Inlägg från: Vargtass |Visa alla inlägg
  • Vargtass

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Tha Princes: Vad är det som säger att pojken som stympas också kommer växa upp till en man som tror på samma religion som föräldrarna?

• Vargtass

Tha Princes: Du har din tro, jag respekterar det till fullo. Men har inte din son rätt att själv välja SIN tro?

• Vargtass

Vill mina barn som ÄR döpta (trots vi inte är troende själva) hoppa av kyrkan så VARSEGODA! Inga invändningar alls överhuvudtaget om det. Men deras kroppar har ingen rört och de har heller inga bestående men från något dop eller någon kniv. Det är ju bara en dum jämförelse....

• Vargtass

Tha Princes: Det är ingen som dömmer dig. Detta är ett diskussionsforum! (ett tips)

Jag tycker stympning av barn är fel eftersom jag tycker att föräldrar inte har rätten att bestämma över sina barns kroppar. Ännu värre att ge dem men som de får leva med för resten av deras liv och som inte går att ändra tillbaka. Det vill jag berätta i denna diskussion därför att jag tror stenhårt att jag har rätt. Men du tycker annorlunda. Ta det inte så personligt!   

• Vargtass

Jo, det visste jag. Det är inte islam som diskuteras! Det är stympning av barn!

• Vargtass

Du är bäst, palmblad! Så kort, enkelt och rätt! Håller med!

• Vargtass

Mamma Kayla: Det är en annan diskussion! Vilket som är värst... och/eller var man står i frågan om abort och/eller stympning.  Jag tycker inte ens att det går att jämföra alls. Men jag förstår din poäng. Alla har vi olika tankar och känslor kring vad vi tycker är rätt eller fel. Vad vi reagerar mot och vad vi inte reagerar mot.

• Vargtass
    Tha Princes skrev 2006-11-28 10:46:22 följande:
    Sheitan de märks att du är mycket insatt i islam.. för om du inte visste de så ditt namn på FL betyder satan på arabiska..hehe ja infödd svensk.. de kan ju du ta o berätta i den andra tråden om invandrare som är kriminella heheiaf nästan ALLA barnen som kommer hit är svenskar, tex tonåringar som har problem hemma , med droger el dyl i familjen.får ja fråga dig vart du har sätt OMSKÄRELSE??vart DU har fakta ifrån omskärelse..statestik tack på att alla "slaktade män lider" tack
    Det vore konstigt om majoriteten av barn som far illa hemma inte var svenska barn? För det är väl sverige vi pratar om, och då är det väl majoritet av svenskar...

En lite personlig fråga som du absolut inte behöver svara på. Är din man omskuren? När då? Och hur gammal var han? Var det på sjukhus? 
  • Vargtass

Tha Princes: Är du född i en muslimsk familj? Alltså är dina förälrar muslimer?

• Vargtass

Okej, då kan man ju undra om hon själv en gång konverterat till en religion hur hon, eller du Tha Princes, kan vara så säker på att din son inte gör detsamma? Han kanske växer upp med svenska kompisar och kommer kanske inte alls bli muslim när han är stor och får sin egen syn och värderingar på livet. Trevligt när man som förälder då stympat honom innan han gjort sina val i livet själv... Själv skulle jag aldrig förlåta mina föräldrar om de gjort så mot min kropp.

Sen skriver du Tha Princes att din man själv blivit omskuren 6 år gammal utan bedövning. Måste varit fruktansvärt för honom. Hur kunde hans föräldrar? Själv är jag en sån förälder som det skär i hjärtat på när mina barn ska vaccineras och få en vanlig liten spruta....

• Vargtass
    Tha Princes skrev 2006-11-29 19:16:59 följande:
    Vargtass jag tror att du har lite svårt att förstå att de är inte BARA pga relgeion man gör det även traditon /kultur!Mitt barn får gärna konvertera om han vill de senare, inga problem alls. o bara för att man är omskuren så betyder inte att man alltid är muslim..Man ser de inte som Stympning utan tradition..ja har pratat mycket med min man om detta o han säger även att om sonen inte blir omskuren så är han inte man..I arabländer är de så ,inte omskuren ingen man o är man ingen riktigt man där så anses man som "mes"..de flesta familjers söner blir omkurna..ja kan inte sitta o SÄGA VARFÖR o ge fakta om vad som är "bra" med det.Men ja kan även inte säga vad som är FEL med det då flera miljoner män har /ska bli omskurna.Ja menar hur kan de vara OK för 1½ miljard männsikor?Tycker ni även inte att OM de skulle vara så hemskt som vissa påstår så skulle de inte bli lagligt i sverige?tror ni inte att dom undersökt de noga innan dom gjorde det lagligt??ang min man omskärning så säger han inget om det, han kan sitta o kolla på videon rätt ofta..hans mamma var inte med, hans pappa stog brevid då en av hans farbröder höll i honom.han grät i kanske 5 min o sedan var det bra.. de inkluderar ALLA barnen..
    Jo, jag förstår att det ses som tradition, kanske mer än en religiös ritual. Men jag tycker det är fel att man som förälder vill utsätta sitt barn för något sånt här. Vi vet väl alla 2006 att manlighet inte sitter i huden på snoppen? Manlighet sitter i huvudet! Och hade någon "man" vågat stå upp för sina barn, satt stopp och sagt NEJ och riskerat att bli stämplad som mes, så hade han varit sååå mycket mer man än någon av de andra, "nicka och gör som alla andra -männen" De är isåfall mer att betrakta som "mesar"! 

Lagen är bra konstig! Jag förstår den inte alltid. Det är lagligt att sätta på grannens hund men det är olagligt att kissa på ett träd ute.... Vad säger det om lagen?  
  • Vargtass

Kedu: Han gråter kanske desto mer när han blir stor och inser vad ni gjort med hans kropp utan hans medgivande.....

• Vargtass

kedu: Jag respekterar att människor har olika syn på livet, att de är religiösa och att de har andra åsikter! Absolut! Men INTE när det går ut över någon annan, inkluderat de egna barnen. Tro vad som helst, tyck vad som helst... men blanda inte in en tredje part och speciellet inte ett barn som inte hunnit bilda sig sin egen uppfattning.

• Vargtass

Det borde ju vara prioritet nr 1 vad det gäller männskliga rättigheter. Rätten till sin egen kropp!

Håller med dig Josean, Att inte föräldrar klarar att ställa sig upp mot trycket för sina barns skull är skrämmande. Tänk den man som mot grupptrycket var beredd att ställa sig och sätta stopp och säga nej! Mot tradition, mot religion där de anses som mesar om de inte är omskurna. Han skulle definitivt inte vara en mes, som de andra "mesarna" som gör som alla andra. Han är en "man" om någon!

• Vargtass

Indianica: Är det inte bättre att låta dem ta det beslutet själva om SIN EGEN KROPP, än att ta sig friheten att göra det till dem utan att de får bestämma själva? Varför kan man inte bli omskuren som vuxen efter eget initiativ???

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning