• solobad

Svenskar på Irland del V

irrajks sambo,
    The infrastructure is much much better than it was 10 years ago so I can't see that as an excuse.
    Irish drivers drive a car without ANY test whatsoever (there was also an amnesty here a couple of years back which means many drivers don't have a license at all...as you know). This and the fact that Irish drivers aren't used to big motorways means that there are many accidents.
    Also,
    Irish drivers don't stop at all for pedestrians but sure that is probably because there are extremely few zebra crossings in the first place. Maybe they would stop if there were zebra crossings...
    Irish drivers park facing against the traffic (i.e the other way around) even though it is illegal but hey,who is going to stop them.
    Irish drivers don't know how to merge onto a motorway. Getting there before anybody else is what counts.
    Irish drivers drive using their mobile phone even though it has been made illegal...

And honestly, why would anybody make up a story ??? Just to get back at the Irish.?

I have been driving a car in Sweden for 18 years myself and sure, there are some bad drivers in Sweden too but I much rather be a pedestrian in Sweden that IReland.

• solobad

irrajks sambo,
    about taking critiscism, I guess it takes one to know one....

Also, I didn't get hit by the truck so I don't know why you're attacking me with this and say that I'm lying...Maybe you should check your facts....

Maybe you can drive on motorways, but Irish drivers in general, can't. They can't merge onto it. They drive too fast and tractors go on motorways more often than you want to hear about...

And in what language did I write to you - I get confused...

• solobad

lilla mej, hur gick det med katterna?

• solobad

irraks sambo: a small correction...in my last statement,it shouldn't be Irish drivers in general but instead quite a few Irish drivers can't drive on motorways. Some Irish drivers can drive...

• solobad

irrajks sambo,
    As I said in my correction, it shouldn't be "in general" so there are some Irish drivers that actually can drive...

And if our discussion is a little bit too childish for you, feel free to leave it. Your attitude isn't the best either so...no loss.

• solobad

lilith74, funkar strumpbyxor i bomull kanske? Det verkar finnas mer av sånt än långkalsonger...Själv använder vi fleecebyxor... men de är inköpta i Sverige, men nån "outdoor" affär borde ha dem.

• solobad

jag är iofs i sverige nu och kan köpa några på lindex om du vill och om de har...

• solobad

lilith74, jag tar det till gästboken...

• solobad

lilla mej: dublin zoo finns ju om man vill gå på sånt...sen finns det små lekparker i St. stephens green och de flesta större parker.

• solobad

mrs corbally, ja visst har de mycket bililgt på penneys! vilken affär var ni på - den nyöppnade i Swords eller? Ska kolla i ditt galleri också.

• solobad

lovande, kul att se dig i tråden igen!

alyssa, då hinner du med mellandagsrean! Den brukar ju vara bra!

• solobad

Jag kan inte uttala mig om att föda på Irland eftersom jag aldrig har gjort det.

Däremot har jag ammat på Irland och det är annorlunda...ibland finns det amningsrum men de är ofta i anslutning till skötrum och då får man sitta i ett rum som luktar gamla blöjor och som inte känns helt fräscht.

Man kan inte bara sätta sig på en bänk och amma, det kände iaf inte jag...Människor tittar (t.o.m på mamma-barn grupperna) och barn tittar men det kanske inte är så konstigt eftersom amningsfrekvensen här är bland de lägsta i EU. Alla kör med ersättning.
    JAg har ammat på cafeer och dylikt och det har väl gått bra ändå men man får bestämma sig för det för att få lite mod att göra det.

Dessutom är det överhuvudtaget svårt att vara ute på stan med barn vilket är konstigt eftersom många har flera barn här..Man kan ju inte åka buss med en "vanlig" barnvagn utan måste ha en sån där paraplyvagn som måste fällas ihop för att kunna åka...eller bärsele. Sen när man är på stan får man leta efter cafeer/restauranger där man kan få in en barnvagn och som har barnstolar...Skötrum finns kanske bara i var tredje resturang... Det känns som om mammor med små barn inte är ute och rör på sig på samma sätt som vi gör i Sverige...kanske är man hemma hos folk istället....

• solobad

ciccin3- det där med opraktiska kläder känner jag igen...det finns inte galonbyxor att få tag på här. Inte en enda affär har den- jo en på nätet har just börjat och det blev skriverier om det i tidningen, hur praktiskt det var....Hallo, det regnar nästan varje dag här...
    Och kläderna är faktiskt ännu mer könsindelade än vad de är i Sverige...det finns inte unisex kläder att få tag på... Det gör ju det däremot lätt att hitta finklänningar ...
    Vår dotter blir alltid tagen för en pojke fastän hon har på sig alla möjliga färger förutom rosa...det är därför hon blir tagen för en pojke.

Och det där med nakenhet känner jag igen...man ser faktiskt aldrig några nakna barn på sommaren alls...jag menar inte att de ska springa omkring nakna men på gräsmattan en varm sommardag kanske det är ok...

Däremot tycker jag att könsindelade klasser är bra..inte nödvändigtvis könsindelade skolor så man aldrig träffar det andra könet (för det skapar onödig dramatik) men könsindelade klasser...Anledningen till det är att jag tror att flickorna då slipper stå tillbaka i en stökig klass. Flickorna slipper också vara de som "lugnar" pojkarna vilket händer i klasser där man sätter en flicka vid varje pojke så att det ska bli lugnt...I en klass med bara flickor får de ta plats och skapa sig en egen identitet där de inte "tar hand om" pojkarna...
    Men det ska sägas att jag har aldrig själv gått i en sån skola så kanske skulle jag inte gilla det då men men

Däremot håller jag med dig ang. religionen...det är inte bra när de kopplas ihop med skolorna...

• solobad

lilith74, har de?!! så bra för alla barn som vill leka i leran! Men vi köpte faktiskt en uppsättning i Sverige så vi är rustade

• solobad

lilith74, inga problem det var så lite så...jag gillar ju och shoppa

Svar på tråden Svenskar på Irland del V