Inlägg från: glasbubblan |Visa alla inlägg
  • glasbubblan

Barn till adopterade från indien 2

Hej!

Har du barn och är adopterad från Indien?
    Har du barn tillsammans med någon som är adopterad från Indien?

Oavsett vilket så har ditt barn ett uppsättning indiska gener, och det är den minsta gemensamma nämnaren i vår opretentiösa tråd där vi byter tips och idéer och älskar eller hatar Indien!

Välkommen!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-152/m10295174.html

• Svar på tråden Barn till adopterade från indien 2
  • glasbubblan

Anden, grattis en gång till! (jag tror jag skrev grattis i din GB också). Poona är det två till i gamla tråden som har connections till! Min man kommer från Nasik (jämfört med Poona är det på motsvarande ställe sett från Bombay, fast nordöst istället för sydost! Om jag inte är ute och cyklar helt). Hur gammal var du när du kom hit?

Vi från gamla tråden tenderar att vara "periodare" och nu har vi haft en ganska lång tyst period... hehe... så det var väl inte en dag för sent att vi fick till en fortsättningstråd.

Usha, var i Indien kommer du från? *nyfiken*

• glasbubblan

Anden, sorry, tenderar att ta för givet att alla som hänger i den här tråden är adopterade själva... Vilken "typ" är han då, den som inte tycker något särskilt om vare sig Indien eller adoptionen som sådan eller en grubblare som älskar eller hatar Indien? (Generaliserar hysteriskt nu förstås, men ändå, det är kul att veta på ett ungefär...)

• glasbubblan
    Hoppas att ni kommer iväg snart, för det är så fantastiskt så det är inte klokt! Min man är nog intresserad av Indien som land, till viss del, och när det är om Indien på tv tenderar vi att liksom fastna där om vi zappar runt. Själv är jag jätteförtjust i Inden. Vi har varit där två gånger och det blir bara mer intressant för varje gång. Undrar dock lite hur det ska gå att åka på backpack-resa med barn... Gissar att vi kommer mjukstarta med en charter till Goa eller något annat okomplicerat!
  • glasbubblan

Jag gissar att de andra inte vet att det finns en ny tråd, jag får väl försöka jaga dem via gästböckerna eller så... :-

• glasbubblan

Hej laven! Klart att du ska vara med här! Jag har tänkt jaga de andra via gästböcker, men det har inte blivit av... Jag har väl varit lite dålig på att hålla tråden igång, är av någon anledning inte så mycket inne på Indien just nu. Fast jag garvar varenda gång som sonen ställer sig upp eller sätter sig ner, för han trivs verkligen på huk! Inte liksom att han ställer sig upp och har händerna i golvet, utan rakt upp från huksittande. Jag hävdar att de är de "indiska" generna, även om även vi västerlänningar säkert också ofta satt på huk innan vi blev bortskämda med stolar och sånt... Det ÄR ju inte på grund av några indiska gener, men jag gissar att jag alltid ledar efter anledningar till att nämna indien.

Han har blivit mörkare nu förresten. Man ser tydligt att han och jag inte alls har samma färg. Jag är mer rosa och han mer gyllene. Ser faktiskt rätt hemskt ut att se oss båda i en spegel. Fast min man och min son är en vacker kombination

• glasbubblan

reb80, det var det sötaste jag läst på länge! Å vad jag längtar efter att få besvara halvt omöjliga frågor. Fast min lilla knodd är ju bara 9,5 månad...

Jag har funderat på att införskaffa en stor världskarata och sätta upp på lämpligt ställe, markera indien och sverige med hjärtan eller stjärnor och sen sätta knappnålar på alla ställen som vi/familjen varit på...

Min mans föräldrar prenumererar fortfarande adoptionscentrums tidning "att adoptera" och dessa brukar hamna hos mig i slutändan. Blir han nånsin jätteintresserad så finns det massor att läsa. Ungefär som när man själv var barn och hittade ett hundratal jättegamla exemplar av Kamratposten hon nån kompis släkting...

• glasbubblan

anden, oh ja! Han var så ljus att min man skämtsamt undrade vem som var far till barnet... Ögonen har varit något sånär mörka hela tiden dock. Vissa ser direkt att han har utländskt påbrå och ställer roliga frågor, medan andra får en smärre chock när jag säger att hans pappa är född i Indien. Fast jag vet inte, ser man på de foton jag har i mit galleri ser han väl rätt vanligt svensk ut, men bredvid mig är det uppenbart att han inte är helt "svensk". Bredvid andra höstbleka barn, tex på babysimet är det också uppenbart. Fast han blir mörkare, både i håret och på kroppen. På ett sätt är det väl bra antar jag, för det minskar ju risken för den diskriminering och rasism som ändå finns. Men åh vad jag avskyr rasism nu. Har alltid gjort, men mer när jag träffade min man och ännu mer nu när jag är mamma till en kaffe-(b)latte-bebis...

• glasbubblan

ser att jag skrivit Indien med litet i i rubriken. Shame on me.

• glasbubblan

Hej after eight! Varifrån kommer din man?

• glasbubblan

Coimbatore ligger i Tamil Nadu har jag räknat ut! Kul, därifrån "har" vi inte redan någon.

Jag hänger hysteriskt mycket på Indiska sen jag fick barn. Jag är definitivt mer "på" på Indien än min, från Indien adopterade, man...

• glasbubblan

anden, jag gissar att det är julen... och för min egen del har jag inte lika mycket tid över nu som jag hade för 10 månader sen när min son var en liten bebis... Då var jag på FL hela tiden, när jag ammade och så.

• glasbubblan

Hej Änglatrollet, välkommen!

Beklagar också missfallet!

• glasbubblan

Oj, jag ser att vi har missat att hälsa Little M välkommen! Välkommen!

Änglatrollet, var i Indien är du född och hur gammal var du när du kom hit?

Little M, samma frågor till dig, Var är du född och hur gammal var du när du kom hit?

Svar på tråden Barn till adopterade från indien 2