Inlägg från: Tjofsen |Visa alla inlägg
  • Tjofsen

Mycket rasism på Familjeliv?

Har inte läst hela tråden..men vill bara reagera med ett VRÅL **** Är det verkligen folk som har såna åsikter här??? Är det inte bara provocerande inlägg???

• Tjofsen

Pellinell: NÄE...nu kan jag inte alls hålla med dig. Vad är det för generalisering och segregering av människor: lågutbildade, outbildade, tonårsmammor, underklass...

Fy skäms

• Tjofsen

Konkreta bevis är ju att på vissa platser i världen så kan människan inte föreställa sig fyrkanter eller antal mer än ett. De har inget behov av det. Så visst är människan adaptiv. Det är ju därför vi utvecklas.

• Tjofsen

Det tar bara längre tid...och man är ju aldrig riktigt säker på att de riktigt förstår ..i alla fall inte som vi förstår. De kan förstå men inte begripa kanske. Precis som vi kan lära oss matteekvationer men inte riktigt förstå hur det hänger ihop.

• Tjofsen

Åh...Aaliya...nu måste jag ju leta reda på källan....återkommer. Ska bara plöja igenom 10000 sidor psykologi först och hitta det.

• Tjofsen
    Gumlan: det beror nog på att jag växt upp i en mer teoretisk miljö då..hahahaha....
  • Tjofsen

Ta på savannen i Afrika (där har de väl savann??????) Varför skulle de behöva fatta hörn t.ex. de har ju inga hörn. I nåt land (och där har jag ingen källa - såg på tv om hur siffor uppstod) att om man frågar en inföding: Hur många barn har du? kan mannen svara: ett men sen om man frågar hur många barn har brodern..svarar han: många...För de behöver inte antal - de har inget räkningsystem som vi och uppfattar därför inte saker från samma perspektiv som vi.

• Tjofsen

*gnuggar ögonen* Har suttit uppe hela natten för att hitta källhänvisning. Ni är dumma...

ok...för att vara korrekt då...men det betyder egentligen samma sak ....

Vissa människor.....(kanske i Afrika....) är mindre mottagliga för att uppfatta illusioner med raka linjer än människor som bor i exempelvis städer som oss i västvärlden (där det finns mycket vinklar och linjer). Vi är helt enkelt  vana vid olika typer av intryck från vår omgivande miljö- vilket då resulterar i att man har mycket svårare att förstå vissa saker man inte exponerats för tidigare.

Westen, Drew Psychology Mind, Brain & Culture. Second Edition.

Så om jag skrev otydligt så vad jag ville få fram var att om människor befinner sig i en viss miljö så anpassas ju våran perceptuelle förmåga av det vi varit vana vid. Våra schemata registrerar efter förväntad miljö vilket innebär att vi då uppfattar saker olika.

• Tjofsen

Ah...sorry...jag trodde hjärnans utveckling (vilket borde gå i arv - annars hade möjligtvis vissa apor kunnat lära sig prata och förstå) hade med hur vi anpassar oss efter miljön. Jag hade fått för mig att människors uppfattningsförmåga och hjärnans nervtrådar utvecklades av de varseblivningar vi utsätts i omgivningen för och hur vårt behov i vardagen styr vår utveckling.

• Tjofsen

Ranking: Menar du
    Ingenting ändrar sig så ofta som det förgångna. Varje generation skapar sin egen historiska bild?

Eller
    De som har dumbommarna emot sig förtjänar förtroende.

• Tjofsen

Som jag skrev i tidigare inlägg "om jag var otydlig och inte korrekt korrekt" ...........Dessutom skrev jag "på savannen i Afrika" vilket var tänken med att just specificera en viss del av Afrika. JAG har inte sagt att alla bor i hyddor som är runda i Afrika...men förstår om det kan uppfattas som jag menade så....

För mig, som stödjer de teorier, att vi uppfattar saker olika och vissa ser inte bilder/objekt på samma sätt som vi - därför att de inte är vana vid det och kanske aldrig förut sett det. Så därför kan de se saker annorlunda.

De som räknar med ett och sedan bara nämner många eller fler är ju heller inte så konstigt. De har inte pengar, räknar inte som vi, har inga klockor etc. De har enligt forskaren inte behov av fler siffor än ett.

• Tjofsen

hm..förstår inte riktigt hur vi kom in på analfabeter och rastänk? Det handlar om att människan liksom djuren är adaptiv....på grund av att miljö och omgivning skapar olika behov....Är jag helt ute och snurrar? är det NÅN som förstår vad jag menar eller kan uttrycka det bättre än jag? Får inte riktigt till det känner jag för att det inte ska misstolkas.

• Tjofsen

hm...när blev Rosengård en storstad?? Det är en stadsdel av Malmö...där det fullkomligen har RASAT in människor som inte har jobb, inte kan svenska och arbetslösheten är hög.

• Tjofsen

ah..nu ser jag.missförstod inlägget.....sorry...

• Tjofsen

Tycker det är hemskt tråkigt att vissa människor i trådarna enbart tycker att de som är mest slängda i käften är bra på att debattera. Jag trodde inte att FL bara var för dem som bäst slog hål på diskussioner.

Man kan väl vara med i en diskussion även om man inte är världsbäst på att lägga fram saker ur ett så vattentätt eller överlägset sätt som möjligt och har retorik som ryggmärg.

Det blir hemskt jobbigt när man har en bevisbördediskussion eller falsk dikotomi hela tiden.

• Tjofsen

Jo, men vissa verkar leta efter kryphål mer än att lyssna på vad den som gjort inlägget vill ha sagt. Att hela tiden hålla för öronen och skrika: Var har du fått det ifrån????? Leder ju ingenstans heller. Beror ju på vad man yttrar sig om förstås. Men det tiger också människor som kanske har ett och annat att säga.

• Tjofsen

JO, men jag tycker man bör föra en diskussion vidare än att vissa hoppar på andras inlägg och dissikerar varje semantiska detalj hela tiden. Angeleye som skrev tidigare hade ju en poäng. Men varje ord ska förklaras/redas ut och man glömmer själva innebörden i hennes inlägg.

Det här är ju ingen val-debatt där någon ska vinna. Det handlar ju inte om att tysta människor utan ibland MÅSTE man släppa en sak och gå vidare. Integrationsfrågan avstannar ju i Sverige därför att vi hela tiden ska vända och vrida på första frågan.

• Tjofsen

Nu har jag annat att göra....så för att undvika att ni börjar diskutera om ni fått *tyst på mig tillslut, jag hade inget mer att komma med, allt jag sa var tydligen fel så jag skäms* ...vill jag bara meddela att jag kommer tillbaka sen för att svara på ev. frågor.

• Tjofsen
    Utopia: jag tycker det var ett jättebra resonemang. Precis som du skriver: vi har själva uppfunnit begrepp och sånt. Och har det varit NÅT positivt med ras? Näe.....Så varför fortsätter vi med det??
  • Tjofsen
    spikeygirl skrev 2006-10-07 12:10:40 följande:
    Jag har också märkt av rasist-vibbarna som genomsyrar FL. Ibland är det verkligen beklagligt att de har byggt ut bredbandet så mycket i landsbygden...
    Vad menas med det????
Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?