manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
sheitan:
misstänkte det, men jag var inte säker så därför skrev jag ett frågetecken
sheitan:
misstänkte det, men jag var inte säker så därför skrev jag ett frågetecken
tur att somliga har så pass mycket vett att lägga av, och inse att det dom håller på med är vidrigt!
ska det vara så svårt att bara lägga av?! Ge fan i att åka till kliniken där ingreppet utförs .. Hjälp för att klara det!? Låter som nått slags beroende och att dom skulle få abstinens om dom inte stympade barnen! Sjukt..
tillåt mig småle! fan så tragiskt..
absolut!!
Men varför är det okey att skära i pojkar men inte i flickor?? Är pojkarna mindre värda? Det skrevs tidigare att det kan bli komplikationer om man håller på och skär i flickors kön, men principen är ju densamma där! Att ta bort vissa delar av könet pga. diverse påhitt, men helt plötsligt så är det inte bra att stympa flickor!? Men pojkar går bra!? Fy f*n säger jag bara!!
Visst kan man tycka att döpa är fel och att man "tvingar" in barnen i en tro! Men om jag aldrig talar om för min son att han är döpt så kommer han aldrig att märka det heller! Själv är jag döpt som liten och min sambo blev döpt som 15-åring för att få konfirmeras, jag/vi går aldrig till kyrkan på högmässor eller liknande för att vi är inte troende, jag kan döpas om 100 gånger jag kommer ändå aldrig att tro på gud. Vi döpte våran son enbart för att vi själva är döpta och tyckte att det var trevligt att få träffa all släkt, fika tillsammans och få presenter till sonen *smile* Men jag kommer aldrig någonsin att påpeka för Adrian (min son) att han är döpt eller tvinga honom att tro på något, dom valen får han göra själv när han blir stor, och att han är döpt är inget han märker av! Han har kvar sin förhud!! Dopets mening tycker jag är fel, men som sagt så döpte vi inte honom pga. någon tro. Men tex. att anledningen varför barnen ska ha dopklänning är för at dom ska växa i guds tro, och en annan mening med dopet är att ta bort barnets synder (vilka synder?) kan man fråga sig, det undrar jag också och jag gillar inte dopen just för detta. Men ser det som en möjlighet att få träffa alla nära å kära, lyssnar inte ett skvatt på vad prästen står och surrar om och Adrian fattade inte heller något! Som sagt så kommer han aldrig att kunna märka att han är döpt och därför så fattar jag inte hur somliga kan jämföra dop med stypning!!?
palmblad:
jo visst kommer jag inte att ljuga för min son heller jag menar bara att om vi inte skulle tala om det för honom så har han ju ingen aning! Det skulle va att gräva fram dopljuset och ställa det vid hans nattuksbord tillsammans med en bibel
skämt å sido.. visst ska vi tala om det för honom, men han kommer ju inte att ha någon aning om vad det har handlat om eftersom vi inte är troende!
Tha princes:
jo det gör jag men han kan gå ur svenska kyrkan när han själv vill, det är inte mer än ett telefonsamtal och skriva nått papper, han har ändå kvar exakt samma kropp som när han föddes! Inget har tagits bort från honom.. vill han stympa sig själv när han är 18 år så måtte han väl få göra det då om han finner någon glädje med det, då kan jag längre inte bestämma över honom, likadant med tatueringar/piercingar! visst får han men inte förräns han blir myndig!
Citat: "Så du morsa06 du döpte din pga att få presenter och för ni inte pallade med att ha en liten sammankomst i ert hem? Det tycker jag är höjden av respektlöshet mot både din son (eftersom du int egillar dopet) mot hela svenska kyrkan och mot prästen som utför sitt kall men som du väljer att kalla surrar"
precis! vi skulle aldrig kunna ha någon "sammankomst" i vårat hem, det skulle inte rymmas, varför är jag respektlös mot min son? tror att han tyckte att det var jätteroligt, han såg ut att ha riktigt trevligt i alla fall! Och tror du att jag talade om för prästen att "bara så du vet så är vi inte ett dugg intresserade av det du ska säga, men prata på du!" självklart sjöng vi med i psalmerna och lyssnade på honom, men jag kan ju aldrig stå sedan och säga "Gud så intressant det är med bibelsnack" för jag ÄR inte intresserad av det och då är det inte intressant att lyssna när någon står och läser! Sen gjorde vi inte dopet enbart för presenter, hoppas jag verkligen att du också fattar!! Alla man känner frågar ju när dopet ska bli och vart dopet ska vara och alla längtar så till detta dop, å det ska bli så himla kul! Då tycker jag att man kan ha ett dop, både för Adrians skull och för släktens skull! Alla blir så glada och då känns det bra att för göra det! Sen om Adrian väljer att leva vidare i Guds tro och börja gå i kyrkan så ska han ju självklart få göra det, jag kommer att följa med honom som stöd, men jag kommer aldrig att bli troende!
