• solin

flytta till nigeria

Jag och min fästman pratar om att flytta till hans familj i Nigeria. Jag har inte varit där tidigare men har rest mycket i mitt liv. Nu säger jag inte att jag vet hur det är just i Nigeria, för det vet jag inte, men jag kan föreställa mig lite iallafall.
    Jag undrar om någon har bott i Nigeria/Afrika/eller nånstans i världen och har lite tips till oss om vad vi ska tänka på vid en eventuell flytt.
    Ha det gott!!

• Svar på tråden flytta till nigeria
  • solin

Vi kommer inte bara säga upp allt här "hemma" innan vi åker. kommer hyra ut huset så vihar kvar det om utifall att vi komemr hem, eller när vi kommer hem. sen kommer vi att köpa 3-månaders biljetter för vi kommer inte kunna ta allt på en gång. tycker det är så stor skillnad på att vara där på semester och att bo där. trivs man inte kan man ju alltid flytta tillbaka till kalla sverige. känner att vågar man inget vinner man inget heller.
    ha det gott

• solin

Självklart sätter jag min son och hans säkerhet först men jag anser också att han det han får av att växa upp i Nigeria och verkligen lära känna sin pappas kultur ger honom och oss som familj så otroligt mycket. Sen är det inte sagt att vi aldrig kommer komma tillbaka till Sverige.
    Vi är inte jätterika men vi kommer leva bra där, nästan samma standard som vi lever här och det finns väldigt bra skolor och sjukvård där. Visst alla kan int eta del av den pga att det kostar, men det är vi beredda att lägga våra pengar på såklart.

Nu åker min man ner om en månad och jag åker ner till sommaren för att förbereda och känna av. Men sen tar vi nog vårt pick och pack och flyttat ner om en sådär 2år!

Jag kommer att plugga där medans min man jobbar och vår son är med farmor på dagarna!

Förstå vilken upplevelse och vilken chans vi får i vårt liv. Den kan man ju bara itne missa. Och man måste våga lite för att vinna!
    God Jul!

• solin

Sbalogun: Tack för dina vänliga ord. Vi kommer antagligen bo i Enugu i Enugu state eller möjligtvis Makurdi i Benue state.

• solin

Tack Lotta!

Jag får oftast negativa reaktioner när jag berättar för folk om min och min mans planer. Varför förstår jag inte riktigt och jag tycker det är väldigt tråkigt. Visst folk är ju vana med Sverige och alla bekvämligheter.men jag anser att man missar så mycket om man aldrig vågar något i sitt liv. Och jag anser att det är bättre att se möjligheterna än svårigheterna i livet.
    Jag tycker också att vi som familj får en chans vi bara inte kan missa med att välja att stanna kvar i Sverige. Sen finns det inget som säger att vi måste stanna i Nigeria för all framtid och lite till. Jag menar Sverige finns ju kvar....och resten av världen.

Svar på tråden flytta till nigeria