Inlägg från: Sheitan |Visa alla inlägg
  • Sheitan

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

"de är trradition/kultur"

Jamen vad bra, då kan vi återgå till alla andra barbariska ritualer och saker som man sysslade med för tusentals år sedan. Kanske dags med en inkvisitation igen? Bränna litet kättare och sånt..

Vilken tom och menlös förklaring. Dåliga traditioner ändrar man vanligtvis på om man är kapabel till förbättring. Men t.ex. koranen etc. är ju emot någon form av förbättringar och förändringar.

• Sheitan

Tha Princes:

1. din dotter kommer inte hem vid 15 års ålder o säger att hon är gravid
    ,skulle dom fälja bibeln sen gammal så skulle de vara en synd att ha sex innan äktenskapet o spec att föda en "oäktling"

-Svar: Och det är så du ser svenskar? Att alla 15-åringar kommer hem och säger att de är gravida?

2. Ditt barn får lära sig vad rätt o fel är..!

-Svar: Oj, så du tycker inte att vi lär ut vad som är rätt och fel? Att vi alla har anarkister och psykopater? Snacka om att ha fördomar gentemot svenskar. ;)

3. Ditt barn kommer inte bli en singel mamma vars pappa till barnet inte vill ha dom.!

-Svar: Var får du allt det här ifrån? Såpor på TV eller?

4.Flera giftemål o sånna som håller ihop!

-Svar: Ah, själv skulle jag ju inte vilja att min dotter blev medlem i ett personligt harem.

ja menar hur många procent av svenska befolkningeng håller ihop ett äktenskap nu för tiden.!
    man anser sig ju inte äns behöva gifta sig längre..!

-Svar: Nej, att gifta sig är något religiöst OCH/ELLER traditionellt. Jag är ateist men det betyder inte att jag är emot traditionella giftermål. Å andra sidan är jag inte för dem heller. Det är en personlig sak som varje människa får ta ställning till, men det är viktigt att det inte är en lag på att man måste gifta sig etc.

• Sheitan

lillagryn:
    "Men menar du att alla troende judar och muslimer misshandlar sina barn?"

Om de låter sina barn bli omskurna: JA

Tha Princes:

"hehe ja du är allt rolig
    både min mamma o min moster driver familje hem/HVB hem

o ja kan säga dig att majoriteten av omhändertagna barn är tyvärr svenskar.. med många olika problem..
    de är statestik inget ifrån tv såpor"

Ja, det är ju verkligen rätt ställe att hämta statistik ifrån, ett HVB-hem för barn med problem. Att det dessutom är mest svenskar där, skulle det betyda något när 90-95% är infödda svenskar?

Och jag tänker inte fråga dig något mer, du tar tyvärr allt personligt (och ställer dig i en sådan position att det är svårt att svara utan att det blir personligt för dig).

• Sheitan

Tha Princes:

-Sheitan
    -
    -de märks att du är mycket insatt i islam.. för om du inte visste -de så ditt namn på FL betyder satan på arabiska..
    -

Nu blandar du ihop mig med någon annan. Och ja, jag vet vad mitt FL-namn betyder (och jag är någorlunda insatt i islam).

Men det här.. "de kan ju du ta o berätta i den andra -tråden om invandrare som är kriminella" ??? Det är inget jag sagt.. Var vänlig och håll koll på vilka som säger vad...

-får ja fråga dig vart du har sätt OMSKÄRELSE??
    -vart DU har fakta ifrån omskärelse..

Om du hoppar tillbaka några sidor så finns länk, myter och information som jag postat tidigare.

-statestik tack på att alla "slaktade män lider" tack

Slaktade? Som sagt, nu blandar du nog ihop mig med någon annan.

• Sheitan

Tha Princes:

"Man ser de inte som Stympning utan tradition..

ja har pratat mycket med min man om detta o han säger även att om sonen inte blir omskuren så är han inte man..

