Omskärelse
Nej, det är barbariskt oavsett om det är små flickor eller små pojkar som utsätts...
Nej, det är barbariskt oavsett om det är små flickor eller små pojkar som utsätts...
"Det ända som är positivt är sexet, sägs ju att killar som är omskurna kan hålla på länge eftersom ollonet inte är lika känsligt."
Positivt för vem? Knappast så kul om du drabbas av fördröjd utlösning eller problem att få det överhuvudtaget för att du inte är känslig nog. Om man behöver få till sitt sexliv map på förlängda samlag finns det andra knep än att kapa bort kroppsdelar...
Mrs MiaRia,
om jag minns rätt finns en USA-baserad "aktivistgrupp" mot omskärelse (det är ju många amerikaner som omskärs utan religiösa skäl och utan egentliga medicinska skäl såsom förhudsförträngning vilket gör att man har rätt bra statistik på ev problem relativt t.ex. Sverige då det är få omskurna) som bl.a. pekar på nedsatt känslighet och dess negativa inverkan på deras sexliv. Har tyvärr ingen källa eftersom det var ett radioprogram för något år sedan.
fatima,
lösningen är väl i såfall att införa bättre hygien - inte att stympa män.
Omskärelse i ett samhälle utan tillgång till bra hygien är som att diskutera att äta griskött i länder där trikninförekomsten är hög... det är klart det gör att folk blir friskare av såna åtgärder!
Men i hyfsat hygieniska samhällen (oavsett om det är muslimska eller inte) och länder där grisar inte är fulla av trikniner är omskärelse och bojkott av griskött onödigt.
TÄnker inte ens kommentera de rätt fördomsfulla beskrivningarna av "svensk" hygien kontra muslimsk. F.ö. trodde jag att islam var en rätt välspridd religion dvs den förekommer både i länder med excellent hygien och i länder där den är gravt undermålig...
Jösses, tänk att en anmärkning om grisar kunde leda er så OT... Åter till ämnet (även om jag BESTÄMT hävdar att en SYNNERLIGEN stor del av levnadsreglerna i Böckerna - koran, bibel och tora - består i sådant som lämpade sig i medelhavsländerna för flera hundra till flera tusen år sedan!)
Iallafall, med samma resonemang som att förhuden bör plockas bort kan man utan problem resonera sig fram till att kvinnlig könsstympning är av godo eftersom det ju t.ex. hjälper kvinnan att vara kysk (minst sagt!). Utan att vara troende tror jag att Skaparen (oavsett vad eller vem) faktiskt tänkt till och därmed satt dit en förhud av det uppenbara skälet att skydda ollonet precis som kvinnor har dubbla blygdläppar som skyddar slidöppningen. Känsliga slemhinnor behöver skyddas för att må bra.
www.huluhae.com/against-the-cut.html
exempel ovan på bra informativ sida om varför man inte bör omskära sina söner...
"Ni vet väl om att Jesus omskars på den åttonde dagen..."
Ja det är väl klart, han är ju född jude??
"inom vissa religioner anses detta vara det rätt, varför är det så svårt att förstå?
att säga OK och gå vidare?varför vara så negativ mot nåt ni inte vet särskilt mycket om?"
det är massor med saker som utövas i religionens namn som inte är lagligt i Sverige - och inte bör vara det heller!
mama08,
koranen och bibeln må vara visdom på massor av sätt (för en del) men de är INTE medicinska uppslagsverk direkt...
aaliyah,
jag har hört det beskrivas som manlig könsstympning faktiskt...
Well, det är inte mitt påhitt...
smurfpinglan,
det är väl ett utmärkt val - du låter din son välja själv! VÄljer han att göra det får han ju stå konsekvenserna själv precis som en vuxen kvinna som väljer att göra ingrepp på sina könsorgan (tänker på dem som gör plastikoperationer på underlivet och riskerar känselskador då)