manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
Tha Princes: Vad är det som säger att pojken som stympas också kommer växa upp till en man som tror på samma religion som föräldrarna?
Tha Princes: Vad är det som säger att pojken som stympas också kommer växa upp till en man som tror på samma religion som föräldrarna?
Tha Princes: Du har din tro, jag respekterar det till fullo. Men har inte din son rätt att själv välja SIN tro?
Vill mina barn som ÄR döpta (trots vi inte är troende själva) hoppa av kyrkan så VARSEGODA! Inga invändningar alls överhuvudtaget om det. Men deras kroppar har ingen rört och de har heller inga bestående men från något dop eller någon kniv. Det är ju bara en dum jämförelse....
Tha Princes: Det är ingen som dömmer dig. Detta är ett diskussionsforum! (ett tips)
Jag tycker stympning av barn är fel eftersom jag tycker att föräldrar inte har rätten att bestämma över sina barns kroppar. Ännu värre att ge dem men som de får leva med för resten av deras liv och som inte går att ändra tillbaka. Det vill jag berätta i denna diskussion därför att jag tror stenhårt att jag har rätt. Men du tycker annorlunda. Ta det inte så personligt!
Jo, det visste jag. Det är inte islam som diskuteras! Det är stympning av barn!
Du är bäst, palmblad! Så kort, enkelt och rätt! Håller med!
Mamma Kayla: Det är en annan diskussion! Vilket som är värst... och/eller var man står i frågan om abort och/eller stympning. Jag tycker inte ens att det går att jämföra alls. Men jag förstår din poäng. Alla har vi olika tankar och känslor kring vad vi tycker är rätt eller fel. Vad vi reagerar mot och vad vi inte reagerar mot.
Tha Princes: Är du född i en muslimsk familj? Alltså är dina förälrar muslimer?
Okej, då kan man ju undra om hon själv en gång konverterat till en religion hur hon, eller du Tha Princes, kan vara så säker på att din son inte gör detsamma? Han kanske växer upp med svenska kompisar och kommer kanske inte alls bli muslim när han är stor och får sin egen syn och värderingar på livet. Trevligt när man som förälder då stympat honom innan han gjort sina val i livet själv... Själv skulle jag aldrig förlåta mina föräldrar om de gjort så mot min kropp.
Sen skriver du Tha Princes att din man själv blivit omskuren 6 år gammal utan bedövning. Måste varit fruktansvärt för honom. Hur kunde hans föräldrar? Själv är jag en sån förälder som det skär i hjärtat på när mina barn ska vaccineras och få en vanlig liten spruta....
Kedu: Han gråter kanske desto mer när han blir stor och inser vad ni gjort med hans kropp utan hans medgivande.....
kedu: Jag respekterar att människor har olika syn på livet, att de är religiösa och att de har andra åsikter! Absolut! Men INTE när det går ut över någon annan, inkluderat de egna barnen. Tro vad som helst, tyck vad som helst... men blanda inte in en tredje part och speciellet inte ett barn som inte hunnit bilda sig sin egen uppfattning.
Det borde ju vara prioritet nr 1 vad det gäller männskliga rättigheter. Rätten till sin egen kropp!
Håller med dig Josean, Att inte föräldrar klarar att ställa sig upp mot trycket för sina barns skull är skrämmande. Tänk den man som mot grupptrycket var beredd att ställa sig och sätta stopp och säga nej! Mot tradition, mot religion där de anses som mesar om de inte är omskurna. Han skulle definitivt inte vara en mes, som de andra "mesarna" som gör som alla andra. Han är en "man" om någon!
Indianica: Är det inte bättre att låta dem ta det beslutet själva om SIN EGEN KROPP, än att ta sig friheten att göra det till dem utan att de får bestämma själva? Varför kan man inte bli omskuren som vuxen efter eget initiativ???