I arabländer är de så ,inte omskuren ingen man o är man ingen riktigt man där så anses man som "mes"..

de flesta familjers söner blir omkurna..

ja kan inte sitta o SÄGA VARFÖR o ge fakta om vad som är "bra" med det.
    Men ja kan även inte säga vad som är FEL med det då flera miljoner män har /ska bli omskurna."

Det där var nog den mest menlösa förklaringen jag någonsin har sett i det här ämnet. Rättare sagt, det var ingen förklaring eftersom det inte finns någon ursäkt. Du och din man är beredda att stympa era barn för primitiva traditioner utan att egentligen ha något vettigt skäl överhuvudtaget. Tycker synd om era barn och även er för att ni är så bundna vid gamla primitiva traditioner som inte har några som helst positiva resultat. Jag menar, när du tänker efter och försöker se det från en annan synvinkel så måste du väl ändå se att det är något som inte stämmer.

• Sheitan

"Som sagt vi/dom ser de inte som övergrepp.."

Och det är det som är problemet. Att du inte inser att det är lika dumt och fel som att skära av lilltårna. Även om barnet växer upp utan problem och utan att sakna lilltån så är det ju ganska korkat att skära bort den, eller hur?

• Sheitan

"Jag tycker att det är lika dumt att jämföra omskärelse med att skära av lilltån."

Varför? Lilltån har ingen större funktion (förhuden är till för att skydda ollonet) och kommer förr eller senare försvinna i evolutionen. Det finns inget medicinskt skäl till att operera bort förhud, lilltå etc. så varför göra det, speciellt när det sker med tvång och inte med barnets goda vilja. Så ja, det är ett övergrepp på flera plan. Att skära bort saker på kroppen för religiösa skäl är för mig en brist på respekt för barnet. Man utövar sin religion mot någon annan utan dess medgivande.

• Sheitan

Kedu:

"Sheitan: "Man utövar sin religion mot någon annan utan dess medgivande."--vad tycker du om dop då?"

Menar du allvar med den frågan? Att likställa dop med stympning? Ett dop är för mig en menlös handling som inte betyder ett skvatt om man växer upp utan tro. Jag tycker inte man skall döpa sina barn utan låta barnen få sköta det själva när de växer upp (jag är inte döpt). Men i sammanhanget är det absurt att du ens jämför en fysisk stympning med en symbolisk handling som i sig inte betyder ett skvatt.

"Självklart har en man rätt att tycka att han inte vill vara omskärd även fast han är det."

Om du skruvar på mössan så inser du att det är för sent i det läget eftersom hand föräldrar bestämde sig för att inte bry sig om hans integritet och egna vilja.

• Sheitan

Kedu:

"Jag kan ärligt säga att omskärelse inte skulle finnas om män skulle få men av det eller känna sig stympade. det handlar ju om deras ädlaste lilla snopp."

Med den logiken så undrar jag isåfall varför även kvinnlig könsstympning finns? Och varför du är emot det ena men inte det andra? Båda görs pga. religion/tradition/kultur.

• Sheitan

Kedu:

"men jag ville bara uppmärksamma att det inte bara är muslimer som omskär, lika många kristna,judar och gud vet vad som gör det."

Oj, det DÄR var att räkna konstigt. Att du ens kan dra in judarna i det här som blott är 0.21% av världens religiösa, och var har du fått siffran att lika många kristna omskurit sig??? Omskärelse har inget med kristendomen att göra och enda stället i världen som det är gjort utan religiösa/traditionella förtecken är i USA pga. John F Kellogg's kampanj som spreds som en moralisk löpvind. På senare år har icke-muslimsk och icke-judisk omskärelse börjat försvinna igen. Detta fenomen hör dessutom hemma i USA och inte i Europa, så kolla upp dina fakta innan du häver ur dig rena lögner eller gissningar.

Kedu:

"Kan ju bara tillägga att min son han gnällde lite av bedövningssprutan när han blev omskuren"

och därmed har du förgripit dig på din son rituellt utan hans medgivande. Fy f......

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning