Inlägg från: MSI |Visa alla inlägg
  • MSI

Mycket rasism på Familjeliv?

"jag har inte märkt det innan , utan mer de senaste månaderna"

Kan ökningen bero på att det varit mkt diskussioner gällande Sverigedemokraterna etc i samband med valkampanjer och valresultatet?

• MSI

KJN: Vilken av grupperna tillhör du då?

• MSI

KJN: Och ändå har du tid att göra så många inlägg? Är du helt unik eller tror du möjligen det kan finnas fler som också hinner arbeta och göra inlägg här på forumet?

Själv har jag hunnit med en jädra massa inlägg och trots detta hinner jag sköta mitt arbeta och bidra med sjukt höga summor av både kommunal och statlig skatt varje månad. Så tycker nog allt ditt inlägg var ganska så klantigt...

• MSI

KJN:
    saxar in till dig ifrån do.se

Får vi inte använda uttrycket "neger" längre?

Det bör användas med varsamhet eftersom det uppfattas som kränkande. Var gränserna går för användningen av dessa och andra liknande ord kan variera från tid till annan. En bra utgångspunkt kan emellertid vara de närmast berördas egen uppfattning. I sammanhanget kan nämnas att ordet "same" numera praktiskt taget helt ersatt ordet "lapp" och att "rom" och "inuit" har börjat ersätta orden "zigenare" och "eskimå"

Som huvudregel bör också gälla att ordet inte skall användas i myndigheternas verksamhet, t. ex. hos polismyndigheten.

• MSI

KJN: Tror du tolkar det ganska så korrekt.

----
    Om någon kallar mig för "neger", är det brottsligt?

Om du känner dig kränkt av att en person kallar dig "neger", kan du anmäla det till polisen och åberopa 5 kap. 3 § brottsbalken. Av den paragrafen framgår att den som smädar någon genom kränkande tillmäle kan dömas för förolämpning. Lagen ser särskilt allvarligt på kränkningar som anspelar på någons ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse.

Dom kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader

DO har inte mandat att utreda den typen av brott.

• MSI

KJN "Det hela verkar ju vara en lite glidande subjektiv skala, det finns möjligtvis inga prejurikat i sammanhanget som kan vara vägledande..?"

Jupps, det verkar som det är själva upplevelsen av kränkningen som är det viktiga och inte själva ordet som sådant.

Finns säkert rättsfall som man kan leta upp, men inga jag känner till.

• MSI

ilsablackwidow: och det är precis det som stod i de inlägg jag klistrade in ovan ifrån DO. Att det är personen som blir utsatt för orden och dennes upplevelse som är det viktiga, inte orden som sådana.

Följden blir väl att man får uttrycka sig tämligen neutralt i ett forum där flera tusen personer läser varje inlägg för att man inte ska kränka någon. Helt enkelt använda sunt förnuft.

• MSI

KJN: Ord får ju nya betydelser och värdeladdningar med tiden.. Att alltid hänvisa till ursprungsbetydelsen blir inte så lyckat. Ordet "kåt" betyder ju urpsrungligen "ivrig, levnadsglad" och i den betydelsen använder man väl sällan ordet idag?

• MSI

IlsaBlackWidow: Men det är väl en annan fråga egentligen? Det baseras ju på ens åsikter och inte på specifika ord. Jag skulle kunna skriva ett väldigt rasistiskt inlägg utan att använda något specifikt kränkande ord (typ neger).

• MSI

latina: Vi kan börja med att lära våra barn att det är förbjudet att använda caps så där mkt. Fruktansvärt jobbigt att läsa.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?