Inlägg från: Heobaldia |Visa alla inlägg
  • Heobaldia

Mycket rasism på Familjeliv?

Vi ahr fördommar om dem, de har fördommar om oss...enkelt. Vi msåte ge varandra kunskap att lösa upp dessa fördommar.
    Så fram för ett mer välintegreat samhälle, blanda oss människor som fruktsallad, och låt oss leva med andra kulturer in på knuten. JAg tror att vi svenskar är alldeles för rädda för det nya, för nya tankar och ideer som kritiserar vårt avlånga falukorvsland!!!
    BEVARA SVERIGE MÅNGKULTURELT

• Heobaldia

Emmmi: jag skäms inte för att jag är bokstavsbilnd, blandar bokstäverna i orden. JAg skäms inte för att min kollega bryter på polska, jag skämms inte för att en gammal granne till mig bryter på kurdiska. HAn skäms inte heller, han är vrål stolt, kämpar som en gris, för att vid sina knappt 55 lära sig ett helt nytt språk, nya traditioner, nya tankebanor. I'm proud of him.....
    VArför skämmas för en människa som bryter, kan du utveckla?

• Heobaldia

Vilka ord är svenska egentligen? jag menar kom igen, vi har alltid bytt ord med varandra. Vi ahr alltid tagit ord från andra språk, lånat, försvenskat osv..
    Varför ska det vara konstigare att ta ord från andra icke europeiska språk än att vi kopierar från engelska och amerikanska.
    Vi utvecklas och språket med oss.....tur är väl det!!
    JAg ser hellre att mina barn säger jalla än att de säger tex gingo!!!!(gick alltså)

Om jag ska vara ärlig har jag ibland mkt mkt svårare att förstå ex riktigt grötig skånska...än ngn som bryter.
    precis som många har svårt för att förstå den lite grötiga bohusländkan som ajg förstår så väl. Dialekter har alltid funnits varför inte bara se den brutna svenskan som en dialekt

• Heobaldia

EMMMI: varför pratar inte hela världen engelska då????????
    JAg tror att vårt språk håller på att förändras, vi är i en brytningspunkt.... vi har fått många många fler influenser på senare tid och de håller på att rota sig i vårt språk. Om ett tag kommer man inte se nått konstigt i dessa ord.
    Nä nu ska jag sova. Godnatt

• Heobaldia

KJN: ursäkta men du msåte skämta!!!!
    jag vet inte vad jag ska svara.....äm
    Snacka om att ha fördommar. JAg menar det är inte så att man är kriminell bara för att man är invandrare. Det finns ganska många svenska kriminella också. Jag menar tony olson, hagamannen, din granne som bränner hemma. MAn kan aldrig ta bort sina barn från kriminaliteten. JAg tror att du gör dem en STOR otjänst. Jag hoppas att de en dag inser hur vårt land ser ut. Det är befolkat av människor som kommer från olika platser, som äter olika mat, som tycker olika saker, som ar olika hudfärg, som tror på olika gudar. MEN de är svenskar och vackra endå!!!

Det där om gängbildning, bildar inte svenskar gäng, är inte de gängen också farliga, jag menar är inte svenska abrn elaka mot varandra......

hoppas att du inte får sjörbjugg (stavning?) av att bara äta det som är svenskt, den salta sillen....
    JAg menar, vi överöses med nia kulturer, maträtter när vi reser, träffar nya människor. JAg tycker personligen att dt bästa med att vara utomlands är att få se ny kultur, äta ny mat och träffga nya människor...

hoppas att dina barn faktiskt inser att invandrare är världens trevligaste.....

svenskar kn väl också ha namn som inte gåratt uttala...

varför vara rädd för det som är främmande???

• Heobaldia

KJN: har du någonsin träffat en "vanlig" invandrare eller har du abra fördommar utifrån hur du tror att de är?

• Heobaldia

KJN

Däremot så utgör kyrkan fundamentet för vår värdegrund och är därför en lämplig miljö för barnen att ta del av.

Det är sant, good point!!!

• Heobaldia

KJN:
    det var ungefär det jag menade, om invandrare, fast jag syftade på om du verkligen tog dig tid att lära känna dem. Antagligen inte.....

jag vill förtydliga det med kyrka, traditioner och värdegrunden:
    JAg tycker att det är viktigt att vi lär oss om våra traditioner, om andras traditioner. vArför firar vi påsk, varför firar judarna påsk. VAd är kristna traditioner, avd är ihop mixade traditioner och avd är icke kristna traditioner.
    Dessutom... mina barn kommer växa upp i ett samhälle där olika traditoner har blandats... varför inte lära dem om de också...

nu till värdegrunden: jag tycker att kyrkan ser lika på alla människor, att alla är lika värda och det är det som ajg vill får fram till mina barn!!!

• Heobaldia

KJN: barnen behöver ha mer än en förebild. Religion, utseende är väl inte avgörande för om de är en bra förebild eller inte.

Svenskheten, alltså om man kan hissa den svenska flaggan, har väl inte med vilken gud/gudar/andligt väsen man tror på. Skulle du säga att han som spelar hannes i hon och hannes....äm vad heter han, äm...*tänker* Claes malberg!!! inte får hissa den svenska flaggan bara för att han är buiddist...du är ju knasig!!!

• Heobaldia

RK valde att inte ha ett kors på sin flagga av en enda anledning. Korset är en kristen symbol och de, RK, ville inte uppfattas som att de bara hjälper kristna, eller favoriserar kristna utan är till för ala.OBUNDEN, kallas det på svenska....

JAg tycker inte att flagga och religion hör ihop....visserligen det är ett kors på våran flagga MEN jag tror inte att det ses som en symbol för att vi är kristna i dagens samhälle. Eller har jag fel???

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?