• 0Smurfis0

PCO:are med hårväxt problem!

Vi startar en tråd där vi kan stötta varandra och ge varandra tips hur man lever med eller bekämpar dessa hårstrån, som för mig finns på största delen av kroppen. Funderar själv på att göra något åt detta nu, för jag har börjat gömma mitt ansikte omedvetet och det är väldigt jobbigt att behöva ha det så! Kom igen nu alla där ute. Skriv hur ni känner och mår så ska vi försöka hålla modet uppe! Kram på er!

• Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!
  • ibland

jag fick ökad hårväxt för ca 10 år sedan o det har inte blivit mer i alla fall

sköööönnnntttt

• Pånglan

Jag har fått det mesta nu sen jag slutade med P-pillerna och PCO´n blossade upp... tyvärr verkar det vara så att om man lyckas stabilisera sina hormonnivåer så minskar tillväxten men det man redan har försvinner inte..

Det man ska tänka på med diatermi/laser mm är att det är bra att ta tag i hormonimbalansen först så att nivåerna är stabila innan man tar bortsas permanent för så länge hormonerna inte är stabila kan nya hårsäckar stimuleras att börja växa och då sitter man där igen... bäst är alltså att vänta tills man är säker på att tillväxten hämmats.. men det är ju jättejobbigt att vänta...

• Princess Leia

Tjenixen här är en till!!!!!!!!! (APA)
    Mitt största dilemma är oxå behårighet i ansiktet och halsen/hakan. Jag är väldigt mörk i mig själv så det gör att det växer ut små äckliga svarta hårstrån överallt...
    I ansiktet så bleker jag "mattan" runt munnen och jag har oxå börjat bleka mina armhår... Mer hår än sambon JO TACK!
    Benen är väl kan jag tänka mig som på alla andra levande varelser så där normal jobbig. Innan jag blev gravid använde jag min silkepil på bikini och benen. Jag har provat två ggn under grav. det gör så förbannat mycket ondare nu, man är väl känsligare kan jag tänka mig nu.
    Bikinilinjen då, jag har faktiskt köpt veet en hårborttagningskräm just för bikinilinjen och den är väl sådär halvbra, den får duga fram tills jag inte är lika känslig i huden.
    Jag har oxå funderat på att söka upp någon Dr. jag kan gråta ut inför och få bidrag till en ev. laserbehandling. fast som Pånglan skrev, det är nog klokt att reda ut mina hormonspöken först. Jag vill ha fler barn först.
    Oj jag har skrivit lite mycket men det käns skönt att det finns fler med dom här jobbiga bestyren.

• Princess Leia

Någon annan???????

• Tina B

Jag har inte fått någon diagnos på PCO men tycker att alla symptom pekar ditåt. Hår i massor har jag Som tur är är det ljusa hår jag har på överläppen men det syns ganska mycket ändå. Jag vågar inte ta bort det av rädsla att det skall bli mer och mörkare. Pincetten är det som gäller under hakan och brösten + mellan brösten - dessa jobbiga strån som envetet kommer tillbaka! I år har jag även upptäckt att jag har äckliga långa mörka hårstrån bak på låren och i knävecken - BLÄ! Bikinilinjen är ner till ca halva låren. Jag kör med rakning och hårborttagningskrämer där än så länge.

• Halime

Hej!
    Jag har precis fått diagnosen pco.
    Detta efter att ha varit hos först en läkare för många år sedan som sa att jag hade det och sedan genom åren ha varit hos 2 gynekologer och en endokrinolog som har sagt att jag inte hade det.
    Nu är det tydligen pco iallafall.

Jag är idag 35 och har plockat eller rakat av behåringen i ansiktet sedan jag var 11 år!!
    Dvs. i 2 tredjedelar av mitt liv.
    Detta har styrt det mesta. Drar mig undan från människor, tror att de kommer att dömma mig eller säga något.

Tidvis genom livet har jag haft självmordstankar pga detta.
    Dock ej de senare åren.
    Vill ej gå på laser eller dialys, då det innebär att man under ca 1 år inte får raka eller plocka håren, men däremot klippa.
    Det skulle ju synas då hur mycket som helst.

Någon som vet någon annan bra metod?

• ibland

Halime---du e inte ensam med pco...vi e såååå många som har det o dess biverkningar...vilket faktiskt kan kännas "skönt" ibland att man inte e ensam.

Du kan läsa mer om pco i "pcoarnas försöka bli gravid" - tråd som finns här i forumet....du får nog gå ett par sidor bakom o "leta" men där kan du läsa om en massa pcoares tillvaro o erfarenheter.

lycka till

• 0Smurfis0

Hallå alla! Jag är så glad (fel ord kanske men....) att det finns fler som har harväxt som jag. Känner mig fruktansvärt ensam. Jag måste raka mig på halsen/hakan minst en gång om dagen. Rakar jag på morgonen så har det blivit stubb till kvällen...när jag kontaktade min gyn.mott. så sade hon att landstinget inte längre stod för kostnaden av laser behandling. Men nu jävlar har det blivit fart i mig! Så här ska jag fanimej inte behöva ha det resten av mitt liv. Jag är inte en man så jag ska inte behöva ha skägg.!!!!!!!!!!!! PUNKT SLUT! Stora kramar till er alla!

• mar

Jag har lagt in flera pco-länkar i mitt krypin, se under länkar.

• carina

Idag när jag var på vul inför mitt FET sa dr att jag hade PCO liknande blåsor på hö äggstock...
    Har massa hår i ansiktet + under naveln på magen,!!!!

Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!