• solin

    flytta till nigeria

    Jag och min fästman pratar om att flytta till hans familj i Nigeria. Jag har inte varit där tidigare men har rest mycket i mitt liv. Nu säger jag inte att jag vet hur det är just i Nigeria, för det vet jag inte, men jag kan föreställa mig lite iallafall.
    Jag undrar om någon har bott i Nigeria/Afrika/eller nånstans i världen och har lite tips till oss om vad vi ska tänka på vid en eventuell flytt.
    Ha det gott!!

  • Svar på tråden flytta till nigeria
  • lycklig skorpion

    Hej!
    Jag själv bor i Colombia. Ett land som manga inte ens vill aka till, tack vare de "objektiva" nyhetssändningarna som vi litar sa blint pa hemma i Sverige. Det jag vet är att länder i 3:e världen inte är sa olika fran varandra. Det som är gemensamt är att de har fattigdom, men ocksa medelklass och rika människor. Men de ser man aldrig pa TV eller i tidningar. Jag för min del tror att man kan bo varsomhelst i världen, även 3:e världen och leva ett ganska normalt svenskt liv. Dvs. med de bekvämligheter vi är vana vid och vill ha. Skillnaden är att man ocksa ser saker som man aldrig ser hemma. Men det tror jag bara är bra, da far man ett helt annat perspektiv pa tillvaron och livet.
    Jag har väl inga direkt praktiska tips till er, bara att jag tycker man ska ta chansen att leva i ett land som är sa annorlunda fran Sverige! Man lär sig saaa mycket!

  • Cdot

    Som lilla mej sa...åk dit först på semester. Skulle inte vilja flytta nånstans innan jag fått lite mer erfarenhet av stället/landet.

  • lycklig skorpion

    Jag flyttade till Colombia utan att ha varit där först. Visst, om man har möjligheten att aka dit och hälsa pa först sa kan det ju vara bra. Men att aka pa semester till ett ställe är väääldigt annorlunda mot att bo där.

  • Queenie

    Jag håller nog med .. !! Jag var i gambia i april i år och hur mycket bilder berättelser mm jag hört hade jag aldrig förställt mig det jag såg... Jag lärde mig att uppskatta saker mycket mer inte ta bekvämligheter för givet mm ... Jag har många kompisar som åkt fram och tillbaka provat på och bo i gambia från och till även de med barn.. skulle kunna tänka mig att prova på och bo där i några månader men vet inte om jag skulle kunna stanna för alltid.. Kvinno syn plikter ekonomi släktingar vänner mmm skulle nog göra tveksamt..Har inte varit i just nigeria så kan inte uttala mig om det landet .. Men som jag hört är nigerianer buisness men och väldigt inteligenta högutbildade kanske inte alltid använder till possitiva saker men i alla fall ..De kanske är långt före i utvecklingen jämfört med gambia.. Mitt råd åk och hälsa på se över dina möjligheter för jobb fritid mm...Prova på köp öppen biljett för tre månader eller nåt och sen utifrån dina erfarenheter ta ditt beslut...Man ska nog aldrig ta förhastade beslut ..Ge upp hem jobb ..Det är ju inte det lättasta att fixa nytt sen igen .. Peace out

  • nsanzya

    hej jag är gift med en man från Nigeria han är också igbo. Jag har varit där 2 ggr, senast i augusti var vi där. Mitt tips är att du besöker Nigeria först så att du fattar din egen uppfattning... Good luck!!!

  • Turran

    Jag har varit baserad i Nigeria i 6 manader med jobbet. Vi bodde da pa Le Meridien i Lagos (Victoria Island). Jag har aven varit pa andra stallen i Nigeria (Kano, Abuja & Maiduguri). Nu levde jag ett skyddat liv pa "sakra" hotell och med bevapnade transporter och det kandes som en absolut livsnodvandighet (iallafall i Lagos). Jag har saledes aldrig bott i Nigeria "pa riktigt", men svarar garna om du har nagra specifika fragor

  • solin

    Vi kommer inte bara säga upp allt här "hemma" innan vi åker. kommer hyra ut huset så vihar kvar det om utifall att vi komemr hem, eller när vi kommer hem. sen kommer vi att köpa 3-månaders biljetter för vi kommer inte kunna ta allt på en gång. tycker det är så stor skillnad på att vara där på semester och att bo där. trivs man inte kan man ju alltid flytta tillbaka till kalla sverige. känner att vågar man inget vinner man inget heller.
    ha det gott

  • lycklig skorpion

    Solin: Tycker ert beslut later mycket vettigt. 3 manader är ju mer än semester och ni kan känna pa lite hur det är att bo där. Att ha sitt eget och sköta sig själv. Det är därför jag menar att det är väldigt annorlunda att semestra och bo i ett land. Bor man pa hotell eller hos släktingar blir det ju inte samma sak. Om ni kan sa ha behall sa mycket som möjligt att era liv i Sverige sa att det känns tryggare. Jag flyttade till Colombia utan att ha varit där först eftersom jag inte hade nagot direkt val.

  • Eva Lotta

    hej, jag har bott i nigeria i omgångar. Livet där är annorlunda men om du som jag har lätt att ta till dig andra kulturer så blir det inga större problem! Vi har hus både i Abuja och i Lagos och vi åker dit flera ggr per år! Trivs bäst i Abuja som är renare men varmare än Lagos! Jag hade nog inte bosatt mig i någon mindre by då där är oftast mer primitivt och i längden skulle jag tycka det var jobbigt! Lagos är ok men mycket, mycket människor,bilar och sorl hela tiden!!
    Jag hade inte tvekat en sekund att flytta dit igen på heltid men våra arbeten stopar oss från det just nu!!
    Lycka till och glöm inte att " home is where you hang your hat"
    Lotta

Svar på tråden flytta till nigeria