• Linsen

Hjääälp!

Allt känns ganska så hopplöst just nu! Två missfall inom loppet av 7 månader och det känns som om jag aldrig kommer få ett till litet knyte. Vid andra missfallet så sade de att jag haft riktig otur men jag tror inte rikigt på detta med otur. Har inga problem att bli gravid men det tar sig inte riktigt sen. En ma och en ofostrig. Har läst runt lite och sett att vissa får progesteron och funderar nu om jag ska ringa mitt gyn och fråga om det är något för mig (rädd att de ska säga att jag måste få ett till missfall innan). Det jobbiga är att ifall det inte är något fel på själva ägget och spermien utan att det är fel på min kropp om den inte producerar tillräckligt med hormoner för att hålla det lilla livet till liv. Känns som om jag skulle vara en "mördare" ifall jag låter ännu ett liv gå till spillo. Snälla alla ni som läser detta. Ge mig lite feedback och kött på benen när det gäller detta med progesteron, är det något för mig?

• Svar på tråden Hjääälp!
  • AHöst

Tyvarr vet jag inget om progesteron, men hoppas nagon annan kan hjalpa dig! Vill bara skicka lite kramar da jag vet hur det kanns med tva mf.

• Jesse

Börjar med att beklaga..

Jag har fått två ma på 3 år. Tyvärr tar det tid för oss att bli gravida.. Pratade med min gyn om just Progesteron och det var inte aktuellt för mig eftersom mina ma är så sena (v 11 och v 14). Men har man tidiga tror jag att dom sätter in det. Ni ska vi testa insemination och jag vet inte om man då sätter in det iaf. Ring och prata med din gyn.

Lycka till Glad

7 veckor till Thailand - underbart!
  • greta2

På Ultragyn Odenplan sade en läkaren att man inte vet om progesteron verkligen hjälper men att man ibland sätter in det ändå, för att lugna patienten. Detta är ju i Stockholm, jag vet inte om du bor här i närheten. Ring och hör där du bor!

• GBG Tjej

Hej!!
    Jag har haft 5 missfall!!!,ingen av alla de läkare jag prata med skriver ut progesteron,det finns inget vetenskapligt bevis på att det hjälper säger de.

• Linsen

Tack så jättemycket för att ni svarat, det värmer så mycket. Har fått en telefontid på tisdag (26/9) så jag hoppas att den läkaren är tillmötesgående. Känner att oavsett om det hjälper eller inte att medicineras så kommer jag känna att jag gjort allt jag kan för att det ska gå bra. Jag ska oxå försöka få en tid hos deras kurator så att jag får prata av mig litet med någon utomstående. Det har varit för mycket tok som hänt på sistone, ingenting har riktigt gått vår väg och jag vill vända den här trenden åtminstone mentalt.

• viki

Hormonbrister osynliga i blodprov

ultraljud av foster i livmoder. Foto: PrB
    15 procent av alla par söker hjälp för att de har svårt att bli med barn. I många fall förblir problemet en gåta. Men svenska forskare har nu gjort en upptäckt som kanske kan förklara en del av fallen.

Det kan finnas hormon-brister i livmodern även om nivåerna i blodproven är helt normala.

För att ett ägg ska kunna fästa i en kvinnas livmoder så att hon blir gravid är hormonet progesteron helt nödvändigt. Också sköldkörtelhormon spelar en viktig roll.

När man undersöker varför en kvinna inte blir med barn mäts nivåerna av de här hormonerna i blodet.

Men blodproverna kan ge falska besked, visar en ny studie som bland andra Kristina Gemzell, professor och överläkare vid karolinska institutet, har arbetat med.

- Även om man har normala kolesterolnivåer i blodet så kan det bli en lokal brist i slemhinnan för att den inte kan svara normal och likadant verkar det vara med sköldkörtelhormon att även om blodnivåerna verkar normala så kan man ha en lokal brist i livmoder-slemhinnan, säger Kristina Gemzell.

Kanske kan den här typen av hormonbrister förklara en del fall av infertilitet.

Livmodern är ett ganska ovanligt fokus för fertilitetsforskning - sådan handlar oftare om spermier och om embryokvalité. Mer kunskap om hur livmodern och äggledarna ska fungera kan hjälpa fler att få barn, tror Kristina Gemzell.

De skulle läsa deta!

• JsN

viki, du måste ange källa när du citerar! (gärna med länk)

*hälsosamt lat*
  • AHöst

men det kan val inte vara problemet vid mf eftersom man da blir gravid?

• Linsen

Fick oxå den känslan när jag läste inlägget, men det kan väl kanske vara så oxå att med fel miljö så kan inte ägget växa till sig eller slutar utveckla sig?! Ska bli intressant om det kommer en vidare undersökning om detta framöver.

• AHöst

Linsen, vill bara beratta min historia eftersom jag aven har haft tva missfall utan hittils problem med att bli gravid. (Knock on wood!) Men det hjalper ju inte nar man sen inte kommer langre.

Det finns ett omrade som det relativt nyligen har borjat forskas pa och som manga lakare inte ar sa insatta i. Speciellt inte i Sverige verkar det som. Det ar autoimmuna problem relaterat till fertilitet.

Vid min andra graviditet sa hittade de problem i ett av mina blodprov och bestallde fler prover. Tetstet det hittades i ar ett test som man inte gor i Sverige. Sa jag ar overtygad att om jag bodde i Sverige sa hade de bara sagt att det var otur och forsok igen.

Jag testade positivt for antifosfolipida antikroppar och en gen mutation MTHFR. Det gor att jag far sma sma miniblodproppar och att jag har svart for att ta upp Folsyra som ju ar livsviktigt for fostrets utveckling. Sa just nu tar jag babyaspirin som ar blodfortunnande och en hastkur med folsyra.

Det finns en hel del andra saker som ocksa gar under autoimmunitet och jag forsoker just nu att forsoka forsta den har djungeln.

Man behover alltsa inte ha en autoimmun sjukdom, man kan ha de har problemen anda.

Mer info finns pa health.groups.yahoo.com/group/immunologysupport/

Svar på tråden Hjääälp!