Inlägg från: morsa06 |Visa alla inlägg
  • morsa06

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Jag tycker att omskärelse ska vara frivilligt, att barnen ska få bli så pass stora att dom kan bestämma själva över sina könsorgan! Fast jag vet inte hur det där funkar, kanske måste man omskära/stympa medans barnen är små? eller? Måste man inte det så tycker jag att det är skamligt! En kvinnlig omskärelse är ju 7 resor värre än vad en manlig omskärelse är. Om jag inte har missuppfattat allt fel så tar dom bort förhuden på killar och på flickor så tar som bort dom inre blygdläpparna och syr ihop så att dom nätt och jämt kan kissa.. Det är ju förbanne mig misshandel! Och vad man har hört så får omskurna killar det skönare vid samlag!? Stackars de omskurna flickor som ska sprättas upp när hon är lagom gammal för att giftas bort!

• morsa06

Jag håller med dig "palmblad"
    Om dom nu måste skrämma barnen genom stympning så kan dom väl istället binda fast barnen på en stol,tända en eld runt dom och skrika och dansa, men inte skada dom för guds skull!! Fy vilken skräckupplevelse att någon kommer med en kniv och börjar karva mellan benen på en! Stackars barn.. Jag mår illa

• morsa06

Läste igår en tråd om att profeten Muhammed Bla bla bla var pedofil, han hade fullbordat samlag med en 9-årig flicka, det var okey då! Då borde det väl vara okey nu också? Tänkte eftersom könsstympning tydligen alltid har varit helt okey, då är det väl okey idag med?! Om det är så man resonerar? vilket några verkar göra! Då tycker jag att vi kan fortsätta med saker som "R Franklin" skrev tidigare. Stening, slaveri mm.mm. Vi kan ju börja tortera folk vi inte gillar precis som hitler gjorde. Gaskammare och andra otrevligheter, på hans tid var det accepterat av tyskarna, varför är det inte okey i dag då?

Jag vet att argumenten är dragna hårt men det är principen jag vill komma åt!

• morsa06

IlsaBlackWidow:
    mycket bra sagt! Kunde inte ha sagt det bättre själv

• morsa06

citat: Kan ju tillägga att det inte bara är inom islam man omskär

Nähe? Men så fint det känns att det tas i försvar och att "skulden" försöker läggas på någon annan sjuk religion som sysslar med samma sjuka "traditioner". Det spelar för f*n ingen roll vart det utförs! Det blir inte mindre fel för det!

Citat: Ingen omskärning, ingen man.
    Då säger jag omskärning, mindre man.. man tar ju för guds skull bort en del av det manligaste på deras kropp!! Hur kan det bli manligare att förlora en del av manligheten?? Jag fattar inte resonemanget!?!?

• morsa06

varför kan man inte vara nöjd med barnet som det är?? Tradition hit å tradition dit! Låt säga att vi i Sverige har som tradition att skära bort örsnibbarna på barnen, inte fan skulle jag låta göra det på mitt barn för det! Mitt barn ska vara intakt och får själv bestämma när den blir stor om den vill ta bort sina örsnibbar!! När man avlägsnar kroppsdelar så heter det stympning!

bevis?

sv.wikipedia.org/wiki/Stympning

• morsa06

IlsaBlackWidow

Haha, störtskön kommentar

Det är ju förbannad att man kan bli så hunsad av en "människa" eller profet eller gud eller va fan han nu är den där..! att man kan bli så hjärntvättad till att TRO att det ska vara nått bra med att stympa småbarn!! Ja sanna mina ord att en del människor verkligen inte kan tänka själv utan måste låta en Aleschmakalam bestämma hur folk ska leva sina liv! Vad skulle hända om ni INTE stympade era små barn? Gå emot denna tradition? tror ni att han kommer hemsöka er resten av livet och göra era barns liv till ett helvette? Eller är ni bara rädda för att er son inte ska bli en riktig man? En riktig man för mig är en man som tar vara på sitt EGET liv och inte låter sig hunsas av någon!

Varöfr väljer man att tro på något som innebär att skada det dyraste man har? Fast för er kanske barnen inte står så högt i era ögon..?

• morsa06

Kedu:
    varför tycker du då att det är rätt att skära i honom, stympa honom och göra honom illa!? Man vill väl aldrig att ens barn ska ha ont? Och gör väl allt man kan för att försöka ta bort det onda! Själv tycker jag att det är jättejobbigt att bara vaccinera min son!

Du kanske älskar din son, men det är ett jävla sätt att visa det på!

Och kom inte dragandes med traditioner till höger och vänster för det blir jag bara ännu mera upprörd över!

• morsa06

Kedu:
    nä klart att det inte gjorde ondare! Det är ju nålstick båda delarna! Men en vaccination är livsnödvändig!! Annars skulle jag ALDRIG låta sticka honom, inget jag anser att man gör för att det är trevligt och det tycker nog inte min son heller..

Jag kan fortfarande inte begripa att en kultur/religion/tradition är så himla viktig så att man måste stympa barnen!?!?!? Kan ni inte göra något annat?? Tex. Ha en jättefest för de närmaste och tända rökelser eller vad fan som helst, inget som gör ont!!! Då kan man ju ta fina kort att visa då barnen blir stora, tror inte att det blir så trevliga kort på en stympning, blod och skalpeller och sen visa barnet och säga att "så här gör vi med alla småpojkar! Visst ser det väl för trevligt ut!" När vi döper våra barn så blir det jättefina kort och inget blod! Och bilder som man kan visa utan att skrämma slag på barnen. Eftersom det nu är en sån viktig grej för er så antar jag att ni tar kort på eländet också? Det är ju ändå "tradition" likväl som nyårsfirande och andra högtider, där det fotas för glatta livet! Visar ni i så fall dessa bilder och för vilka?

• morsa06

Kedu:
    majoriteten av vacciner är mot sjukdomar som är rätt vanliga i sverige: Mässling, Röda hund, Påssjuka, Tuberkulos (kanske inte så vanligt?), stelkramp, kikhosta m.fl
    Mässlingen tex. kan vara direkt livsfarligt, min mamma höll på att dö av det när hon var liten och tillbringade 3 veckor på sjukhus Hon var så vitt jag förstår inte vaccinerad. Visst är kanske polio inte så vanligt i sverige men det finns ett tiotal till sjukdomar man bör ta hänsyn till.. och därför BÖR vaccinera

detta var bara en parentes. Ursäkta att jag hamnade utanför tråden

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning