Inlägg från: IlsaBlackWidow |Visa alla inlägg
  • IlsaBlackWidow

Mycket rasism på Familjeliv?

"Ja men det finns fler saker i världen som spelar roll än att beskriva saker va??!"

Utopia det där trodde jag inte om dig...
    ja det finns otroligt mycket som spelar spelar större och mindre roll i världen.

Ok ska vi bestämma vad som är viktigast på jorden och så struntar vi i precis allt annat??
    Jag röstar på miljön och sedan tycker jag vi skippar att diskutera något annat för det är oväsentligt.
    Ta bort alla beskrivande ord eller varför inte ta bort all sorts kommunikation...

"Jag känner inget behov av att fatta allt och kunna allt, för det är en omöjlighet och för att jag inte kommer att lyckas med det heller."

Nej det kommer väl ingen men det är upp till dig att bestämma vad du vill veta. Själv vill jag veta så mycket som möjligt.

"Det är just detta som är ett stort problem med människor, att vi inte fattar att förenklingar inte alltid är bra utan tvärtom - skadar. Det förvirrar och ger människor en "falsk" sanning att leva efter."

Jag respekterar din åsikt men instämmer inte till fullo.

"Ja men herregud, vad ÄR det för nåt jag tydligen förnekar?! DU kan ju inte definiera dem ? hur man kan varken förneka eller bekräfta nåt som inte ens definiera så man kan ta ställning?!?!? Sorry, enligt min logik så är det helt omöjligt!"

Kan du definiera alla djurraser, kan du definiera alla sjukdomar, kan fortsätta om du vill, kan du inte det så existerar inga skillnader?
    Jag ser ytliga skillnadern lätt och påstår du att du inte gör det så går nog inte ens den enkla saken att förklara.
    Övriga skillnader, utöver de som redan tagits upp i tråden, får du fråga någon mer insatt.

• IlsaBlackWidow

Utopia - "När det gäller sjukdomar så finns det massor med sjukdomar man inte behöver ?gissa? sig till genom att titta vad resultatet av det blir."

Ja det är ju bara att forska och undersöka raser också även om de inte är lika viktigt som att undersöka sjukdomar.

För övrigt behöver du inte stirra dig blind på hunden dess raser.
    Ta gärna ett av människan omanipulerat exempel.
    Kan du alla skillnader mellan olika raser? Utöver de synliga.

• IlsaBlackWidow

Utopia - Kan du inte försöka och diskutera lite lugnare, jag blir stressad av alla dina utropstecken, frågetecken och gubbar med o-mun.
    Seriöst alltså.

Jo vi kan forska i raser likaväl som i sjukdomar. Det var du som skrev om att sjukdomar existerar för att de kan undersökas och jag skrev att man kan göra detsamma med raser.
    Det går säkerligen att fastställa skillnader och likheter likaväl som i djurvärlden.

Jag frågar igen: För övrigt behöver du inte stirra dig blind på hunden dess raser.
    Ta gärna ett av människan omanipulerat exempel.
    Kan du alla skillnader mellan olika raser? Utöver de synliga.

• IlsaBlackWidow

"Jag måste säga att Aaliyah är en av de absolut duktigaste debattörerena på hela FL."

Din personliga åsikt...

Jag skulle mycket väl kunna ignorera en som inte kan diskutera men nu är det så att personen i fråga fortsätter att larva sig.
    Det har då kommit så långt att flera förklarar exakt varför de inte vill fortsätta diskutera med denne.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - Det har framkommit engelska och Amerikanska länkar i liknande trådar, svenskar "får" ju inte skriva sådant politiskt inkorrekt.

saraseal - "Jag förstår inte ens värdet i att dela upp människor i raser."

Precis samma värde som att dela upp djur i raser.
    Och då menar jag inte bara hunden som människan manipulerat.

• IlsaBlackWidow

"Jag förstår verkligen inte varför du är så intresserad över det här med raser. Varför?"

Jag är inte såå intresserad utan diskuterar ett ämne och jag undrar varför det är okej att prata om raser vad gäller alla djur men inte människor. Jag anser att i alla fall inte att människan är en varelse skild från djuren.

"?Ras? som begrepp är inte nån sorts ultimat sanning av nåt slag, som du tror."

Snälla du, bestäm inte vad jag tror för då är det ingen idé att diskutera. Du kan ju köra en monologtråd med dig själv där du bestämmer vad andra tycker.
    Jag har inte sagt ett ljud om ultimat sanning utan bara sagt att jag anser att de existerar raser hos människan likaväl som hos djuren. Så nu får du gärna tagga ned om vi ska diskutera något.

"Som jag ser det så propagerar du i själva verket för ökad diskriminering. Ska vi människor få vara individer?"

Självklart, vad i rasbegreppet gör gör att individer utplånas?
    Jag tycker inte det är ett dugg diskriminerande att se olikheter likaväl som likheter, det är inte jag som har skygglappar.

Eller ska vi få vara gående gruppmedlemmar? Jag röstar för individer.

Håller med. Tycker vi ska ta bort "Lagen om hets mot folkgrupp" gör det finns inga grupper bara individer.

"Det är DU som propagerar för raser och att det är så viktigt, då får naturligtvis du själv berätta varför de är så viktiga och hur de ska se ut ? inte jag, för jag tycker inte det."

Än en gång, det är inte alls såå viktigt för mig. Hur många gånger ska du sitta och hitta på vad jag tycker?
    Det är inte såå viktigt för MIG att dela in djur i raser heller så vi kanske borde avskaffa det också?
    Miljöfrågor är viktigare så avskaffa för fan allt som är mindre viktigt än det.

• IlsaBlackWidow

Utopia - Jag gillar ordning. Kaos suger.

• IlsaBlackWidow

"Men varför man kan man inte se olikheter utan att ha etikett på saker eller gruppera? Man kan väl prata om likheter och olikheter mellan individer också? I tidigare diskussioner så har du sagt att du ogillar epitet som ?rasist? t.ex. Är det bra att ha beskrivande ord om människor som sammanfattar en massa om dom (tycker man)?"

Det här har vi diskuterat sönder nu ja det finns grupper och ja det finns individer.
    Jag har inget emot att benämna folk som ser ned på andra raser, rasister. Det är vad de är.
    Det jag har emot när man gapar rasist om allt och alla som absolut inte är det. Stor skillnad.

"Varför ska vi avskaffa det om nån vill hålla på med sånt? Jag tror på frihet."

Ingen kommentar.

"Ilsa->"Utopia - Jag gillar ordning. Kaos suger"
    Tips: då får du nog ta och flytta till ett annat universum. Du vet väl att oordningen ökar hela tiden i universum? Visst, vi kan försöka fixa lite ordning lokalt, men på det stora hela ökar ändå oordningen i processen."

I vår värld och antagligen i universum med så är det väldigt mycket ordning på saker, även inom kaoset.
    Allt eller det mesta går att räkna ut i matematiska formler.
    Fråga min bror, kvantfysikern, inte mig om mer i frågan.
    Det är ordning i våra livscykler och reproduktion, i allt levandes uppbyggnad osv.

Människan vill skapa ordning och kategorisera och har gjort det från start med regler.

Däremot om du vill slippa orättvisor, krig och förtryck så är det dags att flytta till en annan planet.

Eller så kan du stanna och försöka ordna upp i kaos eller i beteenden som du anser vara dåliga.

• IlsaBlackWidow

Sisso - Exakt vad jag försökte säga till Utopia när hon tyckte att jag skulle söka i en annan galax.

Utopia - Svarar dig snart. Har lite att göra först.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - Det är bara att söka. När jag googlar så kommer det bara upp ord som omtvistat etc. Att man i Sverige inte använder begreppet ras så ofta... osv.
    Så det verkar som man inte är överens i frågan, precis som här i forumet.

"Jag har nämligen bara läst att det inte finns tillräckligt stora skillnader mellan människor för att göra någon traditionell rasindelning eftersom variationerna inom gruppen är större än mellan grupperna, bl.a"

Ja men om variationen är densamma mellan grupperna men olika variationer mellan individerna så fungerar begreppet ändå.

"Faktiskt så tycker jag att det är lite konstigt att du som använder dig av rasbegreppet (och dessutom hävdar att det är ett korrekt begrepp) inte verkar veta vilka raserna är eller ens _ungefär_hur många det finns."

Jag frågar dig samma som jag frågade Utopia. Kan du räkna upp alla djurraser eller kanske alla sjukdomar?
    Nej antar jag? Men existerar de inte ändå?

• IlsaBlackWidow

Utopia - "Men om nån _är_ en rasist så är det ok att ?gapa rasist???"

Gapa på du om det känns givande och konstruktivt.

"Ja men vem bestämmer vem som är rasist då, objektivt sett? Du verkar ju ha en åsikt och andra tydligen en annan."

SAOB:
    "politisk, soclal) åskådning som (i enlighet med vissa utrerade rasteorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement."

susning.nu:
    "Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde."

Wikipedia:
    "Rasism är en benämning på åskådningen att mänskligheten kan delas in i raser, och att dessa raser kan tillmätas olika värde, vilket också i sådant fall anses ge den ena rasen rätt att behandla den andra rasen som ett instrument för sin egen vinning."

Dessa tycker jag förklarar bra, tillsammans.
    Och jag håller med, man borde inte gapa på varandra, men du vet mänsklig natur...

"Och apropå ordning så förstår jag inte hur det kan vara bättre och kallas mer ordning med fördomar och generaliserande än _sann_ ordning, d.v.s att se saker för vad de verkligen är."

Som sagt, rasernas vara eller icke vara är omtvistat, både av dig och mig och av biologer/forskare/experter etc.

"Men vi människor är väl lite mer avancerade än att behöva konstatera ?kategoriseringar kan vi göra, alltså är det alltid bra, alltså ska vi alltid göra det, för vi kan?. Vi har valet mellan bra och dåliga saker också, anser jag i alla fall. Vad anser du? Ska vi göra allt vi kan? Är allt vi kan göra bra?"

Ska man kategorisera det mesta så kan man göra det med det som går att kategorisera, jag förstår inte varför man skulle strunta i det bara för att några tycker att det kan vara negativt.

"Däremot anser jag inte en person göra dåliga saker bara för den har en viss hudfärg eller en viss sorts gener i sig, bara för att den personen har just dessa saker gemensamt med andra som har gjort det dåliga."

Nu skenar du iväg. Det handlade väl inte om att vissa raser gör dåliga saker utan om att vi har olikheter mellan grupperna precis som i djurvärldens raser(människan ingår väl i djurvärlden?).

"Och en liten påminnelse, jag har fortfarande inte fått höra vad du anser vara anledningen till att vi ska/måste dela in oss människor i nån sorts grupper (raser) enligt hur vi ?är? (förlåt, att _andra_ ska dela in oss i grupper)."

Okej, en gång till drar jag det. För det första anser jag inte att man ska/måste(varför måste jag alltid dementera en massa saker i svaren till dig, du kanske borde ändra frågornas formuleringar lite?) göra kategorisk rasindelning.
    Men jag tycker det är värdefullt på samma sätt som at dela in djur i raser eller växter i sina grupper, det är beskrivande.

Jag är intresserad av språket av samma anledning. Jag vill lära mig mer hela tiden för högre förståelse.
    Visst man kan strunta i språkregler och skriva "Jag ska köpa mig en rak apparat" och hoppas folk förstår mig men jag vill gärna slippa sådant.
    Många anser ju det onödigt att följa språkregler med.
    Detta var nu bara en liknelse så gå inte in och gräv och jämför språket med raser.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - "Ja men om variationen är densamma mellan grupperna men olika variationer mellan individerna så fungerar begreppet ändå."

Hehe jag förkortade så mycket att det nästan lät filosofiskt.

Om du har två grupper och skillnaden mellan varje individ är densamma om man jämför mot alla individer i den andra gruppen så gör det inget om skillnaden är lite.
    Om det är samma skillnad så gör det ändå en samhörighet.

Men om du jämför individer inom den ena gruppen så kan det vara helt olika skillnader mellan varje individ.

Jag säger inte att det är så men det är en möjlig vinkel.
    Svårt att förklara bättre... hoppas du förstod vad jag ville ha fram.

"Nej, jag kan inte räkna upp alla djurraser eller alla sjukdomar på rak arm, men jag har i a f ett hum om vilka som finns och hur många och om någon verkligen ville veta skulle jag lätt kunna ta reda på det mer exakt."

Ett hum har jag med. Kan börja lätt med ostasiater, negroider, kaukaser, ugrier, slaver osv... ett hum.
    Bilderna någon länkade till här innan borde du kunna peka på i alla fall några av individerna och säga om den är asiatisk eller negroid exempelvis och det enbart från utseendet.
    Beskrivande alltså.

"Om jag däremot inte någonstans kunde hitta vilka djurraser eller sjukdomar som finns så skulle jag nog börja tvivla på att de verkligen finns, eller åtminstone att det finns ett bra sätt att definiera dem på..."

Omtvistat och lite fult att ta i ämnet idag, inte så konstigt att ingen vågar skriva under sitt namn på det.
    Det blir ju karriärsmässigt självmord för en utbildad att lägga fram rasteorier.

Det bör ju kunna gå att definiera med utseende, fysik och samma skillnader som finns i djurvärldens raser.

• IlsaBlackWidow

Utopia - Allts nu börjar detta bli jobbigt. Du förstår inte alls vad jag skriver.
    Jag försöker skriva konstruktivt och måste hela tiden dementera dina känslomässiga utbrott där du tillskriver mig saker jag inte uttryckt.
    Jag orkar inte hålla en diskussion på den nivån så här länge och i så långa inlägg, särskilt när det aldrig kommer någonstans.
    Jag fortsätter gärna diskutera sakligt.

"VARFÖR måste man dela in oss i genetiska grupper istället för grupper som mörkhyade, fotbollsälskare, sossar, ungdomar etc etc?"

Varför inte? Varför mörkhyade och fotbollsälskare och inte genetiska grupper?
    Jag förstår inte varför du blir så upprörd, vi har bara skilda åsikter om hur man ska hantera fakta.
    Att ignorera eller bejaka den.

"Det är vi SJÄLVA som ska få bestämma i vilka grupper vi vill vara i (föreningar, organisationer, vad vi vill kalla oss m.m) och att om andra gör kategoriseringar så ska de göras på SANNINGAR och inte på blaj som de själva hittat på."

Ja välj du så väljer jag och jag väljer att se alla sanningar.
    Du får gärna bara se till din syförening om du vill men kom inte och TVIA mig för mina åsikter.
    Jag förstår hur du tänker men håller inte med men det gör inte att jag tänker rikta en spottloska mot dig(tillbaka mot alla Tvi, arga gubbar och nedåttummar).
    Jag har förståelse för olika tänk och att rätt och fel kanske inte alltid existerar men det verkar inte du ha.

"Angående det senaste inlägget, vad är det för fel med att beskriva människors utseende, om man nu i en situation behöver det? VARFÖR måste man klumpa ihop människor med en massa andra för det!? Fattar du överhuvudtaget att människor är människor som har känslor?"

Snälla du, det har jag förklat flera gånger. Ja det finns grupper och det finns individer.
    Jag tillhör flera grupper och är en individ.
    Vissa saker kan förklaras på gruppnivå och sedan kan man gå djupare på individnivå.
    Sluta gärna att fördumma mig i dina inlägg.

"Vill du själv bli vänd och vriden och tittad på från alla ändar och taget blodprov och kissprov på etc (om man nu ska ha det genetiskt) bara för att nån annan är besatt av att sätta dig i en grupp och få ut nån sjuk njutning av att sätta en stämpel i pannan på dig som de känner sig nöjda med!?"

Det görs ju redan. Vi är kontrollerade av stat och landsting genom hela livet. Mina journaler finns överallt.
    Och visst skulle jag ställa upp om någon ville göra lita rasforskning på mig.
    Jag ställer upp på annat också i forskningssyfte, dock ej att testas på nya läkemedel.

"Näh TVI säger jag! Om du vill bli behandlad som ett djur eller en pryl så får du göra vad 17 du vill för det! Frihet kallas det. Men då kan vi få ha den friheten att slippa bli inblandade i det! "Nja, du är lite klen en för att vara av den ariska rasen". "Oj, du är mig en kåt en för att vara av den negroida rasen". "ja, typiskt dig som en av den dära rasen att göra så". Hör du inte vad skönt det låter? Eller var kommer det här in? Nej du vill ju inte svara på det. Infon ska tas fram och slängas in i ett låst valv och nyckeln kastas bort för den ska ju inte användas. Ja men det låter som ett bra sätt att använda pengar."

Det där bevärdigar jag knappt en kommentar.
    Tycker du fokuserar lite väl på "arisk" och "negroid"... Jag lägger inget politiskt i rasbegreppet och det finns en uppsjö av olika raser/grupper.
    Bra sätt att använda pengar?
    Jag har stora invändningar på var våra skattepengar går men tyvärr har jag inte mycket att säga till om i den frågan.
    Det går nog en ansenlig summa pengar till "onödig" forskning i övrigt.

"Nej precis. Och krig och våld, det kan vi människor ju också. Förstår inte varför man ska strunta i det bara för det kan vara negativt. En del gillar ju t.o.m att bli slagna, eller hur? Nej fram för mer våld åt alla. (ironi)"

Hittade varken liknelse till ämnet eller humor.
    Men visst, krig och våld är naturligt, inte mänskligt, även om vi gjort det till en mer utvecklad industri med vår för oss ohanterliga hjärnkapacitet.

"(ja jag är upprörd. Jag börjar tröttna. Det viktiga skämtar du bara bort med en liten rad och det andra säger du ?njaeaea det är tveksamt, men?.? och så tar du samma sak igen utan att ha rett ut vad du egentligen tycker om det. Tråkigt.)"

Vad skämtar jag om som var så överhängande?? Jag kanske försökte mig på en motvikt till ditt hetsande?
    Börjar också bli riktigt trött, på att dementera dina påhopp.

"Finns info så kan man ge sig katten på att den kommer att användas. Då är det för sent att säga "ja, men man får inte använda den si eller så". Det som finns kommer vi att använda. Vi kommer att få kräva att använda den info som finns, för vem värnar inte om sin säkerhet och vill inte bo där särskilt "aggresiva" raser bor? Vem vill anställa en lat person? (i en lugnare latare ras) o.s.v. Ska man nekas att få veta hur andra människor "är", om infon finns? Man ser om sitt eget hus bäst man kan. Därför är jag även emot DNA-register på alla människor för att det kommer att utnyttjas och missbrukas."

Finns infon så är det info. Jag tänker inte förneka den för att den KAN missbrukas.
    Atombomber utvecklades också ur något som skulle vara bra och gynna mänskligheten.
    Vi bor i ett informationssamhälle love it or hate it.
    Själv tycker jag inte heller om all information vi blir bombarderade med men det är ju en smaksak.

Tänk om du kunde inse det. Vi har olika smak, åsikter osv vi är individer eller hur?
    Du har inte rätt och jag har inte fel. Jag har inte rätt och du har inte fel.
    Så du kanske kan börja ha en lite trevligare ton i fortsättningen.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - Jag gav dig ett hum men nu var inte det heller tillräckligt?

"Då blir ju frågan igen; Har du något stöd för att dessa folkgrupper verkligen är distinkta raser? Isåfall så är jag fortfarande intresserad av ta del av informationen, men eftersom du inte presenterat den hittills så kanske jag kan anta att det mest är din personliga uppfattning och så länge du inte är genforskare eller dylikt så är det bara en åsikt utan vetenskaplig förankring."

När jag söker på nätet, som jag redan skrivit, så hittar jag inga bevis för det ena eller det andra. De lärda är oense.
    Jag tycker det är tydligt att det finns raser precis som i djurvärlden som vi tillhör.
    Det bökiga är att de källor jag måste leta upp är inte svenska eller äldre svenska som inte kommer att accepteras här på grund av tidsandan.
    Jag har inte tiden just nu att söka den informationen till dig.

Med politiskt korrekt menar jag inte att folk säger en annan sak än vad de tror snarare att de växt upp med den inlärningen(precis som vissa tror om könsroller) om vad som är rätt och fel, fint och fult, utan att tänka efter själva.
    Vissa förfinar självklart sina åsikter också för att passa in, inte många vill simma emot strömmen, människan är ju ett flockdjur och det är lite "farligt" att gå emot rådande norm.
    Eftersom man är uppväxt på det sättet, i det samhället, så är det inte heller konstigt om man verkligen tycker på detta sätt.
    Precis som när man föds in i en religion, gudstro eller liknande.
    I Sverige anses det "fult" på något sätt att diskutera rasbegreppet, det "moderna" verkar bara vara att förneka det i tron om att rasismen försvinner med den.
    Eftersom det är den "rätta" uppfattningen just nu, just i vårt samhälle, så är det lite karriärsdödande att gå emot normen.
    Folk kommer inte ta dessa oönskade resultat på allvar och bara vifta bort forskningen från dessa normavvikare.

Jag trodde faktiskt de flesta lite pålästa visste vad politisk korrekthet var.

Kopierade från ett gammalt inlägg(från denna tråd eller liknande):

*Persons Nick* - Har vi inte gener väldigt lika grisar också, genmässigt sett?

"DNA-variationer mellan individer i samma population kan uppgå till 1,5 procent, medan den statistiska skillnaden mellan människor i olika världsdelar genomsnittligt är högst 0,1 procent. Som jämförelse kan nämnas att människan till 98 % har samma gener som schimpansen, vilket är mer än vad som brukar vara fallet mellan två underarter av samma art."

Jag tror det är närmare 98,4 % som är samma på människa och schimpans. Då är det enbart 1,6 % som skiljer oss åt men ändå finns det enorma skillnader.
    Det kanske bara är jag som ser en skillnad mellan schimpans och människa med?

