manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
Båda skall vara förbjudna. Stympa sina egna könsorgan kan man göra när man är vuxen om man så önskar.
Båda skall vara förbjudna. Stympa sina egna könsorgan kan man göra när man är vuxen om man så önskar.
Hygieniska skäl är det värsta skitsnacket jag hört.
Tvätta er skitgrisar, det finns sådana möjligheter år 2006.
Jag tycker hela den här diskussionen är bisarr, det borde inte vara något att diskutera att man inte skär i sina barn i onödan.
Jag kanske ska tatuera och pierca min son? Plastikoperera honom också på en gång.
Varför ska han få välja sådant själv när jag kan leka gud med hans kropp?
Om religion är en anledning då borde religion tvångsavskaffas, det finns inga argument för att stympa barnen på det där viset.
Palmblad - Instämmer, stoppa dessa övergrepp på barnen så får vi se sen hur mång asom väljer att skära i sina könsorgan frivilligt.
Ryys... vad människan hittar på sjuka saker.
ligo - "Religion eller inte,, enligt den religionen ska det vara mera renligt iaf, (vad jag hört) sedan om det är så eller ej har jag inget belägg för."
Jasså, det där verkar omtvistat... När jag påpekar att det där med hygienen kanske stämde i varmt klimat för 2000 år sedan(fast hur kan det vara bra tt skära i barn när de antagligen dog ofta av infektionen? Bättre med lite snabelost då tror jag..)
då vänder de religiösa och likställer omskärelsen med dopet och ett förbund med gud.
Religösa utövares idioti kan vi diskutera utan att komma någon vart men ärligt talat så struntar jag blankt i religiösa rätigheter när de går ut på att kränka oskyldiga barns rättigheter.
Vissa hävdar att sexet blir bättre(när det borde bli sämre av minskad känsel på ollonet och allt som kan gå fel i ingreppet) men hur många pojkar i åldern 1-12 har sex?
Låt dem bestämma om de vill klippa av sina kroppsdelar själva när de är 18.
Vore det ok om jag från min västerländska kultur skulle operera in silikonbröst på min dotter?
Jag förbjuder hellre religionsutövning än att jag låter de som inte kan tänka efter själva stympa små barn.
ligo - "Rätt eller fel att göra en omskärelse på pojkar är ju väldigt olika på vad man tycker. Men jag tycker att det är mera ok än att man gör det på flickor,, därmed inte sagt att jag tycker att det är bra."
problemet är kanske din inställning eller ordvalet, vilket vet inte jag men att använda ordet ok om att stympa barn...
Ja det kanske är mer bestialiskt att omskära flickor(jag vet inte exakt vad som skärs av) men det gör inte det mer ok att skära i pojkar för det.
Instämmer med palmblad, förutom att förhuden behövs mer än vad lilltån gör!
Kankse kan jämföra även med att ta bort barnens öronde är ju inte heller livsviktiga och jäkligt bökiga att tvätta.
OBS överdriven hýgien är inte nyttigt, uttorkande med för mycket tvål och sadistiskt med kniv.
ligo - Ingen har väl gjort påhopp på dig?
Jag berättar bara vad jag tycker om att stympa oskyldiga barn, jag har aldrig skrivit något om DIG.
Inget övergrepp på barn är ok, inte ens lite eller om man jämför med andra övergrepp.
Tha Princes - Eh så då ska man hålla tyst? Våldtäkter sker också hela tiden även om jag skriver här att det är förkastligt...
En öppen dialog är början till förändringg och jag hoppas att barnen blir värda mer än en ägodel man kan skära i efter behag, snart.
Da princes - Föra en dialog??
Det finns inget att diskutera, man stympar inte friska barn så är det bara!
Helt bisarrt att ett så utvecklat land som Sverige inte har kurage nog, rädda för att verka rasistiska eller fientliga mot religioner så man hellre låter övergrepp på barn vara lagliga.
Om man resonerar som du så borde allt vara lagligt så ingen behöver begå en kriminell handling.
"ja de skulle ja göra eftersom JAG o massa med mig anser inte att de skadligt då det är MYCKET vanligt.."
Misshandel är också mycket vanligt, är det inte skadligt?
Det är lagligt att knulla djur i Sverige, tycker du man skall göra det bara därför?
Ja, jag skäms över att vara svensk så länge de som styr mesar runt för religiösa bestar och låter dem göra övergrepp på sina barn.
Lolilla - "Ingen av de partners jag har haft har upplevts som stympade, varken av mig eller sig själva. Däremot de kvinnor jag känner som är STYMPADE upplever det så. Det är ett hån mot dessa att ens jämföra dessa ingrepp."
Irrelevant. Barnen ska bestämma detta själva i vuxen ålder ifall de vill skära av delar av sina kroppar.