manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
Tycker det är helt bisarrt att föräldrar kan ta ett sådant beslut åt sina barn oavsett pojke eller flicka!
Tha Princes:
Det finns fyra olika typer av kvinnlig könsstympning, den du räknade upp var den värsta. Den "minst värsta" är prickning där de skär med ett vasst föremål på klitoris. Så jag kan förstå att du tycker omskärningen av pojkar låter milt när du gör den jämförelsen. Det ÄR illa vilket som! All form av könsstympning är grym, onödig och hemsk!!! Om det är en flicka eller pojke spelar ingen roll.
Självklart måste man reagera även om det fortfarande är lagligt i Sverige, annars kommer ingen förändring att ske.
Det borde vara en huvudregel bland de männskliga rättigheterna att få ha rätten till sin egen kropp!!!
ZannY: Jag tror inte att föräldrar som låter sina barn omskäras el könsstympas bryr sig mindre om sina barn på det viset. Jag tror de gör det som de anser vara bäst för sina barn enligt religion, tradition m.m.
...Tyvärr håller jag inte med. Jag tycker inte en förälder har rätten till sitt barns kropp att ta ett sånt beslut och göra ett sånt ingrepp som barnet sen måste leva med resten av dess liv. Ett sånt beslut om att göra ett så permanent ingrepp på sin kropp måste man ta själv och som vuxen.
Det är fel att göra ett sånt ingrepp mot någon som inte har en chans att välja. Vem har ens sagt att barnet som vuxen väljer att tro på just det samma som föräldrarna. Jag förstår att det är svårt att ändra något som funnits i så många generationer och genom tradition, kultur och religion. Men det måste inte vara rätt! Men det som upprör är väl att man faktiskt inte "äger" sina barn. Sen är själva ingreppet inte heller så trevligt om man säger så. Men visst gör de vad de anser vara bäst. Det är jag helt övertygad om...
Jag tycker inte det ska göras på barn alls! Tycker att man måste vara vuxen för att ta ett så bestående beslut!
Bizzy: Det är jämförbart på det viset att föräldrarna tar ett beslut om ett ingrepp på sitt barn som är bestående för resten av dess liv. Det beslutet måste man få ta som vuxen. Sen att själva ingreppen kan skilja sig i styrka av smärta och omfattning, javisst. Men själva principen är den samma. Man gör helt enkelt inga så bestående ingrepp på sitt barns kropp, utan det gör man om man själv vill när man är vuxen.
Jag tycker det är ruskigt skrämmande att föräldrar stympar sina söner och döttrar och bara tar förgivet att de ska välja samma tro och religion. Man äger inte sina barn, varken deras kroppar, val i livet eller värderingar.
Ligo: Det som vill framgå är inte vilket ingrepp som är värst för isåfall kan jag också förstå att den kvinnliga är vidrigast om man tänker på styrka och omfattning.
Det som är så sjukt, enligt många (inkl jag) är väl att man som förälder tar sig rätten att göra ett ingrepp på sitt barn. Själva principen! Att det är fel att inte låta sina barns kroppar vara som de är skapta och låta dem själv i framtiden när de är vuxna få ta beslut om de vill göra ett så bestående ingrepp eller inte!