• Fia Lundbom

Tunn slemhinna i livmodern..

Hej Alla!
    Jag har precis varit på ultraljud för första gången och läkaren konstaterade att slemhinnan i livmodern var för tunn. Den skulle vara dubbelt så tjock för att ägget ska ha god chans att fästa.

Är det någon annan som varit med om en sån "diagnos" ??

Han sa iofs att det kan vara tillfälligt bara.
    Jag ska göra ett nytt ultraljud nästa månad, men vill veta om nån annan varit med om detta och vad som sagts..?

Kram från Fia

• Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..
  • Fia Lundbom

Hej!
    Tack för ditt svar..
    Slemhinnan i livmodern påverkas inte av bisolvon etc - jag frågade läkaren eftersom jag tagit bisolvon innan ÄL.
    Tyvärr hjälper inte Gestapuran för det heller..
    Det är östrogen som påverkar den slemhinnan - och ger man extra tillskott av östrogen så hämmas äggproduktionen - vilket såklart inte är någon god ide om man vill bli gravid.

Så faktum verkar vara att det inte är mycket att göra åt saken.
    Man kan bara hoppas på att det är tillfälligt...

• Fia Lundbom

Hej Maj72!

Min slemhinna är 4mm tjock - och den ska tydligen vara 8mm...
    Det kan ju gå ändå - men det är ju svårare för ägget att fastna där det ska...
    Hälsningar Fia

• Fia Lundbom

Tack för det Maj72!
    Jag behöver nog många tummar som hålles om detta ska gå vägen...
    Nu är det ju inte bara åldern jag har emot mig längre (40), utan även en nedrans slemhinna man inte ens tänkt på tidigare ...

• Fia Lundbom

Hej Tammie!

Tack för ditt svar. Hur tunn var din slemhinna ?
    Sa din läkare nåt om att östrogen sabbar äggutvecklingen ?

Vad är Progynon för preparat ?
    Och vad är ET ?

Hälsningar Fia

• Fia Lundbom

Hej Halloj!
    Om jag fattade min gynekolog rätt så påverkas inte slemhinnan just _ i livmodern_ av bisolvonet - däremot förstod jag att det kunde ha effekt på andra ställen. Säkert på samma sätt med Gestapuran..

Om slemhinnor har öron så ska jag ta tag i örat på den och säja till den på skarpen - precis som du säjer
    Den skulle bara våga vara så tunn nästa månad...

Kram från Fia

• Fia Lundbom

Hej Chva72 !
    Har ätit det i två veckor - men fortsätter..
    Vet inte om det kan hjälpa..det kanske tar ett tag innan det ger resultat..
    / Fia

• Fia Lundbom

Hej Hej!

Karbox: Nej - jag har inga mellanblödningar.. Jag har dessutom väldigt lite mens - 2-3 dagar och liten blödning. Nästan inga flytningar alls heller, så man kan ju undra om det har nåt med felet i systemet att göra....
    Östrogen är det enda som hjälper säjer min läkare - men det hämmar ju äggtillväxten, så då kommer det inte funka att bli gravid utan ivf.

Tammie: Tack ! OK - då fattar jag :) Om det inte är tillfälligt tunn slemhinna för min del -så är det endast ivf som kan funka.

Kram från Fia

• Fia Lundbom

Hej!

Ja du Tigeröga - det verkar ju helt knasigt...
    Det är ju samma sak med östrogenet som kan tjocka på slemhinnan - men som hämmar äggen.. det är ju inte heller så lyckat..

Min läkare sa att det kunde vara tillfälligt - men jag ska fråga honom nästa gång hur snabbt slemhinnan kan ändras..

Tänk vad massa problem som kan dyka upp som man inte ens tänkt på tidigare..

Kram från Fia

Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..