåligt, tackochlov.
    men jag undrar fortfarande om du Splach verkligen tror att de anhöriga bara sörjer en stund? det är så illa formulerat att jag nästan blir mållös.
  • vackrastarflow

jag har lite svårt med det här att göra det på ett "fint" sätt alternativt "dåligt". många väljer det dåliga. varför? - sannolikheten att man faktiskt lyckas gå igenom med sitt självmord är större. när man tar tabletter vet man aldrig, nästa minut kanske någon kommer in oberäknat och så kommer hela historien med magpumpning etc. tåg är ganska definitivt. och vem kommer att lida då? jo inte är det en polis eller vårdpersonal som kör tåget, eller som sitter i vagnarna. att hänga sig lyckas många gånger också. tänker på mannen som hängde sig i brandtrappan utanför ett hus där jag bodde. det var ingen polis eller vårdpersonal som hittade honom när de var ute och gick med hunden. eller mannen som en skol- och dagisklass hittade nyligen.

kanske är det dags att använda ett annat ord än själviskt, för som sagt, även jag förstår vilket sinnestillstånd dessa människor är i, och att det har gått mycket mycket längre än det stadiet då man tänker på andra. vilket ord vet jag inte dock.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..