Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Mycket rasism på Familjeliv?

Så intelligens säger inget om att personen kan skilja moraliskt på rätt och fel.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81
    Gumlan skrev 2006-10-02 16:34:22 följande:
    Aaliyah skrev 2006-10-02 14:04:36 följande: Ilsa; vilka rasister är inte puckon då? vilka araber är inte puckon??var bara tvungen, inte för att ja tror att du inser vad du skriver ändå... man kan ju inte dra alla i en grupp över en kam, trodde vi var överens om det? Jag hatar att folk mördar, men ja kan inte säga att alla mördare är puckon! dte fins förmodligen väldigt smarta, intelligenta mördare, bara att omständigheter gjort att dom gjort en fruktansvärd idiotisk sak.
    en rasist har vissa åsikter som man kan tycka är dumma (puckade), en arab kan ha vilka åsikter som helst mellan himmel och jord, det vet man inget om. Man måste iaf skilja på sak o person, en rasist kanske har dumma ÅSIKTER, men att säga att hela människan är ett pucko är ändå lite lågt. Personen kan ha massa fina sidor också, även om man inte gillar dennes politiska åsikter.
  • marina81
    Gumlan skrev 2006-10-02 16:38:53 följande:
    "Jag blir rädd, men vet att det beror på rädsla och okunskap."det VET du?? det var värst va alla ser allt i svart eller vitt, ni tror inte att rasism beror på olika saker? I vissa fall kanske dte beror på erfarenheter?? Jag TROR att erfarenheter är den största anledningen till rasism! observera att ja skriver tror eftersom man ALDRIG kan utrycka att man VET något man inte vet... för att veta en sådan sak krävs att man pratar med alla rasister i världen och sedan om alla är det pga okunskap, ja visst, då e de ju helt ok att yttra sig... men ja tror nog alla fattar tat dte inte är så!!
    det finns säkert lika många anledningar till rasism som det finns människor
  • marina81

jag tror många har råkat ut för grejor också, och så känner de ingen invandrare så då bildar de sin uppfattning efter den där otrevliga typen som skrek h*ra efter en på stan eller liknande. Jag har råkat ut för en massa i mitt liv, svenskar och invandrare som behandlat mig som sk*t, men eftersom jag känner folk från alla möjliga länder så drar jag ingen annan slutsats än den att just den person som var otrevlig är ett "pucko". De andra som tillhör samma "grupp" drar jag inte med i bedömningen.

• marina81

Men, det är svårare att inte döma en hel grupp om man inte känner några inom den gruppen. Själv har jag tyckt colombianska män varit så oerhört jobbiga, eftersom de hela tiden visslar och ropar efter en då man går ut här där jag bor. Jag har snackat en hel del skit om dem. Sen så har jag lärt känna några colombianer och insett att de är rätt trevliga människor ändå.

• marina81
    Pellinell skrev 2006-10-02 16:52:40 följande:
    Marina81. Så om jag kände några rasister skulle jag helt plötsligt tycka att rasister är helt okej? Så klart att personen bakom åsikten kan vara supergullig, men åsikten är sjuk och ouckad, det står jag för.
    Om man känner nån som har puckade åsikter, så har man ett ypperligt tillfälle att diskutera dessa med personen. Säger man att personen är ett pucko tillför man dock inte så mycket.

ex. mina fosterbröder har världens mest inskränkta åsikter om kvinnor. Jag diskuterar deras puckade åsikter med dem, men kallar dem inte puckon. Jag tycker inte de är puckon, jag förstår var de fått sina åsikter ifrån, men jag håller inte med om dem, eller tycker de är okej. Samma med rasister, jag tycker deras åsikter är åt skogen, men det finns en anledning till att de har dem, och det bästa man kan göra är att föra en vettig diskussion, inte kalla dem puckon.
  • marina81

På tal om SD..jag läste nyss att nån av de ledande partimedlemmarna i Landskrona hade en dotter som är ihop med en kosovoalban Pappan sa om det : kärleken har inga gränser

dashuri moj dashuri (kärlek åh kärlek)

• marina81

fast de flesta som jag hört som inte gillar "invandrare" gör det inte pga deras utseende utan för att de tycker att de uppträder på ett visst sätt (generaliseringar blommar friskt här) eller att "de" kostar samhället en massa osv.

• marina81

De enda jag träffat på som inte gillat nån enbart pga av hudfärg är inte av svenskt ursprung, utan själva invandrare. De svenskar jag träffat på som klagat på "invandrare" har klagat på olika beteenden som de anser vara unika eller överrepresenterade bland "invandrare". De har inte nämnt hudfärg.

• marina81
    Sisso skrev 2006-10-02 18:25:00 följande:
    Menar ni, att om jag var svart amerikan skulle jag iallafall vara välkommen att delta i ett KKL möte i USA, eftersom vi alla är amerikaner.Helt seriöst, om ni inte tänker acceptera vad rasism är, alltid har varit, vet jag inte..... Att bli dömd för sin färg, sitt utseende, innan man hunnit öppna munnen, innan man hunnit säga vad man har för kultur, tro, uppfattning. Det är rasism, herregud, fråga rasisterna själva, eller de som blivit utsatta för den.
    ja, så till vida att man tror nåt om nån för att den ser ut på ett visst sätt. Men det är inte hudfärgen i sig som brukar vara den störande faktorn, utan de beteenden som vissa förknippar med ett visst utseende. I vart fall så verkar det vara så i sverige.
Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?