Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Mycket rasism på Familjeliv?

"Jag antar att du bara äter salt sill till middag - pizza och dyligt är ju helt uteslutet, även köttbullar som kommer från Turkiet och potatisar som kommer från Amerika, frukt som importeras går fetbort.

Jag antar att ni bara bär hemmagjorda kläder då i stort sett alla kläder som finns i affärerna är gjorda utomlands av utlänningar."

Eh...?

Vadå, hur menar du..?

Vi äter vanlig mat, sådant som man brukar kalla för "husmanskost" på hemkunskapen. Mina kläder är oftast jeans, snickarbyxor och flanellskjorta om jag inte har M59 byxor. Ofta har jag även en stickad tröja ovan då det blåser mycket här. Var kläderna är tillverkade har jag ingen aning om.

Musiken är mest hårdrock, allt från klassisk sådan till nyare artister som Nightwish och Lordi. Jag lyssnar förvisso även på Svensk musik som Ultima Thule och Heroes, dock inte Vikingarna och andra dansband.

• K J N

Varför ska man vara så nationalistisk då...?

Jag har massor med föremål ifrån andra länder och ser inget konstigt med detta.

• K J N

"Så gort och gott....Invandrare är skit eller?"

Inte nödvändigtvis, vi har ju många legitima invandrare ifrån andra västerländska kulturer som klarar anpassningen till Sverige utan problem.

"Det är inte jag som undviker allt som inte är svenskt. "

Jag undviker inte allt som inte är Svenskt, det mesta jag äger är inte tillverkat i Sverige utan kommer ifrån USA och Europa.

Föremål tillverkade i Kina undviker jag dock i möjligaste mån.

• K J N

Här ser vi fördelen med polariseringen, vi har de som vill vara i cementgetton och som faktiskt också är där och vi har folk på landsbygden som också trivs där.

Åtskillnad (Apartheid) när den är som bäst..

• K J N

"Är alla i landsbygden lika roliga som du?"

Roliga o roliga vet jag inte men befolkningen här är ganska homogen, vi delar samma värderingar och har samma syn på livet.

Jag tror det är närheten till öarna (på Öckerö hade KD 22% av väljarna, M hade 28%) som gör att man får en isolerad enighet.

Mina barn är för små för att ha någon åsikt ännu, bortsett ifrån att det är kul o vara på kyrkans barntimmar.

• K J N

"En person som du måste leva en ganska trist liv."

Nu är det ju svårt att rent praktiskt leva två liv så jag har inga andra referensramar men jag uppfattar mej själv som lycklig i tillvaron. Jag har uppnått de mål i tillvaron som jag satte upp för mej som ung och därför kan jag känna en tillfredställande belåtenhet.

"men att ha en sådan inställning på människor med en annan ursprung en din egen är ju fruktasvärt."

Jag har inget emot människor med ett annat ursprung.

"Vad har hänt i ditt liv för att du ska känna så?"

Vad som har hänt för att jag har de värderingar som jag har eller vadå..??

"Du verkar bära mycket hat inom dig, hoppas du inte överför det till dina barn..."

Eh..?

Jag hatar ingen..?

"kyrkans barntimmar? är du kristen?"

Nej.

Däremot så utgör kyrkan fundamentet för vår värdegrund och är därför en lämplig miljö för barnen att ta del av.

• K J N

"KJN; har du någonsin bott i en större stad? Eller beskriver du hur du tror att det är där?"

Jag har bott i Lövgärdet utanför Göteborg.

"har du någonsin träffat en "vanlig" invandrare eller har du abra fördommar utifrån hur du tror att de är?"

Om du med vanlig invandrare menar en turk, grek, somalier, irakier/iranier eller liknande så har jag haft sådana människor som grannar ända tills jag kunde flytta ut.

• K J N

"JAg menar det är inte så att man är kriminell bara för att man är invandrare. Det finns ganska många svenska kriminella också. Jag menar tony olson, hagamannen, din granne som bränner hemma. MAn kan aldrig ta bort sina barn från kriminaliteten. JAg tror att du gör dem en STOR otjänst. Jag hoppas att de en dag inser hur vårt land ser ut. Det är befolkat av människor som kommer från olika platser, som äter olika mat, som tycker olika saker, som ar olika hudfärg, som tror på olika gudar. MEN de är svenskar och vackra endå!!!"

Visst finns det Svenskar som är kriminella också men invandrare har en överrepresentation i brottstatistiken.

Man kan aldrig skydda sina barn ifrån kriminalitet men man kan lära dem att identifiera den och att sedan själva lära sig att hantera den o skydda sig själva.

Ju längre tid som jag själv och inte den lokale knarkhandlaren utgör en förebild för mina barn desto bättre är det. Här ute så är risken mindre för mina barn att träffa olämpliga förebilder.

Visst kan man vara Svensk och ha vilken hudfärg som helst, om man sedan kan hissa vår Svenska korsfana och samtidigt vara muslim är dock mera tveksamt.

• K J N

"Fundamentet för vår värdegrund" är inte det en tautologi?"

Nej.

En värdegrund behöver inte vara ett fundament, man kan ha ett fundament i sin tillvaro som inte är baserad på en ren värdegrund, exempelvis om man är en utpräglad realpolitiker.

• K J N

"KJN; det går utmärkt, försåvitt man har en flaggstång. "

Jag vill minnas att det var ett stort gnäll när Röda Korset ville ha sitt kors på deras flagga men till sist fick böja sig och sätta på en halvmåne för att inte stöta sig med muslimerna.

Därav min förvåning att en muslim kan böja sig för vår Svenska korsfana utan betänkligheter.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?