Inlägg från: R Franklin |Visa alla inlägg
  • R Franklin

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

ligo:

"Manlig tycker jag är ok,, eftersom det iaf inte är skadligt,, men såklart ska det göras av leg kirurg."

Men med det resonemanget är det oxå ok att ta bort tex en tå eller egentligen vilken del som helst så länge det inte är skadligt (Vilket en kirurg fixar utan problem). Eller varför skulle det inte vara ok? Vart går gränsen och varför?

• R Franklin

"Religion eller inte,, enligt den religionen ska det vara mera renligt iaf, (vad jag hört) sedan om det är så eller ej har jag inget belägg för."

Och vad visste man om bakterier och intim hygien för flera tusen år sedan?! Vilket känns mest tillförlitligt? Gamla skrifter eller moderna läkarrön? Vilket verkar rimligast att basera en stympnings vara eller inte vara på?

Faktiskt skrämmande att höra resonemanget. Dessutom undrar jag fortfarande om det är ok att ta bort andra korppsdelar så länge det inte orsaka någon skada?

• R Franklin

ligo:

"men synd att barnet inte kan välja själv."

Det är ju precis det som är problemet. Varför skulle inte barnet själv kunna välja? Vad är det som hindrar detta? Det enda jag kan komma på är trångsynta, fördomsfulla och indoktrinerade föräldrar. Och det måste gå att förändra, kanske inte med lagstiftning utan framför allt med mer information. Kan en diskussion här få upp ögonen hos någon eller några föräldrar så är det ett steg i rätt riktning.

jag förstår inte motviljan mot att försöka stoppa orationella beslut att stympa ett försvarslöst barn. För mig finns inget försvar för en sådan gärning.

• R Franklin

The Princes:

"3. O vi /födda muslimer väljer att följa denna relgeion/tradition . om barnet föds av en muslim så är barnet muslim."

Lite OT kanske men det här var det dummaste på länge faktiskt. Barn föds inte med en övertygelse. Lika lite är barn till en eller flera muslimska föräldrar muslimer som barn till kommunister föds som kommunistiska barn.

• R Franklin

"o omskärelse är inget som blev "på hittat" igår direkt ..."

Är väl inget argument, iaf inte för omskärelse. Idag vet vi bättre varför hålla kvar vid gamla förlegade traditioner? Slaveri, stening och våldtäckt är några andra traditioner som kan försvaras med religion och med samma argumentation alltså skulle vara helt ok?

• R Franklin

Kedu:

"Jag kan ärligt säga att omskärelse inte skulle finnas om män skulle få men av det eller känna sig stympade. det handlar ju om deras ädlaste lilla snopp."

Med det resonemanget är det alltså helt ok med kvinnlig omskärelse oxå? Eftersom det fortfarande förekommer får alltså inga några men och då finns det inget att klaga över.

• R Franklin

Det spelar väl egentligen ingen roll om de "Drabbade" känner sig stympade eller inte då de endå inte har något att jämföra med.

Men som många andra här redan nämnt, är ett det precis samma sorts övergrepp som att tatuera något utan dennes godtyckande. Tycker ni här som anser att det är ok med omskärelse att det är lika ok att tatuera sitt barn? Och om inte, vad är då skillnaden?

• R Franklin

Indianica:

"Det är så att männen smittas mindre lätt av olika sjukdomar om förhuden är borta."

Tror du på allvar att det är sant? Det där är bara en myt som används i försök att försvara en primitiv och orationell handling som omskärelse.

"är du omskuren då blir ollonet "förhärdat" du får bättre uthållighet, om nu det är eftersträvansvärt (män brukar tycka det iaf) "

Det du menar alltså är att man tar bort en del av njutningen genom att ta bort förhuden och på så sätt "härda" ollonet. Eftersom det då ger mindre njutning så tar det längre tid för mannen att få utlösning. Verkar det som ett förnuftigt ingrepp? Syftet är alltså det samma som med kvinnlig omskärelse, att kontrollera individens sexualitet.

• R Franklin

kedu:

"omskärelse har inte något att göra med sex! "

Inte?

"A remedy for masturbation which is almost always successful in small boys is circumcision. The operation should be performed by a surgeon without administering an anesthetic, as the brief pain attending the operation will have a salutary effect upon the mind, especially if it be connected with the idea of punishment. In females, the author has found the application of pure carbolic acid to the clitoris an excellent means of allaying the abnormal excitement." - John Harvey Kellogg

• R Franklin

"Ja ska igentligen inte äns behöva bry mig då ja vet att för mig mf är de OK.."

Väldigt märkligt resonemang, så länge man själv alltså tycker det är ok så kan man göra lite som man känner? Begå övergrepp t.ex? Det handlar ju faktiskt inte om dig här utan om ditt/dina barn som är förslvarslösa och helt utan talan i frågan.

"de är en sak som sker va ska ni kunna göra åt saken?"

Förhoppningsvis väcka frågan oss dem som ligger i riskzon för att utföra stympning på sina barn i framtiden. Tror det är en bra början till att få folk att ändra inställning.

"Tror ni att all omskärelse ska bli olaglig i hela värden eller?"

Verkar nog orimligt men inom västvärlden borde det vara fullt möjligt att nå ett förbud inom inte allt för många år (läs 10-30).

"Så får vi se om de blir olagligt här i sverige, då kan vi disskutera mera.."

En kriminalisering är alltså det enda som möjligen skulle kunna påverka dig? Att du tar ett beslut åt dit barn som denne tvingas leva med resten av sitt liv, som dessutom baseras på DITT dåliga samvete (Barnet har inte en religion i den åldern!), ger dig inte ens en liten frågeställare?

• R Franklin

Ewe lina:

Det finns två sidor av allt.

www.circumstitions.com/HIV.html

"Recently, several studies have been published, most from Africa, one from India, claiming to show a link between having an intact penis and a higher risk of HIV infection. They tend to have two things in common - flawed work, and a passage near the end saying "Therefore, universal male circumcision should be considered as a preventive measure against HIV infection" or words to that effect.""

• R Franklin

Kedu:

"Vi omskär int evår son pga att vi tycker det ger så bra skydd mot hiv, men det är en bra effekt av att vara omskuren."

Effekten blir ännu bättre om man tar alltihop direkt, istället för bara förhuden. Ser fortfarande inte varför det skulle motivera att skära i ett försvarslöst barn dock.

Al Jazair:

"Kan du inte åka till Afrika och berätta detta till de miljontals människor som dör i Aids varje år för de verkar inte ha fattat detta lika bra som du?"

Massor av folk försöker med detta men tyvärr är det en extremt stark folkrörelse nämligen religion som gör allt för att motarbeta detta genom att sprida alla möjliga osanningar om HIV och preventivmedel.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning