• 0Smurfis0

PCO:are med hårväxt problem!

Vi startar en tråd där vi kan stötta varandra och ge varandra tips hur man lever med eller bekämpar dessa hårstrån, som för mig finns på största delen av kroppen. Funderar själv på att göra något åt detta nu, för jag har börjat gömma mitt ansikte omedvetet och det är väldigt jobbigt att behöva ha det så! Kom igen nu alla där ute. Skriv hur ni känner och mår så ska vi försöka hålla modet uppe! Kram på er!

• Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!
  • vofflan

Jag hatar håret i ansiktet
    Det på hakan tar jag bort med picett men det på överläppen vågar jag inte göra något åt.

Bikini linje har jag aldrig haft och ska jag raka benen måste jag göra det 2 ggr i veckan och fötterna jag har hår på fötterna och långa hår på tårna

Det känns inte sexigt med så mycket hår och inte på brösten men jag tror inte min man bryr sig
    Däremot blekte jag håret på överläppen en gång det tyckte han var skitfult

Jag äter metformin ska det inte hjälpa??

Innan åt jag Diane p-piller och det funka jättebra utom att jag fick migrän av de

• Nette

Här är en till "skäggis" dom övriga ställena är inte så stort problem för mig men man känner sig inte så kvinnlig när man måste raka hakan VARJE dag och när man är rädd för att gosa med sina barn på morgonen för att dom ska förväxla mig med pappan . Jag hade inga problem med detta förn för något år sedan, Har haft PCO länge och varit hormonstimulerad och blivit gravid och fött barn men skägget kom inte förns flera år efteråt!? Men det är JÄTTESKÖNT att se att vi är fler.
    Många kramizar / Nette

• Halime

Grodan 81!
    Jag blir jätteglad av din jäklar-anamma-inställning!
    Go girl!!

Till alla er som har kraftig behåring i ansiktet och tar bort det: sminkar ni också över, eller är jag ensam om det...?(Har mustasch)
    Jag går ingenstans utan spegel och täckstift. Måste också grundsminka innan jag sätter på täckstift, ändå syns det jättemycket.

Känns som om man kanske skulle ha skrivit anonymt i känsliga rummet, men det är helt sjukt att man känner sådana skamkänslor, för något som råkar finnas där.
    Sambon tycker att det är sorgligt att jag inte bara kan gå upp på morgonen och mer eller mindre gå ut utan alla ritualer som krävs för att täcka över. Han tycker inte det behövs. Samtidigt förstår han att det är jobbigt och att jag lider.
    Skönt att stöta på fler med samma problem, även om jag önskar att vi slapp att lida av det.
    Kram på er allihopa!

• Pirran

Har inte PCO så egentligen hör jag väl inte hit...men min kusin har det och jag vet hur hon kämpat mot samma problem som ni...
    Jag är ganska så hårig och det minskar faktiskt när jag vaxar bort det, det växer inte tillbaka lika mycket. Mina ben har långa, mörka hår från stortån till långt upp på låren, så där vaxar jag så ofta jag orkar och det har blivit mycket bättre.
    Rakning påverkar inte återväxten, man får inte mer/grövre/mörkare hår av att raka bort det...strået är dött och påverkas inte av att skäras av. Däremot kan det KÄNNAS grövre därför att strået är avskuret.
    De strån jag har på hakan noppar jag bort med pincett..ska nog trötta ut dem, de små j*vlarna!

• gealach

Jag vet inte ens vad PCO är, men hår i ansiktet har jag så att jag håller på att bli galen. Orkar inte hålla efter det så mycket som jag skulle vilja heller, känner inte att jag har ork att gå upp en halvtimme tidigare varje morgon.

Om jag bara jobbade instängd på ett kontor, skulle det väl inte göra så mycket, men som lärare får jag stå ut med en del. Eleverna drar sig ju inte för att rita elaka teckningar eller skriva elakt klotter.

Har funderat på att ta bort det med laser eller någon annan sådan där metod, men det kostar ju...

Det där med att känna sig hämmad förstår jag helt och fullt. Sitter oftast och gömmer hakan i handen...

• Nåta

Mitt enda riktigt bra tips för er som har väldigt håriga armar. Raka bort det!! Jag hade provat de flesta hårborttagnings krämer och t.o.m pincett...ja vad gör man inte(!), tills jag en dag fick nog. Så jag rakade bort det och tänkte att nu så kommer det växa små hårda stubb istället, men det växer faktiskt väldigt långsamt och det har bara kommit relativt mjuka strån. Och jösses vad snygga de blev!! :.)

• KajsaMaja

Vad skönt att läsa att vi är många som upplever samma sak! Själv har jag sedan unga år haft ovanligt mycket hår på armar och ben (mer än mannen...), men jag anade ändå aldrig att det kunde bero på något annat än gener. När jag slutade med p-pillren började håren på haka, överläpp och runt bröstvårtorna att växa ohämmat. Fattar inte hur snabbt de växer... Faktiskt är min frisör helt förstummad över min enorma hårväxt på huvudet också - men DET är ju faktiskt något bra

Har däremot inga större problem med bikinilinjen. Visst har jag mycket hår - men, linjen finns där.

• KajsaMaja

Vad skönt att läsa att vi är många som upplever samma sak! Själv har jag sedan unga år haft ovanligt mycket hår på armar och ben (mer än mannen...), men jag anade ändå aldrig att det kunde bero på något annat än gener. När jag slutade med p-pillren började håren på haka, överläpp och runt bröstvårtorna att växa ohämmat. Fattar inte hur snabbt de växer... Faktiskt är min frisör helt förstummad över min enorma hårväxt på huvudet också - men DET är ju faktiskt något bra

Har däremot inga större problem med bikinilinjen. Visst har jag mycket hår - men, linjen finns där.

Känner mig FRUKTANSVÄRT okvinnlig, framförallt beträffande håren på hakan och de runt bröstvårtorna. Runt brösten har jag problem med att håren dessutom växer inåt (nej, jag har inte rakat bort dem - det är en procedur varje kväll att plocka dem med pincett) - vilket resulterar i inflammationer, sår och stora röda partier. Känner mig såååå osexig.... I somras fick jag dessutom en större inflammation inuti bröstet (stor som en pingisboll, och ÖM som bara den), fick åka akut till läkare - som pekade på mina sår runt vårtorna och frågade "vad är det där?". De var naturligtvis orsaken till mina problem...

Äter just nu p-piller en kortare period igen - och hårväxten på haka och överläpp är märkbart bättre! Däremot ser jag änu ingen bättring för brösthåren...

Har för mig att det fanns någon hudkräm för några år sedan som hämmade hårtillväxt, finns det någon sådan nu?

• KajsaMaja

Oooops, hade tydligen "tryckt iväg" inlägget en gång i förtid...

• ibland

MEN hur vågar ni raka i ansiktet????
    Det kommer ju tillbaka FÖR snabbt o man får grövre hud.
    TJEJER börja vaxa istället...WEET har ju såna där "cold vax stripes" som e små som man kan använda till ansiktet.

kram på er

Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!