Cicci! Vad jobbigt du hade det! beklagar ditt missfall också, jag hade ett sommaren-04 och det är hemskt. Låter som rena farsen att inte få hjälp när man behöver det!!!
MEN - mina erfarenheter från detta område är kanon.
Jag hade svårt att bli gravid (PCO) och fick gå på en helt gratis infertilitetsklinik. Fick banta en massa och så men blev gravid med hjälp av en medicin. Den graviditeten slutade i missfall och då var de jättesnälla och förstående, ringde hem från sjukhuset dagen efter för att fråga hur jag mådde. Sedam ringde de igen och bokade in mig på infert-kliniken igen, så att jag inte skulle behöva vänta för länge.
Sedan graviditeten, jag hade en riskgraviditet och fick komma in ofta. Det var lite jobbigt att träffa olika hela tiden, de fick sitta och läsa in sig på min journal varenda gång.
Men sedan gick vattnet nästan en månad för tidigt och jag lades in genast. I tvåbäddsrum. Där fick jag stanna tills förlossningen satte igång, det kändes enormt mycket tryggare än att vara hemma. Sedan föddes Clara i vecka 36+3, min man var med och uppmuntrades att ta del i allt som hände. Barnmorskorna var underbara, stöttade, hjälpte, utan att vara ivägen eller påträngande.
Lokalerna är urgamla och bedövningarna inte de modernaste, gammaldags epidural, lustgas och pethidin är det som finns, ingen massage, akupunktur, stand-up epidural, ingen bassäng eller liknande. Jag klarade mig lyckligtvis med lustgas, ville inte ha en sån epidural som man blir förlamad av. En annan kvinna födde samtidigt i rummet, men det struntade jag faktiskt i då. Man har annat att tänka på.
När bebisen fötts hamnade hon på neo-natal, föddes i vecka 36+3. Jag ville amma och de uppmuntrade de enormt. Så bra neonatalvård tror jag inte man kan få någon annanstans i världen. Clara hade en egen barnmorska hela dagen, de var en morska på två bebisar på natten. hela tiden såg de till henne, klappade henne om hon var ledsen, tog upp henne, brydde sig 100%. Hon hade gulsot och låg under sollampa, så jag kunde inte vara i rummet hela tiden. Hon hade ett eget litet rum också men amningsstol, amningskudde, tvättfat, kuvösen. Jag fick hjälp hela tiden med amningen och kunde tom. välja vilken barnmorska jag ville ha till hjälp.
Min man fick inte sova över, det var jobbigt. Jag var jätteledsen i början, baby blues + att jag inte hade henne hos mig. Men jag fick faktiskt eget rum efter tre nätter, den andra mamman åkte hem och ingen annan kom. Min man fick vara där hela dagen men det var jobbigt när han måste åka hem.
Ska jag klaga på något så är det maten, den var helt hopplös. Tre black puddings och en hög med chips - inte så lätt att få igång amningen på. Men folk kan ju ta med mat.
Detta var i Cork. Vill du veta exakt vilket sjukhus och vilken läkare etc så PM:a mig.
Men mina upplevelse av att föda barn här är jättebra.