• Fia Lundbom

Tunn slemhinna i livmodern..

Hej Alla!
    Jag har precis varit på ultraljud för första gången och läkaren konstaterade att slemhinnan i livmodern var för tunn. Den skulle vara dubbelt så tjock för att ägget ska ha god chans att fästa.

Är det någon annan som varit med om en sån "diagnos" ??

Han sa iofs att det kan vara tillfälligt bara.
    Jag ska göra ett nytt ultraljud nästa månad, men vill veta om nån annan varit med om detta och vad som sagts..?

Kram från Fia

• Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..
  • Halloj

Hej Fia!
    Har själv inte besvär med tunn slemhinna men har förstått att Gestapuran hjälper till att bygga upp slemhinnan om den är för tunn. Har oxå hört att slemhinnan kan bli tunn av slemlösande medicin (Bisolvon, Resyl och liknande preparat) som många använder för att få tunnare sekret vid ÄL.

• Fia Lundbom

Hej!
    Tack för ditt svar..
    Slemhinnan i livmodern påverkas inte av bisolvon etc - jag frågade läkaren eftersom jag tagit bisolvon innan ÄL.
    Tyvärr hjälper inte Gestapuran för det heller..
    Det är östrogen som påverkar den slemhinnan - och ger man extra tillskott av östrogen så hämmas äggproduktionen - vilket såklart inte är någon god ide om man vill bli gravid.

Så faktum verkar vara att det inte är mycket att göra åt saken.
    Man kan bara hoppas på att det är tillfälligt...

• maj72

Tunn och tunn, det beror ju på hur tunn den är. Jag har blivit gravid med en så kallad tunn slemhinna, så det kan gå ändå. Vet du hur tunn den är?
    Under min presentation får du lite mer info om hur mina resultat var....
    Lycka till & håller tummarna för dig!

• Fia Lundbom

Hej Maj72!

Min slemhinna är 4mm tjock - och den ska tydligen vara 8mm...
    Det kan ju gå ändå - men det är ju svårare för ägget att fastna där det ska...
    Hälsningar Fia

• maj72

Jag hade 7mm under min utredning och 4mm låter faktiskt lite tunnt. Min läkare sa att mina 7mm skulle kunna räcka och att han hade patienter som har blivit gravida med även tunnare hinna.

Håller tummarna för dig!

• Fia Lundbom

Tack för det Maj72!
    Jag behöver nog många tummar som hålles om detta ska gå vägen...
    Nu är det ju inte bara åldern jag har emot mig längre (40), utan även en nedrans slemhinna man inte ens tänkt på tidigare ...

• Tammie

Hej!
    Min läkare sa också att min slemhinna var tunn och jag ska få ta extra Progynon efter ET.

• Fia Lundbom

Hej Tammie!

Tack för ditt svar. Hur tunn var din slemhinna ?
    Sa din läkare nåt om att östrogen sabbar äggutvecklingen ?

Vad är Progynon för preparat ?
    Och vad är ET ?

Hälsningar Fia

• Halloj

Hej Fia!
    Jag måste ha missuppfattat min gynekolog helt när hon förklarade Gestapuranets verkningar. Vad gäller Bisolvon var det samma gyn som sa att jag skulle undvika Resyl pga att slemhinnan kan bli tunnare.

Lycka till och glöm inte att säga till slemhinnan på skarpen så den skärper sig och växer till sig duktigt nästa månad!

• Fia Lundbom

Hej Halloj!
    Om jag fattade min gynekolog rätt så påverkas inte slemhinnan just _ i livmodern_ av bisolvonet - däremot förstod jag att det kunde ha effekt på andra ställen. Säkert på samma sätt med Gestapuran..

Om slemhinnor har öron så ska jag ta tag i örat på den och säja till den på skarpen - precis som du säjer
    Den skulle bara våga vara så tunn nästa månad...

Kram från Fia

Svar på tråden Tunn slemhinna i livmodern..