Om du skulle få 0,1 procent av Bill Gates tillgångar skulle du då tacka nej för 0,1 procent är ju kattpiss i dina ögon?

Och som jag skrev till dig tidigare: Är det samma avvikelse på generna mellan grupperna, även om den är liten, så är det ändå något att gå efter om man vill definiera raser.
    Sedan kan det ju vara stora skillnader mellan individer, och det är ju då antagligen skilda skillnader.

Men som sagt så är rasbegreppet omstritt.
    De som inte vill använda begreppet verkar tro att i och med den förnekelsen kommer rasismen kunna utplånas.
    Det är dumheter tror jag för sillnaderna kommer fortsätta existera oavsett om vi säger etniciteter eller något nytt påhitt.
    Om vi inte ordnar blandförhållanden mellan alla på jorden.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - "Med "de flesta" antar jag att du menar mig i det här fallet eftersom det var jag som tog upp det? I så fall går det bra att rikta det till mig istället för till någon obestämd massa."

Nu förstår jag inte, jag riktade ju hela inlägget till dig.

"Påläst eller inte är det är ingen större skillnad i mina ögon om du genom att hävda att folk är politiskt korrekta vill antyda att de inte bildat sin uppfattning genom att tänka själva, och inte att de egentligen tycker något annat än det de säger. För du menar väl i stort sett att om de hade tänkt efter själva skulle de inte tycka som de gjorde utan mer som dig..?"

Jag tror det inte är någon idé att vi fortsätter diskutera du och jag efter detta. Du verkar inte förstå alls vad jag skriver och det tar för mycket tid att skriva allt i onödan.
    Det finns många olika åsikter, de flesta är följer tids- och samhällsandan och sedan finns det en uppsjö av anormavvikande åsikter, min är en av dem(för jag verkar uppenbarligen stå utanför vad som är acceptabelt för många).

"Jag tror inte på något sätt att rasismen försvinner för att man inte använder rasbegreppet, däremot har jag bildat mig uppfattningen om att det är ett_felaktigt_begrepp och att det därför inte bör användas eller att det ens går att använda om man vill att det ska vara ett korrekt begrepp man använder sig av. Det borde ju vara av intresse om ordning är så viktigt..."

Återigen har du och jag olika uppfattning, precis som de högre bildade som tvistar i ämnet.

"Ja, jag skulle nog tacka nej till de där 0,1 procenten av Bill Gates tillgångar och se det som "kattpiss" om jag istället kunde få 1,5 procent av dem."

Förstod du verkligen inte vad jag ville ha fram?
    Nåväl, som sagt ingen idé att du och jag fortsätter i ämnet.
    Jag fortsätter att inse att ingen av oss har en absolut sanning och att vi har olika åsikt.

• IlsaBlackWidow

Nbottning - Nej jag orkar inte en femtioelfte gång, du får läsa bakåt.
    Och vad har du fått det ifrån att det skulle vara "så viktigt att "få" använda rasbegreppet för mig"?

Jag har inte annat än dementerat en massa påståenden om vad jag förmodas tycka och som sedan tas som sanning.

• IlsaBlackWidow

Tangerina - Det var du som tog upp PMS... Kanske sannolikt då du verkar hitta saker som inte existerar för att känna dig förolämpad.

Meningen: "Jag trodde faktiskt de flesta lite pålästa visste vad politisk korrekthet var."

Betyder ordagrant Jag trodde faktiskt de flesta lite pålästa visste vad politisk korrekthet var.

Jag antog att du var lite påläst, lite påläst och inte LITE påläst, och därför förstod ordet.
    Jag trodde du bara ville ordbajsa och låtsas att du inte förstod.

Vilka problem folk har...

Svårt att fråga mig om jag tycker du är dåligt påläst istället för att skriva ett helt inlägg om vad du antar att jag menar.

• IlsaBlackWidow

Tjofsen - Det betyder att är man självutnämd atirasismens riddare så får man göra påhopp, personangrepp, kränkningar och generaliseringar hejvilt.
    Man skriker rasist till alla man inte kan hitta seriösa argument emot och tjatar om att man får inte generalisera när det gäller annat än ursprungssvenskar och vita i allmänhet.

• IlsaBlackWidow

Santos - Ironi? Du skrev ju i en annan tråd att du jublade och skrattade ordentligt när en liten småbula fick kompanistryk...

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?