när en man är så pass gammal och redo för samlag så kan han väl få välja själv om han vill ta bort förhuden eller inte?! Var och en måste väl för fan få bestämma över sina könsorgan?!
Kedu- Lite tråkig ton? Hur förväntar du dig att folk ska reagera egentligen?? "jaha, du stympar dina små pojkar utan deras tillåtelse.. jasså? Jaha, annars då?" Klart att man blir upprörd!! Och jag skämms inte ett dugg för att visa det ska du veta!
jag har följt denna tråden länge nu och varit med och diskuterat, men när samma sak ältas om och om och om igen så blir man rätt less! Ett sätt kanske för att få uppmärksamhet!? Ett desperat försök att få er på andra tankar, vilket är uppenbart att det är omöjligt! Jag kan bara inte fatta hur man avsiktligt skär i sina barn utan deras tillåtelse.. och än mindre förstå hur en bibel/bok kan vara mera värd än ett människoliv, och att man lever sitt liv utifrån vad som står i boken!? Jag ber om ursäkt till dig Kedu för att jag brusade upp, men låt mig få berätta en sak..
När vi döpte våran som så blev hans farbror Gudfar. Någon vecka senare så ringer han och vill meddela att han har blivit Jehovas Vittne, WHAT??? tänkte vi.. vi tänkte på det där i en veckas tid och kom fram till att vi inte kna ha honom som gudfar längre, dels på grund av deras uppfattning om blodtransfusion och deras eviga dörrknackning mm. mm. Vi frågade hur han skulle göra om han fick vårdnaden om vår som och vår son blir sjuk och behöver blod, tänker du låta honom dö då? Då fick vi till svar:
"Ja, det står så i bibeln"
Då rasade allt, det kändes som om jag fick ett slag i huvudet med en hammare.. det är faktiskt min son och hans brorson han pratar om!! Hans eget kött och blod!! Hur fan kan man bli så hjärntvättad att man hellre låter ens egna blodsband dö när det finns hjälp att få? Kan inte en människa tänka själv och använda sunt förnuft? Nä, man låter en bok styra ens liv.. tragiskt tycker jag.
Ska tillägga att jag är medveten om att skulle fallet bli så så går sociala in och tar över vårdnaden över barnet och ger det blod. Är också medveten om att man som "fadder" eller "gudförälder" inte blir förmyndare automatiskt i fall vi skulle gå bort.
Men visst är det konstigt att sociala måste rycka in och rädda barns liv för att föräldrar el. liknande inte gör det..? Det rimmar väldigt dåligt!
Nåja, detta var bara en parentes men då kanske du förstår lite bättre varför jag är så himla emot dessa ritualer/seder?!
Låt era barn själva få bestämma över sin kropp!
fortsätt att anmäla inlägg.. är ju ett bra sätt att slippa stå till svars för sitt handlande! Moget!
att anmäla inlägg är ju ett bra sätt för att slippa argumentera.. det är det jag menar! Vet ju såklart inte vem som gjort det men det kvittar! Jag ville bara ha ett svar på om man skulle göra allt som står i en skrift!? Om det stod att man skulle svälta sina barn, skulle man göra det då bara för att det står så och för att nån gammal gud har hittat på det? Jag menar, det är ju religion, då måste man väl följa det? Verkar ju vara så allt det här med stympning funkar.. Det är ju religion, och antagligen NÅGON som har kommit på det, skrivit ner det någonstans och då måste man göra det som står där? För att förmågan att kunna tänka själv verkar ju ha förlorats någonstans på vägen.. Då spelar det väl egentligen ingen roll vad religionen säger, om det är att stympa barn eller svälta dom, klippa av dom långfingret eller vad som helst! låt säga att det är religion, det betyder alltså att det skulle utföras?